Het toestel werd privé aangekocht. De link staat daar omdat ik beschikking heb over deze domeinnaam.
Ik zal de tweede tip vermelden, evenals een kopie van het factuur, een kopie van de incidentmelding bij Apple en een kopie van de communicatie met de ombudsdienst.
Wat betreft de 6 maanden: volgende mail kreeg ik van M* na het indienen van mijn 'klacht':
Ik verwijs naar het gesprek van gisteren en nam contact op met de herstelfirma SBE.
SBE bevestigt me dat er nooit een rechtstreekse link gemaakt is tussen valschade en het effectieve probleem, daar dit moeilijk te bewijzen is.
Ik geef u graag nog een woordje extra uitleg over de garantievoorwaarden die van toepassing zijn op uw Apple-product.
Er is enerzijds de wettelijke garantie en anderzijds de commerciële garantie van de fabrikant.
Overeenkomstig de Belgische wetgeving inzake consumentenkoop genieten alle consumptiegoederen, waaronder ook uw Apple-product, van een garantietermijn van twee jaar tegen fabricagefouten. Diezelfde wet stipuleert dat als de schade aan het product zich binnen de zes maanden na de levering van het product manifesteert, er vanuit gegaan wordt dat het defect al bestond op het moment van de levering. Tenzij de fabrikant (in dit geval Apple) het tegendeel kan bewijzen, wordt het toestel dan gedekt door de garantie.
Nog steeds diezelfde wet bepaalt dat na die eerste zes maanden u als consument moet bewijzen dat het defect reeds bestond op het ogenblik van aankoop. Slaagt u daar niet in of valt de schade niet onder de garantie? Dan moet u betalen voor de herstelling.
Dat is de Belgische wetgeving en daar moeten wij ons aan houden.
De commerciële garantie van de fabrikant kan deze wettelijke garantie uitbreiden.
Concreet betekent dit dat in het geval van Apple u niet na zes maanden, doch slechts na één jaar gevraagd wordt om te bewijzen dat het defect reeds aanwezig was op het ogenblik van aankoop. De gebruikersschade, bijvoorbeeld als het scherm van het toestel gebroken is ten gevolge van een val, blijft evenwel uitgesloten.
Onze klantenservice is nog altijd een van onze topprioriteiten, maar helaas zijn wij ook gebonden aan zowel de Belgische wetgeving als de garantievoorwaarden van onze leveranciers.
---
Wat mij betreft werd er voldaan aan het melden van het probleem binnen de 6 maanden (zelfs enkele weken na de aankoo al). Daarbij komt nog de uitbreiding van de garantie die hierboven beschreven staat.
Na het ontvangen van deze mail voelde ik me trouwens eerder gesterkt door de uitleg die ze me gaven
Wat betreft het verhaal halen bij Apple: ik dacht begrepen te hebben dat er ook nog zoiets bestaat als fabrieksgarantie. Die bieden zij trouwens wereldwijd aan in het geval van een iPhone. Deze informatie haal ik van volgende link betreffende de garantie van Apple voor iPhones:
http://www.apple.com/legal/warranty/pro ... ch-be.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alvast bedankt voor de feedback