Een tijdje terug heb ik twee "vintage" games aangekocht via een online PC-game-verkoop-site (niet eBay). Ik heb dus gekocht van een particulier (Amerikaan). Betaald via PayPal en de verkoper stuurt de games op en stuurt een tracking nummer. Na weken (meer dan een maand) nog niets ontvangen. Tracking nummer kan gebruikt worden op de site van USPS en eindigt daar in een Amerikaans stadje.
Gezien de verkoper me meldt dat hij verder niets kan doen om uit te zoeken waar de games zich bevinden (ook navraag op mijn postkantoor levert niets op), open ik een claim bij PayPal. Ik krijg uiteindelijk mijn geld terug. Nog wat later krijg ik de melding van de verkoper dat ik de refund moet terugstorten en eveneens een mail van PayPal dat de verkoper protest aangetekend heeft tegen de refund en alsnog een bewijs van levering doorgestuurd heeft (dit heb ik zelf nooit gezien). Ik heb dus aan PayPal geantwoord dat ik toch de goederen niet ontvangen heb, maar als ze me een bewijs leveren (= door mij ondertekende leveringsbon), ik het geld graag terugstort. Daarop reageerde PayPal dat de zaak gesloten was en ik niets meer moest doen. Op zich is de zaak dus afgesloten.
Maar los daarvan is mijn vraag nu: stel dat de Belgische post deze zending aan de verkeerde persoon / verkeerd adres geleverd heeft, wie is daar dan finaal verantwoordelijk voor? Is het de particuliere Amerikaanse verkoper die me moet vergoeden en daarna zijn schade verhalen op de Belgische post? Of is de verkoper me helemaal niets verschuldigd en moet ik het zelf verhalen op de post? Met andere woorden, was de refund die ik van PayPal kreeg terecht of niet volgens het Belgische (of internationale?) recht?