Verborgen gebreken na aankoop wagen [Prof Verkoper]

Sw@tLorD
Topic Starter

Verborgen gebreken na aankoop wagen [Prof Verkoper]

#1 , 28 mar 2013 14:17

Beste,

Ik heb een maand geleden een 2ehandse occasie (4jr oud en nog geen 50.000km) gekocht bij een erkende dealer van een ander merk.
Ik heb gemerkt dat er kwalen zijn, waar mij niets over verteld is geweest bij de aankoop. Was ik op de hoogte gesteld van volgende gebreken, dan had ik de wagen voor dit bedrag niet gekocht

1) slippende koppeling bij warme motor
2) Raamlijst zit half los
3) onderaan chassis/carrosserie twee enorme deuken die de lak beschadigd hebben en kunnen resulteren in roest en een rode kaart bij een technische keuring.
4) condens in het achterlicht

Zou ik beroep kunnen doen om de professionele verkopers informatieplicht en verborgen gebreken om tot een schikking te komen?
Ik zou graag hebben dat de verkoper zijn verantwoordelijkheid zou opnemen en al dan niet deels de reparatiekosten op zich neemt.
Ik heb reeds een offerte laten opmaken. Om deze mankementen te laten herstellen, zou mij dit 2500 euro kosten.

De verkoper weigert hier iets aan te doen en verstopt zich achter het feit dat de garantie niet door hem gegeven wordt, maar door een extern bedrijf CarGarantie.

Zou de verkoper mij niet op de hoogte moeten brengen van de versleten koppeling en van de twee deuken (die enkel zichbaar zijn als de wagen op een brug staat)? Kan ik hier iets tegenin brengen? Een testrit werd mij niet aangeboden, ik mocht enkel op de parking heen en terug rijden.

Zou ik in het ergste geval een ontbinding van de overeenkomst kunnen aanvragen zodat ik mijn geld terug krijg en de verkoper zijn wagen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2013 16:00

Je had moeten aandringen op een proefrit. Dan had je waarschijnlijk het probleem nummer 1 opgemerkt.
Voor problemen 2, 3 en 4 had je toch ogen in uw kop?
Als je een auto koopt, en zeker een 2de hands, nooit volledig naar het verkoopspraatje van de verkoper luisteren, maar zelf alles goed nagaan.

Sw@tLorD
Topic Starter

#3 , 28 mar 2013 16:05

Mava 105: Dank je voor jouw reactie.

Gelieve de zin "Een testrit werd mij niet aangeboden, ik mocht enkel op de parking heen en terug rijden" te bekijken aub. Het probleem doet zich voor na ongeveer tien tot vijftien kilometer rijden wanneer de motor helemaal warm staat.
Als leek, een geen auto-opkoper kan er van mij niet verwacht worden dat ik eis dat ze de wagen op een brug zetten?
Voor de condensatie in het achterlicht = garantie normaal maar ze willen dat ik ervoor betaal.
Dat latje aan de ruit: je gaat toch niet zeggen dat ik aan de wagen ga liggen trekken aan elk rubbertje en latje? (maar dit is maar een stomme bijzaak)

Reclame

mava105

#4 , 28 mar 2013 16:09

Daarom neem je best iemand mee die er iets van kent.

Sw@tLorD
Topic Starter

#5 , 28 mar 2013 16:11

Daarom neem je best iemand mee die er iets van kent.

Volgens de wetten van koophandel kan de koper dit niet verwijt worden en kan dit niet als excuus gebruikt worden door de verkoper.

Oude Belg

#6 , 28 mar 2013 16:15

Ik citeer cargarantie zelf :
Wat te doen bij een garantiegeval?

CarGarantie hecht waarde aan een eenvoudige en ongecompliceerde afwikkeling in een garantiegeval. Wanneer er schade veroorzaakt is, dan dient u dat direct bij uw dealer te melden waar u het voertuig hebt gekocht. Hier wordt verder alles voor u geregeld. In dat geval hoeft u alleen de reparatiekosten te betalen die voor eigen risico zijn - alle overige reparatiekosten verrekent uw dealer direct met CarGarantie.
http://www.cargarantie.com/CGWEBPortal/ ... N=49399732
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sw@tLorD
Topic Starter

#7 , 28 mar 2013 16:17

Ik citeer cargarantie zelf :
Wat te doen bij een garantiegeval?

CarGarantie hecht waarde aan een eenvoudige en ongecompliceerde afwikkeling in een garantiegeval. Wanneer er schade veroorzaakt is, dan dient u dat direct bij uw dealer te melden waar u het voertuig hebt gekocht. Hier wordt verder alles voor u geregeld. In dat geval hoeft u alleen de reparatiekosten te betalen die voor eigen risico zijn - alle overige reparatiekosten verrekent uw dealer direct met CarGarantie.
http://www.cargarantie.com/CGWEBPortal/ ... N=49399732
Verkoper beweert dat ik bij hem niets te zoeken heb. Ik moet naar het merk van mijn wagen stappen en die moeten contact opnemen met car garantie.

