2x verkeerde levering, wat nu?

PlatonInc.
Topic Starter

2x verkeerde levering, wat nu?

#1 , 07 nov 2013 22:00

Beste,

Ongeveer 8 maanden geleden kocht ik een salon die bestaat (volledig betaald) uit 3 delen: 2 zijstukken en 1 middenstuk (U vorm).
6 maanden na de bestelling wordt deze geleverd, maar zijn de 2 zijstukken verkeerd (een andere model).
1 Dag na de levering wordt dat gemeld in de winkel, zij bevestigen dat de zijkanten die geleverd zijn niet overeenkomen met wat er op de bestelbon staat.
Ze stellen voor om de 2 zijkanten terug te komen halen en nemen contact op met de firma om er voor te zorgen dat ze deze keer wel de juiste model opsturen. (deze keer wordt de levertijd niet meegedeeld).
Ik vroeg me af of het middenstuk niet terug moest en ze zeiden van niet. Ook na de vraag of de bevestigingen (om het middenstuk te verbinden met de zijkanten) van dit middenstuk overeen gaan komen met de 2 juiste zijstukken die ik later zal krijgen, was het antwoord "we nemen enkel de zijstukken weg". Zelfs na de vraag of ze daar 100% zeker van zijn, was hun antwoord niet veranderd.
Paar dagen later komen ze de 2 zijkanten ophalen.

Na nog eens 2 maand wachten rij ik zelf naar de winkel om te vragen wanneer ik mijn bestelling mag verwachten. Daar krijg ik te horen dat mijn bestelling bij hun al aangekomen is en ik krijg een voorstel voor een leverdatum.
Het salon was vandaag geleverd, maar weer waren de zijkanten verkeerd (weer van een ander model). Opmerkelijk was dat ook het middenstuk deze keer meegestuurd werd. Ik heb mijn verhaal gedaan bij de leveranciers en ze waren er van versteld dat het middenstuk van de vorige levering was blijven staan. Aangezien dat bij het maken van een salon steeds het volledige salon uit 1 en dezelfde stuk stof ontworpen wordt, zodat er geen verandering kan optreden van het sjabloon/patroon.
Ze hadden zelf contact opgenomen met de winkel en namen alles weer weg (niet het middenstuk dat de 1e keer geleverd werd).
Ik ben dan zelf gaan horen wat de winkel me te zeggen had, en ze zeiden dat ze de situatie begrijpen en ze morgen contact zullen opnemen met de firma. Ik moet dus morgen gaan horen wat hun verdere handelingen gaan zijn.

Het probleem: ik heb mijn oude salon (gisteren) verkocht, en nu eigenlijk enkel met het middenstuk zit dat de 1e keer geleverd werd. Aangezien we thuis met 6 personen zijn kan ik daar weinig mee doen.
Ik heb totaal geen ervaring in juridische zaken, daarom wou ik toch maar eens jullie advies vragen. Ik heb even het net afgezocht en wat ik vond is "Art. 1649quater § 4. van Afdeling IV. Bepalingen met betrekking tot de verkopen aan consumenten". Maar wat ik daar verder mee moet doen en of het wel ter zake is weet ik niet.
Ik wil even vermelden dat ik niet iemand ben die een ander kwaad wilt doen, maar kan ik in mijn situatie op een (schade)"vergoeding" rekenen of een andere uitweg?

PS: Ik weet niet of het van belang is maar: bij een andere bestelling in dezelfde winkel had ik een paar jaar terug ook een verkeerd stuk gekregen, maar is achteraf goed gekomen. Waarom ik dan terug daar bestelde? - Het is een bekende winkel zaak en dacht niet dat zulke incidenten zo vaak gebeuren.
Als de kostprijs iets uitmaakt, het was nabij 2000€

Alvast bedankt voor jullie tijd en suggesties
Platon

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding