Piramideverkoop

Loown
Topic Starter

Piramideverkoop

#1 , 12 apr 2013 18:40

Beste,

Ik ben sinds kort ingeschreven bij een firma die producten via een webshop aanbiedt aan distributeurs. De bedoeling hiervan is dat je producten verkoopt en zo aan een aantal punten komt per maand, wat dan geld opbrengt. Je kan ook mensen onder jou laten inschrijven om zo nog meer geld te verdienen. Niets is echter verplicht. Je wordt ook niet verplicht een bepaald aantal punten te verdienen per maand en je betaalt geen instapkosten of dergelijke.
Is dit legaal en kan ik hierdoor in de problemen geraken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2013 19:30

Meestal/dikwijls een verboden praktijk.
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... deverkoop/" onclick="window.open(this.href);return false;.
zie onder meer :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5338,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Loown
Topic Starter

#3 , 15 apr 2013 11:47

Bedankt voor het antwoord!
Als ik het goed begrijp is het dus ook illegaal indien ik enkel voor mezelf of vriendinnen producten koop, ook al schrijf ik niemand onder mij in?

Reclame

Vandebos

#4 , 15 apr 2013 11:55

Jawel, u maakt dan immers deel uit van de piramide.

Mr. Crombez heeft naar het schijnt buitengewone interesse in vervolgen van deze vorm van verkoop.

georges

#5 , 28 aug 2013 08:59

rare praktijk,

Na afspraak en bezoek aan de gratisch juridische adviesdienst in het justitiehuis blijkt dat de raadsmannen die daar zitten geen antwoord kunnen geven op de vraag die in dit onderwerp gesteld werd, zelfs geen richtlijn en zelfs niet of zulke praktijken al dan niet strafbaar zouden kunnen zijn. Als zelfs een eenvoudige vraag als dit nog zelfs geen poging tot een antwoord oplevert stel ik het nut van deze diensten toch wel sterk in twijfel. Men doet niet eens de moeite om te luisteren naar het onderwerp blijkbaar.

met vriendelijke groet,

Georges,

Oude Belg

#6 , 28 aug 2013 09:13

rare praktijk,

Na afspraak en bezoek aan de gratisch juridische adviesdienst in het justitiehuis blijkt dat de raadsmannen die daar zitten geen antwoord kunnen geven op de vraag die in dit onderwerp gesteld werd, zelfs geen richtlijn en zelfs niet of zulke praktijken al dan niet strafbaar zouden kunnen zijn. Als zelfs een eenvoudige vraag als dit nog zelfs geen poging tot een antwoord oplevert stel ik het nut van deze diensten toch wel sterk in twijfel. Men doet niet eens de moeite om te luisteren naar het onderwerp blijkbaar.

met vriendelijke groet,

Georges,
Waarschijnlijk hebben ze niet goed opgelet tijdens de cursussen en kunnen ze ook geen wetteksten zoeken.
Artikel 91, 14°, van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (WMPC) beschouwt onder alle omstandigheden als oneerlijk, elke misleidende handelspraktijk die erop gericht is een piramidesysteem op te zetten, te beheren of te promoten waarbij de consument tegen betaling kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe consumenten in het systeem dan uit de verkoop of het verbruik van producten.

Artikel 99, WMPC verbiedt een piramidesysteem op te zetten, te beheren of te promoten waarbij een onderneming tegen betaling kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe ondernemingen in het systeem dan uit de verkoop of het verbruik van producten.

Deze praktijk wordt strafrechtelijk gesantioneerd (Artikel 127, WMPC).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox

#7 , 28 aug 2013 09:19

Alleen kan men zich afvragen of de TS in dit geval voldoet aan de definitie van consument.

Franciscus

#8 , 28 aug 2013 23:28

Als firma ..dus hogerop de' chain of command '.... nog leuker

Terug naar “Consumenten Koop”