Aankoop bij handelaar bevestigd, doch gaat niet door

locusta74
Topic Starter

Aankoop bij handelaar bevestigd, doch gaat niet door

#1 , 21 sep 2013 10:20

Via Kapaza ga ik in op een aanbod van een professionele handelaar voor de verkoop van een item, ter waarde van €1.900. Ik ontvang per email een bevestiging dat de handelaar het zal reserveren, en we spreken een afhaaldatum af.

Diezelfde dag hebben we nog contact per email voor het afhalen, en verplaats ik me naar de handelaar. Die geeft helaas niet thuis, en meldt me doodleuk per email dat hij mijn item reeds verkocht heeft diezelfde namiddag aan een andere persoon.

Gelet er per email gecommuniceerd is, heb ik voldoende bewijs. Ik heb inmiddels de handelaar aangetekend in gebreke gesteld. Maar kan ik de handelaar nog dwingen mij een gelijkwaardig model te leveren? Ik heb geen voorschot betaald. Kan ik dit desgevallend via de vrederechter doen? Wat zijn mijn rechten?
Laatst gewijzigd door locusta74 op 21 sep 2013 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 sep 2013 10:25

U kan inderdaad eisen dat de koop nog uitgevoerd wordt, of een schadevergoeding eisen. Als de handelaar niet reageert op uw AS, zal u inderdaad langs de rechtbank moeten.

locusta74
Topic Starter

#3 , 22 sep 2013 15:05

Kan ik dit zelf inleiden? Of zou ik me oeverloos belachelijk maken op de rechtbank?

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 23 sep 2013 10:32

Van een aanbod wordt gezegd dat het bindend is. Zodra u het aanbod aanvaardde, kwam een koop-verkoop tot stand.

U kan bijgevolg probleemloos de uitvoering van de overeenkomst eisen voor de vrederechter.

U kan dit zelf doen of middels bijstand van een advocaat. Enkel in het laatste geval maakt u aanspraak op een rechtsplegingsvergoeding, die in dit geval principieel 440 EUR bedraagt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 sep 2013 22:03

Handelaar in België of ten minste in de EU?

locusta74
Topic Starter

#6 , 24 sep 2013 19:59

Het is een handelaar in Belgie. Gelet de verkoopprijs €1.900 was, is dit niet buiten de bevoegdheid van de vrederechter (€1.860). Is het opportuun om zelf naar de rechtbank van eerste aanleg te stappen?

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 25 sep 2013 14:55

Mijn excuses, u heeft gelijk.

De waarde van de vordering maakt dat deze zaak inderdaad tot de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg, en niet die van de vrederechter, behoort.

Het staat u vrij u zelf tot de rechtbank te wenden. U kan daarvoor ook beroep doen op een advocaat.

In elk geval zult de tegenpartij moeten dagvaarden, indien de tegenpartij weigert vrijwillig te verschijnen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Consumenten Koop”