Garantie bij nieuwbouw

Den Tist
Topic Starter

Garantie bij nieuwbouw

#1 , 21 okt 2013 15:16

Normaal bij een nieuwbouwwoning krijg je 10 jaar garantie als je kan aantonen dat de aannemer in fout is dacht ik.
Maar valt een lekkende gaswandketel hier ook onder ? Het toestel hangt er 9 jaar en het lek is ontstaan binnenin het toestel. Het kan enkel opgemerkt worden bij onderhoud.
Het toestel is onderhouden geweest zoals het hoort.
Het laatste onderhoud dateert van oktober 2012. Nu hebben in één van de buizen een gaatje door roestvorming. Dit had volgens mij moeten gezien worden tijdens het onderhoud. Het toestel is altijd onderhouden geweest door de installateur die hem heeft geplaatst.
Toestel kan momenteel volledig niet gebruikt worden door het constante drukverlies.
Kan ik hier de aannemer voor aanspreken ?

Het zou 1.5 a 2 weken duren voor het hersteld is ......

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2013 15:18

Neen. Tienjarige waarborg is enkel voor grote gebreken:muren die verzakken, daken die scheefzakken, enz....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2013 15:52

Neem eens contact op met de fabrikant van het toestel. Mogelijks kennen ze het probleem.
Oorzaak zou ook kunnen zij dat je ergens en verliesstroom hebt, en dat kan minuscule gaatjes veroorzaken in koperen leidingen, en vooral dan de bochtstukken, omdat daar het materiaal door het plooien dunner is geworden). (in een gaswandketel zijn de leidingen gewoonlijk uit koper)

Reclame

Den Tist
Topic Starter

#4 , 21 okt 2013 20:07

Bedankt voor de antwoorden.
Heb ondertussen contact gehad met de fabrikant.
Ze geven 5 jaar garantie op het buizenwerk (is geen koper) en 10 jaar op de elctronisch gedeelte.
Volgens de fabrikant kan de herstelling binnen de 2 werkdagen, volgens de installateur moet hij 1,5 a 2 weken wachten op het vervangstuk ...

Hier mag een slotje op

Terug naar “Consumenten Koop”