product in backorder na 4 a 5 jaar toch geleverd

freebutterflyx
Topic Starter

product in backorder na 4 a 5 jaar toch geleverd

#1 , 22 aug 2013 12:58

Bij de winkel waar ik regelmatig mijn hobbymateriaal koop heb ik een bepaald produkt (wisselstuk ter reparatie) gevraagd. Dit hadden ze niet op voorraad maar dit konden ze wel bestellen. Ik heb hen dus het produktnummer gedicteerd en dit hebben ze genoteerd om te bestellen. Gezien ze bij die invoerder niet al te veel moeten bestellen vroeg de winkelier of hij mocht wachten met bestellen tot hij nog zaken van die invoerder nodig had. Voor mij was het niet dringend, dus geen probleem.
Dit was ongeveer 4 a 5 jaar geleden. Exact weet ik het niet meer.

Nu krijg ik plots telefoon van die winkel met de melding dat mijn bestelling binnen is. Ik wist eerst niet over wat het ging maar het ging dus over de "bestelling" van 4 a 5 jaar geleden. Maar dit onderdeel heb ik ondertussen niet meer nodig. Dit was een wisselstuk om een defect apparaat te repareren maar dit apparaat heb ik ondertussen verkocht zo'n anderhalf jaar geleden. Ik heb dit ook zo aan de winkelier gemeld. Deze laat mij weten dat gezien ik de bestelling nooit geannulleerd heb, deze nog altijd bestond en ik dus dit onderdeel moet ophalen. Hij heeft dit speciaal voor mij besteld en gezien het iets redelijk specifiek is, zal hij het waarschijnlijk moeilijk nog aan iemand anders kwijtraken. Het gaat over een bedrag van iets van 60 à 80 euro denk ik.

Verder nog
- er staat niks op papier van deze bestelling
- ik heb geen voorschot betaald
- de winkelier heeft ook niet laten weten dat hij dit nu toch nog bestelde

Dus nu de vraag: ben ik verplicht om dit alsnog te kopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 aug 2013 08:38

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Bij de winkel waar ik regelmatig mijn hobbymateriaal koop heb ik een bepaald produkt (wisselstuk ter reparatie) gevraagd’

Die ‘vraag’ voltrok de koop , ook al hield ze slechts stilzwijgend uw akkoord met de prijs in.

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(B.W.).

U maakte hiervan geen gebruik,zodat de koop gehandhaafd bleef.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2013 15:59

4 jaar geleden??? Tja, juridisch gezien bestaat de overeenkomst inderdaad nog steeds. Maar een beetje serieuze handelaar zou toch beseffen dat deze periode belachelijk is (tenzij we hier over de levering van een villa, luxe-jacht, of weet ik veel wat spreken, maar niet een reserveonderteeltje voor een toestel).

Moest ik in de plaats van de TS geweest zijn en zeker zijn dat er nergens iets op papier of mail staat, ik had me aan de telefoon van den domme gehouden, beweerd dat de verkoper zich moest vergist hebben, en hem gevraagd om me toch even het bewijs te leveren dat ik dat effectief besteld heb, aangezien ikzelf van niets weet...

Dit laatste enkel indien ik verder nooit meer zaken zou willen doen met die verkoper, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”