Ongeveer een halve dag later krijg ik bericht dat mijn aankoop "afgewezen" is. De melding stond enkel in het onderwerp van de email, de email zelf bevatte enkel een geupdate PDF van mijn aankoop met als melding "afgewezen". Nu, alles goed en wel, er zal waarschijnlijk een fout op de website geweest zijn, ik zal mijn geld wss wel terugkrijgen.
De volgende dag krijg ik bericht dat mijn bestellingen op mijn verzoek geannuleerd zijn. Op mijn verzoek? Ik ben er zeker van dat ik daar nooit om gevraagd heb.
Iets later volgt er een officiele email van de website waarin ze verklaren dat ze de overeenkomst ontbinden. Ik zet een kopie ervan eventjes hieronder:
Wat blijkt nu? Ze beroepen zich op lid 7 van artikel 5. Ik ben eventjes gaan terugkijken naar de kopie van de gebruikersovereenkomst die ik genomen heb op het moment van de aankoop en wat blijkt nu? Lid 7 staat daar helemaal niet in. Ze hebben dit dus toegevoegd ná mijn aankoop. Om toch nog zeker te zijn heb ik eventjes een website gebruikt die webpagina's opslaat in een oudere versie om te controleren dat ik zeker niet fout zit. En inderdaad, een versie van 2 augustus 2013 toont het gebruikersovereenkomst zonder lid 7 aan.Geachte klant,
U heeft op 20-08-2013 een bestelling geplaatst in onze webshop. Natuurlijk zijn we heel blij met uw belangstelling. Helaas is er door een storing een verkeerde prijs getoond op de site. Hierdoor was het mogelijk om alle producten tegen een veel te lage prijs te bestellen. Mocht het product te koop hebben gestaan tegen onze inkoopprijs of iets daaronder hadden wij hier geen actie op uitgevoerd. Echter de prijzen die zichtbaar waren zijn dusdanig laag dat dit ver onder onze inkoopprijs is. Ook zou het voor u als klant overduidelijk moeten zijn geweest dat de getoonde informatie incorrect was.
Helaas kunnen wij dan ook niet anders dan ons beroepen op lid 7 van artikel 5 in onze algemene voorwaarde. Zoals hieronder omschreven.
artikel 5 - De overeenkomst
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der overeenkomst;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
6. Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering
7. Media-aanbiedingen.be behoudt zich het recht voor om bij onjuist tot stand gekomen overeenkomsten deze te ontbinden. Hierbij mag men denken aan typ/zet/drukfouten. Wij doen onze uiterste best om onze webshop, prijzen, voorraden op peil te houden. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
Ook uit eerder jurisprudentie is gebleken dat een overduidelijke fout geen aanleiding mag zijn voor een webshop dan wel winkel om onnodige kosten te maken.
Nederlandse winkels leveren niet
Dat is anders dan bijvoorbeeld webwinkel Otto.nl, dat in 2006 weigerde per ongeluk veel te goedkoop geprijsde lcd-tv te leveren. Volgens het concern dekken de algemene voorwaarden dergelijke fouten af.
Dit werd tegengesproken door de ‘gedupeerden’ die een kortgeding aanspanden. Maar zowel in eerste aanleg als in hoger beroep kreeg Otto van de rechter gelijk. Het was een duidelijke vergissing en ook klanten hadden dat kunnen weten, oordeelde het Hof Den Bosch in januari 2008.
In 2007 overkwam Bol.com iets vergelijkbaars, maar ook die webwinkel leverde de spectaculair maar abusievelijk laaggeprijsde digitale camera’s niet uit.
Bron: rechtspraak.nl
Mocht u reeds betaald hebben met PayPal dan is uw betaling reeds terugbetaald. ( mocht dit niet het geval zijn neem dan gerust contact op met onze klantenservice)
Mocht u hebben gekozen voor overboeking voer deze AUB niet uit. ( mocht u reeds de betaling hebben verricht neem dat zo spoedig mogelijk contact op met onze klantenservice vermeld in dit bericht uw ordernummer, uw ibancode en uw bic code.
Mocht u hebben betaald met MR cash neem dan zo spoedig mogelijk contact op met onze klantenservice vermeld in dit bericht uw ordernummer, uw ibancode en uw bic code.
Om toch het leed iets te verzachten bieden wij u de mogelijkheid aan deze week tot en met 23-08-2013 de kortingscode: <kortingscode>
Hiermee krijgt u 3% korting op alle producten in de webshop.
We begrijpen goed dat dit een klein gebaar lijkt. Echter wij doen altijd ons uiterste best om de producten zo scherp mogelijk te prijzen. Hiervoor werken we met extreem lage marges en houden we de kosten zo laag mogelijk. Met als gevolg dat we helaas geen hogere korting kunnen geven.
Wij zullen ons inzetten voor een spoedige afhandeling van eventuele terugbetalingen.
Wij rekenen op uw begrip,
Met vriendelijke groet,
Mijn uiteindelijk vraag is nu: kan dit? Mogen zij zich beroepen op een lid uit hun gebruikersoverzicht dat toegevoegd is ná de aankoop?
Dat zou me toch sterk verbazen. Wat belet hun dan van eender wat toe te voegen?
Een paar uur later kreeg ik het bericht van Paypal dat mijn geld teruggestort is. Dat is dus alvast in orde. Maar ik blijf er een wrang gevoel van overhouden dat ze dit zomaar kunnen doen.