al 5 weken zonder gas wegens verkeerd type verwarmingsketel

axlbxl
Topic Starter

al 5 weken zonder gas wegens verkeerd type verwarmingsketel

#1 , 03 okt 2013 17:21

4 maand geleden liet ik de defecte condensatieketel in mijn appartement vervangen. Mijn vorige ketel was aangesloten op een gemeenschappelijke schouw/schoorsteen (type 'CLV') die enkel voor condensatieketels mag gebruikt worden.
De nieuwe ketel die werd aangesloten, is geen condensatieketel maar een 'gewone' ketel; dit type was volgens de installateur veel goedkoper, en wegens krap bij kas, leek dit me een goede oplossing.

Nu was er onlangs controle in gans het appartementsgebouw door Sibelga (netwerkbeheerder in Brussel); verschillende verwarmingsketels bleken niet goed aangesloten op de speciale schoorsteen, waaronder de mijne: deze was niet aangesloten, waardoor de afvoer van de verbrandingsgassen gewoon in een verluchtingsschact van het gebouw werden geblazen.
Toen pas werd me duidelijk gemaakt dat mijn verwarmingsketel zelfs niet compatibel was met de aanwezige schoorsteen.

Sindsdien is mijn gastoevoer afgesloten, tot wanneer de afvoer van mijn verbrandingsgassen op een correcte manier gebeurt.

Ik heb de installateur gecontacteerd die de verwarming bij mij heeft geplaatst, en het probleem gemeld. Hij leverde me een document waaruit zou blijken dat mijn installatie toch "conform" zou zijn; echter was Sibelga het daar niet mee eens, dus bleef mijn gastoevoer afgesloten.

Sindsdien heb ik nog tientallen keren naar de installateur gebeld; ik krijg er alleen nog een telefoniste aan de lijn; deze heeft me al ettelijke keren een afspraak vastgelegd, maar er komt nooit iemand opdagen.

Gisteren kreeg ik uiteindelijk dan plots een voorstel, door de telefoniste van het installatiebedrijf: voor 1600eur zouden mijn ketel te vervangen, met als 'geste' dat ik de werkuren niet hoefde te betalen, enkel de ketel.
Mijn 4 maand oude ketel zouden ze dan wel terug meenemen.
Ik heb geantwoord dat ik dit wou bespreken met een technieker of verkoper van het bedrijf; deze zou me vanochtend bellen, maar ik heb er niks meer van gehoord.

Om een lang verhaal kort te maken; 4 maand geleden is hier een verkeerd type verwarmingsketel geïnstalleerd, waarvan de verbrandingsgassen gewoon in de lucht werden geblazen. Aansluiting op de bestaande schoorsteen is niet mogelijk wegens incompatibel (dit valt niet te betwisten).
Daardoor zit ik nu al bijna 6 weken zonder gastoevoer.

Nu vraag ik me af bij wie de verantwoordelijkheid ligt; bij mij als 'klant', of bij de installateur, die een ketel heeft geplaatst zonder rekening te houden met de wettelijke voorschriften ivm de afvoer van verbrandingsgassen?

Ik zit al weken zonder warm water, verwarming, kookfornuis... en ben radeloos. Sinds gisteren worden mijn telefoons niet meer beantwoord.

wie kan me vertellen bij wie de verantwoordelijkheid ligt?
en indien het niet mijn verantwoordelijkheid is, hoe moet ik dit dan aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 okt 2013 19:08

Bij beiden. U was ook op de hoogte dat het niet mocht!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

axlbxl
Topic Starter

#3 , 03 okt 2013 20:12

ik heb absoluut geen kennis van regels ivm plaatsing van verwarmingsketels.
graag een gefundeerde reactie.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 okt 2013 09:01

‘Mijn vorige ketel was aangesloten op een gemeenschappelijke schouw/schoorsteen (type 'CLV') die enkel voor condensatieketels mag gebruikt worden. De nieuwe ketel die werd aangesloten, is geen condensatieketel maar een 'gewone' ketel’

Uw installateur wist of behoorde te weten dat die schoorsteen (type 'CLV') daarvoor niet mocht gebruikt worden en beging aldus een fout. Eventueel beging u dezelfde fout

Maan uw schuldenaar aangetekend aan u te vergoeden voor de schade die u leed door de feiten die u daarin chronologisch opsomt en deze te herstellen vooral door plaatsing van een passende ketel binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Vanaf dan is hij u schadevergoeding( o.m. interest, genotsderving) verschuldigd.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg vorder dan plaatsing van een passende ketel onder verbeurte van een dwangsom met toepassing van : “Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die HIJ spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken...De zaak wordt vóór de voorzitter aanhangig gemaakt in kort geding of, in geval van volstrekte noodzakelijkheid, bij verzoekschrift.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

axlbxl
Topic Starter

#5 , 07 okt 2013 22:17

J.demoor, alvast bedankt voor uw reactie

Terug naar “Consumenten Koop”