Wat mogen aannemers al dan niet aanrekenen?

Miriam
Topic Starter

Wat mogen aannemers al dan niet aanrekenen?

#1 , 14 nov 2013 22:01

Hallo!

Ik zit met een vraagje rond een factuur. Onze verwarmingsinstallatie is defect en we hebben hiervoor een chauffagist laten komen. Hij heeft de installatie kort bekeken (een half uur bij ons geweest), maar kon zelf niets doen en heeft daarom voor ons gebeld met het bedrijf van het merk van de installatie. Enkele dagen later is iemand van het bedrijf hier geweest. Hij heeft de installatie niet eens opengedaan, niets getest, maar na een blik erop geworpen te hebben heeft hij simpelweg gezegde dat we een heel deel moeten vervangen (aan te kopen bij zijn bedrijf uiteraard), na 15minuten stond hij weer buiten.

Vandaag krijgen we een factuur voorgeschoteld (er is nooit over kosten gesproken geweest). De chauffagist vraagt 40 euro en op de factuur worden ook de kosten van de medewerker van het bedrijf aangerekend: 150 euro. Er is nooit gesproken geweest over de kostprijs van de interventie, wij wisten dus niet waar we ons aan mochten verwachten. Bovendien, 150 euro voor eigenlijk de facto niets te doen, dat is er toch over?

Wat kunnen aannemers (of ze nu zelfstandig zijn of aan een bedrijf verbonden) al dan niet aanrekenen? Moet er hier niet op voorhand kennis van gegeven worden?

Wat moet ik hiermee?

Hebben jullie hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie tips/hulp.

Miriam

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2013 11:07

Mogelijks hebben beiden gezien dat het een ketel van al oudere jaargang was, waarvoor blijkbaar geen wisselstukken meer in voorraad zijn. Daarvoor hoeven ze de ketel niet eens open te maken. De techniekers van de fabrikant of invoerder rekenen gewoonlijk een voorrijkost aan, rekening houdende van war ze moeten komen. Een technieker van Oostende naar Maaseik sturen kost natuurlijk meer dan van Oostende naar Brugge.
Heb dat zelfde voorgehad met mijn waterontkalker. Een technieker van de fabrikant uit Kortrijk zal bij aankomst onmiddellijk dat mijn toestel al een paar jaartjes oud was (30 jaar) en wist me precies te vertellen, nadat hij het serienummer had bekeken, welke wisselstukken niet meer in voorraad waren. Bij de laatste onderhoudsbeurt, 3 jaar eerder) had men me wel al verwittigd
Indien ik en nieuwe verzachter zou aankopen bij hen, zouden de kosten vervallen.
Mogelijks is dat uw oplossing. Vraag hen die kosten te laten vallen als de herstelling bij hen geplaatst wordt.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”