garantie motor auto

Sterling
Topic Starter

garantie motor auto

#1 , 31 okt 2013 12:37

Verhaal.
Begin verleden jaar heb ik in een officiële merkgarage een auto gekocht van een persoon die daar klant was , en deze wagen ook aldaar nieuw gekocht had .
De wagen is daar steeds correct op onderhoud geweest in die garage , dat getuigd het onderhoudsboekje .
Ik heb de wagen rechtstreeks gekocht van die klant en dus zonder garantie , nochtans heeft de verkoper van die garage alle papierwerk geregeld .
De wagen heeft steeds goed gereden tot enkel maanden geleden een probleem opdook met de aandrijving , namelijk versnellingsbak die geluiden maakt.
Hoe is dit mogelijk want de wagen heeft slechts 58 000 km ( bouwjaar eind 2008 ) en is steeds correct op onderhoud geweest.
Op internet gezocht en het probleem is duidelijk fabrieksfout bij montage lagers versnellingsbak .
VW gecontacteerd en deze ontkennen met alle aarde het probleem , maar ook op duiste forums lees ik dat deze problemen zich voordoen bij auto's met zelfs nog geen 40 000 km op de teller.
Maar nu komt het probleem .
Achter garantie kan ik fluiten .
Waarom .

1/ auto is ouder dan 2 jaar
2/ auto gekocht zonder garantie en particulier .

Eigenlijk vind ik dit schandalig en ik begrijp de dag van vandaag nog steeds niet dat Europa dit nog niet aan banden heeft gelegd , waarschijnlijk omdat de automobielsector een grote lobie heeft .

De fabrikanten geven dus 2 jaar garantie op alle herstellingen aan de auto zonder km beperking .
Dit is wel tactisch gezien want als mijn auto dus 2,5 jaar oud is en maar 15000 km heeft dan val ik uit de boot .
Nochtans vertoont mijn auto dus nu al slijtage die dus eigenlijk maar op 200 000 km zou mogen voorkomen .

Langs de andere kant vind ik het ook belachelijk dat indien ik een auto koop zoals in mijn geval ( steeds op onderhoud bij een vw dealer ) en gekocht via particulier deze garantie vervalt .
Nochtans dus steeds op onderhoud geweest bij VW dealer .
Ik begrijp dus niet dat zo een systeem nog kan bestaan .

Maar misschien is er toch nog een of andere wettekst waaraan ik mij kan beroepen ?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 31 okt 2013 12:49

mi kan u niet uit 2 korven eten
als u deze auto van de merkgarage zou gekocht hebben, dan zou hij meer dan waarschijnlijk meer gekost hebben
Dit omdat de garages garantierisico inbouwen in hun prijszetting

wat u wenst is onrealistisch : kopen van particulier MET garantie van garage

roharro

#3 , 31 okt 2013 13:58

Inderdaad geen garantie....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sterling
Topic Starter

#4 , 31 okt 2013 16:15

Wat is hier onrealistisch aan .
Garantie vervalt wanneer particulieren onder elkaar een auto verhandelen ondanks dat deze steeds op onderhoud is geweest bij een officiële garage .

Zodus een auto die 2,5 jaar is en bvb dan maar 500 km zou gereden hebben en ineens nimmer start zou dus ook geen garantie meer zijn .
Volgens jullie ook onrealistisch dan .

Mag ik mezelf dan als een superdom persoon beschouwen die zegt dat een motorslijtage voorkomt uit de vele km die een wagen doet ??
Natuurlijk ook hoe men de auto behandeld maar ik denk dat een garagist dit snel merkt en dat men dan geen garantie geeft daar kan ik nog inkomen .

Heel die garantie op gebied van leeftijd en niet opgebied van km is naar mijn mening puur oplichterij .
Zodus eigenlijk zijn het de officiele garagisten niet waard dat je bij hen nog één cent uitgeeft aan een onderhoud wanneer de auto buiten garantie is .

Zodus voor mijn part mag er dringend werk gemaakt worden om garantie op motor en aandrijving te bepalen aan de hand van de km .

roharro

#5 , 31 okt 2013 16:23

Wat is hier onrealistisch aan .
Garantie vervalt wanneer particulieren onder elkaar een auto verhandelen ondanks dat deze steeds op onderhoud is geweest bij een officiële garage .

Zodus een auto die 2,5 jaar is en bvb dan maar 500 km zou gereden hebben en ineens nimmer start zou dus ook geen garantie meer zijn .
Volgens jullie ook onrealistisch dan .

Mag ik mezelf dan als een superdom persoon beschouwen die zegt dat een motorslijtage voorkomt uit de vele km die een wagen doet ??
Natuurlijk ook hoe men de auto behandeld maar ik denk dat een garagist dit snel merkt en dat men dan geen garantie geeft daar kan ik nog inkomen .

Heel die garantie op gebied van leeftijd en niet opgebied van km is naar mijn mening puur oplichterij .
Zodus eigenlijk zijn het de officiele garagisten niet waard dat je bij hen nog één cent uitgeeft aan een onderhoud wanneer de auto buiten garantie is .

Zodus voor mijn part mag er dringend werk gemaakt worden om garantie op motor en aandrijving te bepalen aan de hand van de km .
Wij verkondigen geen eigen meningen.
Als de wettelijke garantie stopt na twee jaar dan komt dat omdat de wet het zegt, daarom heet het "wettelijke garantie".
Zonder verkoop tussen particulieren was de wagen ook reeds uit garantie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jef 007

#6 , 31 okt 2013 16:33

u bent onrealistisch omdat de wetgever 2 jaar garantie geeft bij verkoop bij garagehouder( == realiteit)
u kocht van particulier ( dus geen garantie) trouwens de prijs bij garagehouder zou hoger zijn
dit is juridisch forum, om wetgeving te veranderen, moet u elders zijn

Terug naar “Consumenten Koop”