Bestelling ex, maar aanmaning tot betaling komt hier terecht

Davy VK
Topic Starter

Bestelling ex, maar aanmaning tot betaling komt hier terecht

#1 , 28 aug 2013 19:09

Beste,

Onlangs kreeg mijn zus van inningbureau Contentia een aanmaning tot betaling van 300 euro. Dit omwille van een bestelling die gebeurd zou zijn bij 3 Suisses. Bleek dat haar ex-vriend haar code had bijgehouden en daar misbruik van heeft gemaakt. Hij heeft een bestleling geplaatst via haar klantennummer en dit wellicht op zijn adres laten toekomen.

Mijn zus heeft nooit een melding gekregen dat er een bestelling op haar klantennummer is uitgevoerd tot dan onlangs die aanmaning (met hogere extra kosten erbij gerekend) van het inningsbureau toekwam. Het feit dat deze aankwam, toont nochtans aan dat ze wel degelijk haar adres hebben.

Nu hebben we 3 Suisses enkele keren aangeschreven per mail en gewezen op het gebeurde, en daarbij ook gevraagd naar een bewijs van ontvangst met daarop de handtekening van mijn zus (hetgeen niet bestaat uiteraard), maar ze sturen ons gewoon door naar Contentia.

Deze laatste zegt ons telkens dat we desnoods maar klacht moeten indienen, maar verwachten niettemin dat ze betaalt. Zij beweren dat ze zogezegd een bestelling voor haar vriend kon geplaatst hebben. Maar mijn zus is nooit getrouwd geweest met deze ex, evenmin wettelijk samenwonend en woonde ook niet gewoon met hem samen, dus er is geen enkele reden waarom zijn handtekening zou mogen volstaan ter vervanging van de hare. Hij heeft immers geen volmacht voor haar.

Voor zover ik weet, ligt de bewijslast echter bij hen om aan te tonen dat mijn zus deze bestelling heeft geplaatst, ontvangen en ondertekend.

Wat kunnen we nu doen ? Mijn zus wil liefst niet al te veel kosten maken aan juridische bijstand voor iets waar zij geen enkele hand in heeft gehad en niets mee te maken heeft, en ze heeft al helemaal geen zin om nog eens klacht in te dienen, hetgeen tot vernieuws kwaadwillig gedrag van die ex zou kunnen leiden.

Zijn er oplossingen voor haar? Wat kan er gebeuren als we dat inningsbureau voortaan gewoon ronduit negeren ? Mijns inziens hebben ze juridisch immers geen enkele grond om een zaak tegen haar te starten, tenzij ik me hier vergis...?

Alvast dank voor eventuele antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 aug 2013 21:34

Bestellingen bij dit bedrijf, moeten deze getekend zijn? Indien ja, laten weten aan het incasso bureau dat u zal betalen zodra een getekende bestelbon kan voorgelegd worden. En dat u tot dan geen enkele verdere communicatie hierover wenst te ontvangen, want dat u anders iedere keer klacht zal indienen wegens belaging.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2013 22:35

Navragen OP welk adres de bestelling is geleverd. Indien firma dat aan u doorgeeft daarmee naar politie gaan.
Indien ze het niet doorgeven ....

Gezien ex blijkbaar code heeft ..kan dat misbruik van vertrouwen/oplichting/diefstal met valse sleutel ( informatica) zijn.
Dan zal u aangifte moeten doen bij politie en een strafdossier (laten) opstarten. Politie zal dan de gegevens opvragen bij firma in kader van een onderzoek.

Reclame

Davy VK
Topic Starter

#4 , 28 aug 2013 22:48

http://www.3suisses.be/nl/services/CGV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staan dus de Algemene Verkoopsvoorwaarden van de firma in kwestie.

Wat het getekende document betreft : in de laatste nieuwsbrief van Test Aankoop stond een vraag die eveneens betrekking had op 3 Suisses en waar Test Aankoop zelf op het volgende wees :
Wij herinneren 3 Suisses eraan dat het aan de verkoper is om aan te tonen dat de klant wel degelijk de bestelling heeft gedaan en dat die ook effectief is afgeleverd. Zonder bestelbon en ontvangstbewijs met de handtekening van de klant erop is de eis tot betaling juridisch ongegrond.
Is dit voldoende om dat inningsbureau te eisen met een leveringsbewijs met de handtekening van mijn zus, zonder dewelke klacht tegen hen zal worden ingediend ?

De reden dat ze liever geen beroep zou willen doen op politie is dat hij na het uiteengaan lange tijd stalking en ander kwalijk tot zelfs gewelddadig gedrag heeft getoond. Zaken waar toen niets aan gedaan is. Na lange tijd is er dan eindelijk een klacht aanvaard. Sindsdien hield hij zich rustig (deze aanmaning gaat om aankopen die hij voor deze klacht nog had verricht). Liefst van al had ze dit zo gehouden, want ze vreest dat een nieuw beroep op de politie het hatelijke gedrag nieuw leven zou kunnen inblazen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2013 23:08

Stalking is nochtans een strafbaar feit edoch het is een van de weinige KLACHT misdrijvrn. De klager moet uitdrukkelijk aangeven dat er vervolging gewenst is.

U moet Turaki's antwoord en het mijne uiteraard samen lezen.

Terug naar “Consumenten Koop”