promotie voor een niet-beschikbaar product

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

promotie voor een niet-beschikbaar product

#1 , 15 okt 2013 23:02

X afficheert een promotie (gunstige prijs ) voor een product, 2 exemplaren samen in plastic verpakt.
Deze verpakking is echter uitverkocht. De consument neemt 2 afzonderlijke, maar identieke exemplaren uit de rekken.
Aan de kassa wordt de "normale" prijs aangerekend. Bij het "onthaal" krijgt de consument evenmin de promotieprijs, alhoewel het precies dezelfde producten zijn. Reden : de code is verschillend.
Vraag : heeft de consument het recht de twee afzonderlijke exemplaren te verkrijgen tegen de promotieprijs ?
Laatst gewijzigd door Vandebos op 16 okt 2013 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam zaak weggehaald conform regels forum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 663

#2 , 16 okt 2013 07:21

Neen

Bij dit soort promoties staat steeds in de folders, op affiches en in de rekken vermeld 'tot uitputting voorraad'.

Het gaat wel degeljik over 2 verschillende producten, met 2 verschillende aankoopprijzen en 2 verschillende verpakkingen (ook al lijkt het niet zo). De supermarkt koopt de afzonderlijke verpakkingen aan aan een hogere prijs dan de promotionele verpakkingen, waardoor indien de klant 2 afzonderlijke verpakkingen neemt, en de supermarkt de prijs van de promotionele verpakking aanrekent, de supermarkt met verlies verkoopt. Verkoop met verlies is in Belgie nog steeds niet toegelaten.

Groeten,

P.

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 16 okt 2013 09:20

dient de winkel niet een "voldoende" voorraad in te kopen?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 16 okt 2013 10:01

"Tot uitputting voorraad" is niet geldig, tenzij het gaat om een product in beperkte reeks. Indien de stock uitverkocht is, moet de winkel een bon meegeven om achteraf het product te komen halen, zodra de voorraad terug aangevuld is.

puttemanp
Berichten: 663

#5 , 16 okt 2013 11:27

Die promotionele verpakkingen (2de aan halve prijs in dezelfde verpakking, 2de gratis in dezelfde verpakking) zijn nu eenmaal beperkte oplages. Op is op.

P.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 16 okt 2013 11:32

"Tot uitputting voorraad" is niet geldig, tenzij het gaat om een product in beperkte reeks. Indien de stock uitverkocht is, moet de winkel een bon meegeven om achteraf het product te komen halen, zodra de voorraad terug aangevuld is.
Tenzij de zaak kan aantonen dat er effectief een redelijke voorraad van het product werd ingeslagen in het verkooppunt waar het werd aangeboden.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 16 okt 2013 12:21

Die promotionele verpakkingen (2de aan halve prijs in dezelfde verpakking, 2de gratis in dezelfde verpakking) zijn nu eenmaal beperkte oplages. Op is op.

P.
Ik denk niet dat een andere wijze van verpakking geldt als "beperkte oplage", tenzij de verpakking zelf een bijzondere eigenschap heeft (eentje die je wil bewaren, bijvoorbeeld).

Terug naar “Consumenten Koop”