heb ik recht om een aankoop te ruilen of terug in te leveren

Rinko
Topic Starter

heb ik recht om een aankoop te ruilen of terug in te leveren

#1 , 14 sep 2013 19:37

Vandaag bij een welgekende elektronicawinkel ( PC's , TV's enz ) een set luidsprekers gekocht ( niet via internet ).
Ik heb de luidsprekers geïnstalleerd een 20 min. nadien en was zeeeer teleurgesteld over de geluidskwaliteit.
Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met de winkel met de vraag of ik deze kon komen omwisselen in andere luidsprekers .
Ik kreeg het kort antwoord dat dit niet kon omdat ik de doos van de boxen al had geopend en het voor hen dan nimmer verkoopbaar was .

Mag men dus weigeren deze te ruilen of mijn geld terug te geven ?

Kasticket is nog in mijn bezit .

Valt dit niet onder consumentenrecht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 14 sep 2013 20:51

Bij een aankoop in een fysieke winkel heb je geen 'bedenktijd' na je aankoop. Je hebt het goed immers kunnen zien, keuren, aanraken, enz...
Anders is bij verkoop op afstand waar je wél een bedenktijd hebt, net omdat je al het bovenstaande niet hebt kunnen doen.

Indien een winkel een verkocht goed dus terug neemt, is dit louter goodwill, niets verplicht hen hiertoe.

Wat de winkel zegt ivm. de verpakking klopt ook... zou jij ermee akkoord gaan iets te kopen dat duidelijk heringepakt is in een al dan niet beschadigde doos?

Greetz

P.

snellemichiel

#3 , 14 sep 2013 21:12

Geen bedenktijd van toepassing wanneer zelf fysiek aangekocht in een fysieke winkel.
Dus ja men mag zeker weigeren. Het terugnemen wordt gewoon gezien als een commerciële jeste in de gevallen ze het eventueel wel zouden doen.

Reclame

Tope

#4 , 14 sep 2013 22:58

Heb je de geluidskwaliteit dan niet kunnen testen inde winkel?

Jef 007

#5 , 15 sep 2013 10:39

is alles conform de handleiding?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2013 18:44

Handleiding ook in het Nederlands?
De mogelijkheden tot beeindigen van een contract zijn wel voorzien in aankopen BUITEN de zetel.
allemaal eens lezen:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... jXjpbzR7zo" onclick="window.open(this.href);return false;

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 17 sep 2013 11:05

U kan beroep doen op de wettelijke garantie in 4 gevallen:

1. Het goed is niet in overeenstemming met de door de verkoper gegeven omschrijving.
2. Het goed is niet in overeenstemming met het gewenste gebruik
3. Het goed is niet geschikt voor het gebruik waartoe soortgelijke goederen dienen
4. Het goed biedt niet de prestaties en kwaliteiten die de consument redelijkerwijze mag verwachten gelet op de aard van het goed, en de door de verkoper gedane mededelingen

Veel zal dus afhangen van wat u de verkoper precies vroeg en wat de verkoper u precies vertelde.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 sep 2013 11:12

Veel zal dus afhangen van wat u de verkoper precies vroeg en wat de verkoper u precies vertelde.
Bij wie ligt de bewijslast hier? Ik denk dat de TS zelfs in dat geval met een probleem gaat zitten.

Terug naar “Consumenten Koop”