Garantie Medion/Aldi HULP gevraagd

psps
Topic Starter
Berichten: 14

Garantie Medion/Aldi HULP gevraagd

#1 , 12 apr 2013 19:51

Allen,

Ik zit met een zeer vervelend probleem. Ik zal de situatie kort schetsen

Ik heb een lcd TV gekocht van de ALDI op datum van 03/09/2012.
Het gaat om een 106.7 cm lcd-tv met ingebouwde DVB-T-tuner. De benamingen die MEDION gebruikt zijn:
*model:MD30418 (BE-A)
*serienummer: LE12020701637
*website: http://aldi.medion.com/md30418/be_nl/?refPage=medion" onclick="window.open(this.href);return false;
*prijs: 400 euro

Ik heb het toestel niet uitgebreid getest tot dag 31. Wat bleek, je moet van zeer dichtbij zappen en echt goed richten binnen een hoek van minder dan 20 graden. Indien niet kan je niet zappen. Aldi werkt met een 30 dagenregel, waarin je het apparaat kan terugbrengen. Op dag 32 heb ik het toestel teruggebracht, maar de gerante wou deze niet aannemen en verwees me naar Medion.
Een hel volgde.
Na maanden contact geeft MEDION toe dat al deze toestellen dit probleem hebben. Volgens hen is dit een producteigenschap en geen mankement en moet ik ermee leren leven.
Na tientallen telefoontjes hebben ze uiteindelijk het toestel opgehaald.
Een maand later, na tig telefoontjes vertelden ze me dat er geen mankementen zijn gevonden, en dat de ontvanger in het scherm zo gedimensioneerd is, dat je bijna de afstandsbediening op dezelfde as als de ontvanger in het scherm moet plaatsten om te kunnen zappen. Ze begrijpen dat het lastig en niet ideaal is, maar meer kunnen ze niet doen.
Ze willen me het toestel terugsturen in dezelfde staat als deze waar ik het in had verstuurd en daar is volgens hen de kous mee af.
Dit is toch de reinste onzin dat ze verkopen. Toen ik mijn geld terug vroeg, verwezen ze naar de ALDI, die natuurlijk niet thuis gaf.


Ik heb op de website van de overheid iets gevonden ivm de wet op de garantie
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... WhJO6Iqxe8" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan iemand me helpen aub???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pkt
Berichten: 66

#2 , 13 apr 2013 15:27

Het klopt dat je gelijk welk artikel binnen een termijn van 30dagen kan terugbrengen naar Aldi en dat u er uw geld kan terugkrijgen.Dat u het op de 32ste dag terugbracht,mja,daar heb je gewoon pech...

Voor de verdere garantie dient u dan een beroep te doen op edion zelf,die als ik me niet vergis in Panningen gevestigd is.
Het 'probleem'dat u beschrijft is geen mankement maar een produkteigenschap als ik het zo lees... Net ook ff de eigenschappen van de TV doorgenomen en op het eerste zicht wordt dit hier nergens vermeld dat je binnen een hoek van 20gr moet staan... Mja,het blijft natuurlijk een dubbeltje op zijn kant,volgens Medion is de TV niet defect,wat natuurlijk wel klopt.Alleen gaat u niet akkord met de eigenschappen van het produkt.... Wel sneu dat u de TV maar na 31dagen uitgebreid getest hebt??Dat snap ik niet goed,u hebt dan de eerste 30dagen altijd recht voor de TV gestaan of zo?? Daar gaat u volgens mij wel zelf in de fout,want had u het'probleem' vroeger ontdekt dan kon u hem gewoon terugdragen en kreeg u uw geld terug en was de kous af... Wat u bij een gewone winkel trouwens niet hoeft te doen...

Mvg

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 13 apr 2013 19:50

Voor de verdere garantie dient u dan een beroep te doen op edion zelf,die als ik me niet vergis in Panningen gevestigd is.

Mvg
De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie en niemand anders.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

psps
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 14 apr 2013 22:28

Dus wat moet ik volgens jullie doen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2013 11:58

Dus wat moet ik volgens jullie doen?
Leren leven met deze beperkte "afstandsbediening range". Dit is trouwens niet zo uitzonderlijk voor "budget-electronika". In mijn werkkamer staat ook een radio CD speler met afstandsbediening van een zeer goedkoop merk, en die afstandsbediening werkt ook maar als je redelijk recht voor het toestel staat.

