Offerte bindend?

fempie1
Topic Starter

Offerte bindend?

#1 , 12 nov 2013 12:33

Hallo,

op 01/08/13 tekenden we bij de keukenfirma een prijsofferte. Nu komt de datum van opmeting dichterbij en wilde ik nog wijzigingen doorvoeren. Zo wilden we de toestellen in eigen beheer gaan doen daar we die €2200 goedkoper hebben gevonden (alles samen). Bij het op de hoogte stellen van de firma kreeg ik het antwoord dat de toestellen bij hen al binnen zijn en dus niet meer geannuleerd kunnen worden.

Maar vergis ik mij nu, of is er een verschil tussen ene offerte en bestelbon? Want een bestelbon hebben we tot nu toe nog niet gezien, laat staan ondertekend.

Als het bindend is zullen we ons uiteraard houden aan de afspraak, maar ik vind nergens iets terug hierover. (We kregen gewoon de offerte met de prijzen en kortingen, geen extra uitleg over het al dan niet bindend zijn)

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 nov 2013 12:51

Getekende offerte geldt als contract, dus deze is bindend voor u.

fempie1
Topic Starter

#3 , 12 nov 2013 19:29

Maar waar zit dan het verschil tussen een offerte en een bestelbon?

Wat ik kan vinden in mijn cursus bedrijfsbeheer, is dat een verkoop als volgt tot stand komt:
- er is een aanvraag
- daarop volgt een offerte
- na goedkeuring offerte moet een bestelbon worden opgemaakt
- de dienst wordt geleverd zoals op de bestelbon werd overeengekomen.

Ik krijg zoveel verschillende opinies te horen dat ik stilaan door de bomen het bos niet meer kan zien.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2013 19:51

Als jij uw eigen handtekening onder die offerte hebt geplaatst, is dat zo goed als een bestelbon geworden, en men spaart papier en administratie..

snellemichiel

#5 , 12 nov 2013 20:51

Het bestek is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld. Het is eigenlijk een aanbod van een contract. De overeenkomst is pas echt als de consument schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door het bestek te ondertekenen.

http://www.belgium.be/nl/economie/hande ... n_factuur/" onclick="window.open(this.href);return false;

U ondertekende bestek/offerte = overeenkomst tussen 2 partijen is een feit.

Offerte = Een voorstel ter verbintenis is direct bindend voor diegene die de offerte/bestek opstelt.(Leverancier) = voorwaarden, prijs, leveringsdatum ...
Onderteken je die dan is die ook bindend voor u.
Bestelbon = Vaak een intern document voor de levering van de goederen of diensten die besteld zijn.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2013 21:04

Maar waar zit dan het verschil tussen een offerte en een bestelbon?
Als je in je les goed opgelet had dan had je geleerd dat een bestelbon is voor goederen die gekend zijn .

Een offerte is een bestek voor goederen of werken die nog moeten gemaakt worden volgens de noodzakelijke wensen van de klant.

Maar is allebeide het zelfde wat betreft dat eens getekend je akkoord bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fempie1
Topic Starter

#7 , 12 nov 2013 23:21

Sorry dat ik om info vraag, ik denk dat het normaal is dat ik me wil informeren, niet? Het is gewoon zo dat ik nergens ene eenduidig antwoord kan vinden.

De offerte bevat trouwens niks van verkoopsvoorwaarden, zelfs adres, BTW-nummer of andere info van de firma ontbreekt. (Gewoon firma naam en 'prijsofferte' staan erop. Ik aanzag dit ook neit als een 'bindend' document daar de verkoopster me zei dat nog alles aan te passen was. Dat bij 'alles' dan geen toestellen zaten zei ze er echter niet bij.

Ik ga met hen proberen tot een overeenkomst te komen. En als dat niet lukt ga ik toch verder info inwinnen over het document...

Alvast bedankt aan diegenen die niet meteen aanvallen op een vraag...

snellemichiel

#8 , 14 nov 2013 01:05

Met mondelinge afspraken of meldingen zit je vaak met een bewijslast die je niet kan voltrekken.

Nu... IK maak de volgende redenering anticiperend op uw laatste bericht.

Keuken op maat is een Niet-homogene dienst.

Code: Selecteer alles

Definitie: Niet-homogene diensten zijn diensten met specifieke kenmerken. Daarom is het onmogelijk om voor deze diensten een tarief aan te duiden (bijvoorbeeld: herstelling van een beschadigde auto, plaatsing van een dak, installatie van een veranda ...). Voor dit type van dienst kan de consument altijd aan de verkoper vragen om een bestek op te maken. Dit bestek moet het de consument mogelijk maken om prijzen te vergelijken.
http://www.belgium.be/nl/economie/hande ... sweergave/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij hoort ook:

KB 30 Juni 1996
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afdeling 2. - Prijsaanduiding van niet-homogene diensten. Art. 16. In geval van een tekoopaanbieding van niet-homogene diensten van hoofdzakelijk niet-intellectuele aard moet een bestek worden afgeleverd aan de consument, voor zover deze hierom verzoekt en de verkoper bereid is de dienst te verlenen. Art. 17. Het bestek vermeldt : 1° de naam en/of de maatschappelijke benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister; 2° de beschrijving en de aard van de te verlenen diensten en eventuele leveringen; 3° de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst; 4° de datum en de geldigheidsduur van het bestek; 5° de schatting van de duur van de uitvoering. Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.
Door bepaalde gegevens zou u zich eventueel kunnen beroepen op:

Wet 6 April 2010 WMPC
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderafdeling 3. - Misleidende handelspraktijken Art. 88. Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen : 6° de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming of haar tussenpersoon, zoals haar identiteit, vermogen, kwalificaties, status, erkenning, affiliatie, connecties, industriële, commerciële of intellectuele eigendomsrechten of haar bekroningen en onderscheidingen;
Eventueel in context gebracht zou u kunnen argumenteren wegens achterwegen laten van btw nummer en verdere informatie.

