4 maand geleden liet ik de defecte condensatieketel in mijn appartement vervangen. Mijn vorige ketel was aangesloten op een gemeenschappelijke schouw/schoorsteen (type 'CLV') die enkel voor condensatieketels mag gebruikt worden.
De nieuwe ketel die werd aangesloten, is geen condensatieketel maar een 'gewone' ketel; dit type was volgens de installateur veel goedkoper, en wegens krap bij kas, leek dit me een goede oplossing.
Nu was er onlangs controle in gans het appartementsgebouw door Sibelga (netwerkbeheerder in Brussel); verschillende verwarmingsketels bleken niet goed aangesloten op de speciale schoorsteen, waaronder de mijne: deze was niet aangesloten, waardoor de afvoer van de verbrandingsgassen gewoon in een verluchtingsschact van het gebouw werden geblazen.
Toen pas werd me duidelijk gemaakt dat mijn verwarmingsketel zelfs niet compatibel was met de aanwezige schoorsteen.
Sindsdien is mijn gastoevoer afgesloten, tot wanneer de afvoer van mijn verbrandingsgassen op een correcte manier gebeurt.
Ik heb de installateur gecontacteerd die de verwarming bij mij heeft geplaatst, en het probleem gemeld. Hij leverde me een document waaruit zou blijken dat mijn installatie toch "conform" zou zijn; echter was Sibelga het daar niet mee eens, dus bleef mijn gastoevoer afgesloten.
Sindsdien heb ik nog tientallen keren naar de installateur gebeld; ik krijg er alleen nog een telefoniste aan de lijn; deze heeft me al ettelijke keren een afspraak vastgelegd, maar er komt nooit iemand opdagen.
Gisteren kreeg ik uiteindelijk dan plots een voorstel, door de telefoniste van het installatiebedrijf: voor 1600eur zouden mijn ketel te vervangen, met als 'geste' dat ik de werkuren niet hoefde te betalen, enkel de ketel.
Mijn 4 maand oude ketel zouden ze dan wel terug meenemen.
Ik heb geantwoord dat ik dit wou bespreken met een technieker of verkoper van het bedrijf; deze zou me vanochtend bellen, maar ik heb er niks meer van gehoord.
Om een lang verhaal kort te maken; 4 maand geleden is hier een verkeerd type verwarmingsketel geïnstalleerd, waarvan de verbrandingsgassen gewoon in de lucht werden geblazen. Aansluiting op de bestaande schoorsteen is niet mogelijk wegens incompatibel (dit valt niet te betwisten).
Daardoor zit ik nu al bijna 6 weken zonder gastoevoer.
Nu vraag ik me af bij wie de verantwoordelijkheid ligt; bij mij als 'klant', of bij de installateur, die een ketel heeft geplaatst zonder rekening te houden met de wettelijke voorschriften ivm de afvoer van verbrandingsgassen?
Ik zit al weken zonder warm water, verwarming, kookfornuis... en ben radeloos. Sinds gisteren worden mijn telefoons niet meer beantwoord.
wie kan me vertellen bij wie de verantwoordelijkheid ligt?
en indien het niet mijn verantwoordelijkheid is, hoe moet ik dit dan aanpakken?