Het is geen technisch mankement, want de afstandsbediening werkt weldgelijk. Het design van het toestel is wat ongelukkig, maar volgens mij geen reden om garantie in te roepen. Garantie dient niet om een product aan te kopen, het wat te testen, en als je er toch niet zo tevreden over bent, het gewoon terug te brengen en je geld terug te vragen. Moest dit wel lukken, zou ik wel eens zo'n mega 4K scherm een weekje willen uittesten, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pkt
Berichten: 66

#6 , 15 apr 2013 21:26

Voor de verdere garantie dient u dan een beroep te doen op edion zelf,die als ik me niet vergis in Panningen gevestigd is.

Mvg
De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie en niemand anders.

Oude Belg,

als u veel koopt op internet dan zou u wel ondervinden dat dit niet altijd zo is!

Om een voorbeeld te geven,ll heb ik 2tv's van LG gekocht bij redcoon,wel moest ik probs hebben met de tv's dan moet ik de servicedienst van LG contacteren! Zelfde verhaal als u iets koopt in Krefel of dergelijke,u zal altijd doorverwezen worden naar de producent

Hawkee
Berichten: 160

#7 , 16 apr 2013 07:27

je kan altijd een infrarood verlenger aanschaffen (te koop bij krefel, mediamarkt en waarschijnlijk ook op het internet) en dan kan je richten vanuit een bepaalde hoek ipv recht naar de tv.
http://www.krefel.be/nl/accessoires/aud ... 1-1_181142

Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#8 , 16 apr 2013 09:16

wat juridisch gezien NIET correct is . . .


de verkopers doen dit om er zich gemakkelijk vanaf te maken en enige "verantwoordelijkheid" & kosten af te wijzen, tot er iemand echt op zen rechten staat, waarbij de verkoper niet anders kan dan de wetgeving mbt tot de garantie na te leven.

Voor de verdere garantie dient u dan een beroep te doen op edion zelf,die als ik me niet vergis in Panningen gevestigd is.

Mvg
De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie en niemand anders.

Oude Belg,

als u veel koopt op internet dan zou u wel ondervinden dat dit niet altijd zo is!

Om een voorbeeld te geven,ll heb ik 2tv's van LG gekocht bij redcoon,wel moest ik probs hebben met de tv's dan moet ik de servicedienst van LG contacteren! Zelfde verhaal als u iets koopt in Krefel of dergelijke,u zal altijd doorverwezen worden naar de producent

puttemanp
Berichten: 618

#9 , 16 apr 2013 10:01

de verkopers doen dit om er zich gemakkelijk vanaf te maken en enige "verantwoordelijkheid" & kosten af te wijzen, tot er iemand echt op zen rechten staat, waarbij de verkoper niet anders kan dan de wetgeving mbt tot de garantie na te leven.
De garantiewetgeving is zowiezo een gedrocht, maar dit terzijde wil ik jouw stelling toch even van een andere kant belichten...

Ik verkoop goederen van fabrikant X. Indien ik een klant over de vloer krijg met een klacht/defect product, verwijs ik deze klant steevast door naar het 0800 nummer van de fabrikant.
Reden:
- Stel: klant brent defect toestel terug op maandag. Ik maak een retourbon wegens defect in garantie. Met een beetje geluk is de leverancier 'snel' en wordt het donderdag met de eerstvolgende levering opgehaald. Zoniet is het de donderdag erop.
- Leverancier stuurt artikel naar fabrikant in UK.
- Toestel wordt hersteld in UK
- Fabrikant stuurt artikel naar leverancier in BE.
- Leverancier stuurt artikel terug naar mij.
- Ik verwittig de klant dat artikel klaarligt in de winkel.

Gemiddelde wachttijd: 1 maand

Via 0800 lijn:

- Fabrikant stuurt ofwel een lege doos + vervangtoestel via DHL naar klant. Klant mag vervangtoestel houden en stuurt defect artikel terug naar fabrikant. Kost voor de klant 0, wachttijd 3 dagen
- Fabrikant stuurt lege doos via DHL naar klant, klant stopt defect artikel in doos en stuurt terug. Artikel wordt hersteld en teruggezonden via DHL. Wachttijd 8 dagen. Kost voor de klant 0.

Vraag: welk is de beste oplossing?

Greetz,

P.

Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#10 , 16 apr 2013 12:51

in theorie is de 2e de beste oplossing, dat weet ik ;)

maar dat kan dan evengoed gedaan worden door de verkoper zelf en daar ligt dan juist het probleem, zoiets kost "tijd en geld" (administratie, stockage, opvolging, ... ) voor de verkoper . . .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 apr 2013 13:27

Stel je ook voor dat bij oplossing twee het toestel volledig beschadigd raakt tijdens transport naar de fabrikant. Op dat moment heeft de consument een discussie met een mogelijk buitenlandse firma met alle gevolgen vandien. In oplossing één is het de verkoper die maar moet zien dat het in orde komt met die buitenlandse firma.