Art. 91. Worden onder alle omstandigheden als oneerlijk beschouwd, de volgende misleidende handelspraktijken : 22° op bedrieglijke wijze beweren of de indruk wekken dat de onderneming niet optreedt ten behoeve van haar beroepsactiviteit, of zich op bedrieglijke wijze voordoen als consument;
Verder bestaat er ook zoiets in de vennootschaps wetgeving in hoeverre het betrekking heeft op dat bedrijf, afhankelijk van rechtsvorm.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderafdeling IV. - Enige in de stukken op te nemen vermeldingen. Art. 78. Alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders (websites en andere stukken, al dan niet in elektronische vorm,) uitgaande van : <W 2004-12-27/30, art. 252, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2007> - de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid; - de coöperatieve vennootschap; - de naamloze vennootschap; - de commanditaire vennootschap op aandelen; - het economisch samenwerkingsverband; (- de Europese vennootschappen;) <KB 2004-09-01/30, art. 7, 019; Inwerkingtreding : 08-10-2004> (- de Europese coöperatieve vennootschappen;) <KB 2006-11-28/35, art. 4, 033; Inwerkingtreding : 30-11-2006> moeten de volgende gegevens vermelden : 1° de naam van de vennootschap; 2° de rechtsvorm, voluit of afgekort, alsook, naargelang het geval, de woorden " burgerlijke vennootschap met handelsvorm ", leesbaar geschreven onmiddellijk voor of na de naam van de vennootschap; in het geval van een coöperative vennootschap, of zij met beperkte of onbeperkte aansprakelijkheid is; in het geval omschreven in boek X moeten deze vermelding of afkortingen worden gevolgd door de woorden " met een sociaal oogmerk "; 3° de nauwkeurige aanduiding van de zetel van de vennootschap; 4° ( (...) het ondernemingsnummer. <W 2004-12-27/30, art. 252, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2005 en 01-01-2007; zie W 2004-12-27/30, art. 258> (Voor de vennootschappen, opgericht voor 1 juli 2003, treedt het eerste lid in werking op 1 januari 2005);) <W 2003-01-16/34, art. 65, 011; Inwerkingtreding : 01-07-2003> <W 2003-12-22/42, art. 391, 015 ; Inwerkingtreding : 10-01-2004> 5° (het woord " rechtspersonenregister " of de afkorting " RPR ", gevolgd door de vermelding van de zetel van de rechtbank van het rechtsgebied waarbinnen de vennootschap haar zetel heeft.) <W 2004-12-27/30, art. 252, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2005 en 01-01-2007; zie W 2004-12-27/30, art. 258> (6° in voorkomend geval, het feit dat de vennootschap in vereffening is.) <W 2004-12-27/30, art. 252, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2007> Art. 79. Indien bij een naamloze vennootschap, (, een Europese vennootschap,) (een Europese coöperatieve vennootschap,) een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid of een commanditaire vennootschap op aandelen, de (websites of de) in artikel 78 bedoelde stukken het kapitaal van de vennootschap vermelden, dient dit het gestorte kapitaal te zijn, zoals dit blijkt uit de laatste balans. Indien hieruit blijkt dat het gestorte kapitaal niet meer gaaf is, dient melding te worden gemaakt van het netto-actief zoals dit blijkt uit de laatste balans. <KB 2004-09-01/30, art. 8, 019; Inwerkingtreding : 08-10-2004> <W 2004-12-27/30, art. 253, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2007> <KB 2006-11-28/35, art. 5, 033; Inwerkingtreding : 30-11-2006> Ingeval een hoger bedrag is opgegeven dan toegelaten en de vennootschap in gebreke blijft, heeft de betrokken derde het recht om van de persoon die namens de vennootschap aan de akte (of website) heeft meegewerkt, een voldoende bedrag te vorderen om in de toestand te worden gesteld waarin hij zich zou hebben bevonden, indien het correcte bedrag was opgegeven. <W 2004-12-27/30, art. 253, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2007> Art. 80. Hij die namens een in artikel 78 bedoelde vennootschap meewerkt aan een akte (of website) die niet voldoet aan de aldaar bedoelde voorschriften kan, naar gelang van de omstandigheden, persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de daarin door de vennootschap aangegane verbintenissen. <W 2004-12-27/30, art. 254, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2007>
Ik denk/redeneer even luidop, in hoeverre bepaalde dingen al dan niet betrekking hebben/juist zijn of tot rechtsspraak positief/negatief leiden, daar spreek ik mij niet over uit. Daarvoor zijn er rechters en advocaten in het leven geroepen. ;)

bartvdv

#9 , 14 nov 2013 07:47

Het feit dat er staat: "Nu komt de datum van opmeting dichterbij en wilde ik nog wijzigingen doorvoeren...", betekent toch dat je moeilijk kan ontkennen dat er een overeenkomst bereikt is. Mocht er geen overeenkomst bereikt zijn, zou er ook geen datum voor opmeting zijn afgesproken. En als je spreekt over 'bedrieglijk', dan hoort daar ook 'opzet' bij.

Terug naar “Consumenten Koop”