Een nieuwe wagen, waarvan de onderdelen ook nieuw zijn, zou men moeten herstellen met 2de hands onderdelen, omdat de herstelling anders niet conform is? Waar heeft u zich dit laten wijsmaken?
U begrijpt mij verkeerd, wat ik bedoel is dat een herstelling in contrast moet zijn met het gebruik en waarde van het goed op dat moment(voor het gebrek). Een auto van 9 maanden kan gerust herstelt worden met zowel nieuwe als 2de hands onderdelen. Maar voor nieuwe onderdelen kan de garagist wel vragen om in de kosten te delen zeg maar, omdat hij eigenlijk op dat moment de waarde van het goed verhoogt die het goed zonder het gebrek van overeenstemming zou hebben.
Bijvoorbeeld een 9/24'ste van het onderdeel zou een aanvaarde regeling zijn als het een wat oudere auto betreft die vervangen wordt met nieuwe onderdelen.
U hebt helemaal niets te maken met uw garagist in dat geval. U hebt een overeenkomst met de handelaar niet met de garagist.
En als hij de herstelling onder garantie neemt moet hij die discussie maar met uw garagist voeren. U hebt op dat moment recht op een kosteloos herstel.
Overigens bestaat er iets als een resultaatsverbintenis(in rechtsspraak) dacht ik voor garagisten. Bereikt hij niet het resultaat = herstelling. Maakt hij een beroepsfout. Het feit dat hij andere onderdelen verving die niet hoefde vervangen te worden is uw probleem niet! U hebt dit niet gevraagd en als uw handelaar de garantie niet betwist moet hij zelf maar met de garagist eruit komen! Dat hij de oude onderdelen er dan terug opzet ...
Zolang hij uw probleem niet betwist te vallen onder garantie moet de handelaar u een kosteloos herstel geven. Dit geldt zowel voor onderdelen als uurlonen en transportkosten ... Handelaar moet het zelf maar overeenkomen met de garagist dit is een 3de partij voor u waar u geen overeenkomst mee hebt en dus van geen belang voor u.