Oplossing één is misschien trager, maar het enige dat de klant moet doen is het toestel tot bij de verkoper brengen. Al de rest (contact opnemen met fabrikant, papieren invullen, afspraak maken met DHL om te leveren / op te pikken, enz...) is het probleem van de verkoper.

Het computermateriaal bij ons thuis komt van bij een "PC-boer" uit de buurt. Als er iets defect is binnen garantie, breng ik het daar binnen op een moment dat het mij past. Hij zorgt dat het verstuurd wordt, gerepareerd, getest bij het terug binnen komen, enz... en geeft me een seintje als het terug binnen is. Daarna ga ik er om als het mij past. Perfecte service! Nog nooit langer dan anderhalve week moeten wachten op een reparatie. Ondertussen ben ik er uiteraard vaste klant en heb ik al een aantal klanten aangebracht ook (waaronder een aantal KMO's) en mag ik van extra kortingen genieten. Zo doe je dus aan klantenbinding! Dat veel zelfstandigen daar maar eens een voorbeeld aan nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

psps
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 16 apr 2013 23:05

Ik denk dat de topic een andere wending aan het nemen is...

Ik zou graag hulp, al dan niet juridisch willen.

Iemand stelt dat het bij B-merken het wel kan voorkomen dat de IR-ontvanger van minder kwaliteit is.
*Laten we zo stellen, als ik een DACIA koop en de remkracht is veel lager dan van een A-merk (om het zomaar te noemen), worden deze auto's dan wel op de baan toegelaten??? (is dit geen productiefout)

rechtvaardig
Berichten: 105

#13 , 17 apr 2013 00:14

Ik denk dat de topic een andere wending aan het nemen is...

Ik zou graag hulp, al dan niet juridisch willen.

Iemand stelt dat het bij B-merken het wel kan voorkomen dat de IR-ontvanger van minder kwaliteit is.
*Laten we zo stellen, als ik een DACIA koop en de remkracht is veel lager dan van een A-merk (om het zomaar te noemen), worden deze auto's dan wel op de baan toegelaten??? (is dit geen productiefout)
inderdaad gaat het topic wat een andere wending op maar tenslotte heb je wel alle juridische hulp gekregen
Leren leven met deze beperkte "afstandsbediening range". Dit is trouwens niet zo uitzonderlijk voor "budget-electronika". In mijn werkkamer staat ook een radio CD speler met afstandsbediening van een zeer goedkoop merk, en die afstandsbediening werkt ook maar als je redelijk recht voor het toestel staat.

Het is geen technisch mankement, want de afstandsbediening werkt weldgelijk. Het design van het toestel is wat ongelukkig, maar volgens mij geen reden om garantie in te roepen
en het is niet omdat die jou niet bevalt dat je totaal niet ter zake doende vergelijkingen ( niet uit alle hoeken kunnen zappen vergelijken met de veiligheid (remmen) van een auto die wel test moet ondergaan om op de weg te komen, even serieus blijven)
je kan nu nog zoveel je wil bij medion en aldi gaan zeuren en misschien krijg je toch daardoor iets gedaan, maar juridisch heb je geen poot om te staan en dat is dan ook de enige hulp of advies dat dit forum jou moet geven.

psps
Topic Starter
Berichten: 14

#14 , 17 apr 2013 00:39

Nog iemand?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 apr 2013 08:55

Nog iemand?
Heu? Wat wil je nog horen? Je hebt hier de vraag gesteld of een beperkt bereik van de afstandsbediening het recht geeft om binnen de garantiewetgeving je geld terug te vragen. Het antwoord is "Neen, als een specificatie van het product niet naar jouw wens is, maar het product werkt voor de rest wel, geeft dit geen recht op terugbetaling."

Moest je dit nu online gekocht hebben en dit gemerkt hebben de eerste of tweede dag, had je het ding kunnen terugsturen wegens verkoop op afstand. Maar dit is hier niet het geval (en de bedenktijd zou al lang verstreken geweest zijn).

Ik wil jou hier gerust zeggen: "Ja, als je naar de rechtbank stapt krijg je zeker je geld terug!" als dit jou gelukkiger maakt, maar het zou een grove leugen zijn. Dus ik heb echt geen idee wat je nog wil horen van iemand anders?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”