Sw@tLorD
Topic Starter

#8 , 28 mar 2013 16:19

Verder heb ik deze tekst gevonden op de website van KU Leuben waarbij bedrog voorkomt. Dit is niet het geval hier, maar er komen wel interessante punten in voor die in mijn voordeel spreken.
[...]Het gaat hier om een tweedehandskoop. Het burgerlijk wetboek regelt deze materie niet op een bijzondere wijze. Bijgevolg moeten we terugvallen op het algemene verbintenissenrecht en op de gemene regels en de bijzondere wetten van koop. Een belangrijke wijziging inzake koop-verkoop gebeurde in België in 2004, met de omzetting van de Europese richtlijn van 25 mei 1998 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen[1]. Hier wordt dan ook uitgebreid aandacht aan besteed.

[...]In de casus gaat het duidelijk om een verschoonbare dwaling. Immers, de koper - als man die niet van het vak is - moest redelijkerwijze niet beseffen dat de vermelde kilometerstand, gelet de toestand van het voertuig, niet kon kloppen[7]. Bovendien vroeg hij herhaaldelijk naar het onderhoudsboekje, dat hem hoogstwaarschijnlijk beloofd was, maar niet gegeven kon worden. Indien meneer Kloens niet naar het onderhoudsboekje gevraagd heeft voor de koop, zou dit enig teken van nalatigheid kunnen zijn, maar dit maakt de dwaling niet onverschoonbaar.

[...]Stel dat Cars Invest zelf niet heeft geknoeid, dan nog heeft hij een fout begaan die als bedrog beschouwd kan worden. Immers, hij heeft een informatieplicht (gegrond op de goede trouw) ten opzichte van meneer Kloens. Hij heeft de plicht de wagen zo volledig mogelijk door middel van onderzoek te kennen[28]. Vermits hij als garagehouder een bijzondere bevoegdheid heeft in het domein waartoe de niet meegedeelde informatie ( d.i. de werkelijke kilometerstand of ten minste de manipulatie van de kilometerstand), dient zijn informatieplicht bestempeld te worden als een resultaatsverbintenis[29]. Hij dient dus te bewijzen dat hij niet in het bezit kon zijn van de informatie in kwestie.

[...]Het stilzwijgen van een contractspartij kan echter ook bedrog opleveren, namelijk wanneer die partij de verplichting had bepaalde informatie mee te delen aan de wederpartij, maar deze informatie bewust achterhield, omdat ze wist dat deze informatie voor de wederpartij van belang was.

[...]De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voorbenoemde levering (waarborgtermijn). Voor tweedehandsgoederen kunnen de verkoper en de consument een kortere termijn overeenkomen zonder dat die termijn korter mag zijn dan één jaar (art. 1649quater §1 B.W.). In de casus werd niet nader gespecificeerd of de partijen dit bedongen hebben. Dit maakt echter een groot verschil uit (infra, 2.7).

[...]Art. 1649quater, §2 B.W. bepaalt dat de verkoper en de consument een termijn kunnen overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.

[...]Het is eerder ongebruikelijk dat een tweedehandswagen speciaal met het oog op de aankoop ervan door een deskundige wordt nagezien[70]. Het is dan ook overdreven de koper te verwijten dat hij zich als ondeskundige maar had moeten laten bijstaan door een expert.
Het gaat mij dus om het feit dat de verkoper de plicht heeft om alle gebreken te melden aan mij. Zeker de blutsen, die zich onderaan de wagen stonden. Toen ik de wagen definitief ging halen, was hij net van de brug gereden door een medewerker. Ze moeten het dus geweten hebben. Een versleten koppeling valt buiten de garantie, maar ik heb er zelf maar 1000km mee gereden. Dus dit kan niet door mijn gebruik ontstaan zijn. De wagen is mij verkocht met dit gebrek en ik wil gewoon dat dit hersteld wordt op kosten of via een schikking zodat ik gebruik kan maken van het voertuig zoals bij de aankoop verwacht werd.

denlowie

#9 , 28 mar 2013 16:48

Wat staat er op het carpas dat je ontvangen heeft bij aankoop over de punten 2,3 en 4 ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#10 , 28 mar 2013 22:24

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Sw@tLorD
Topic Starter

#11 , 28 mar 2013 22:32

Op de Carpass staat enkel vermeld dat de linker achterband aan vervanging toe is en dat de twee banden op de achteras twee verschillende maten hebben.

Sw@tLorD
Topic Starter

#12 , 28 mar 2013 22:35

Dank u Franciscus. Na een vlug oogje op de teksten, kan ik aannemen dat de verkoper wel degelijk voor een oplossing moet zorgen inzake het verborgen gebrek met name de deuken?

freelance

#13 , 29 mar 2013 00:16

* Wettelijke garantie 2e hands is één jaar .
* Gebreken :
"Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat."
* Garantie is voor de verkoper , niet voor derden ( Cargarantie ) .
* Gebreken moeten opgelost worden door verkoper ( ook koppeling , indien koop minder dan 6 maand gesloten is )

Burgerlijk Wetboek :
Art. 1625. De vrijwaring, waartoe de verkoper jegens de koper gehouden is, heeft een dubbel voorwerp : zij betreft ten eerste het ongestoord bezit van de verkochte zaak en, ten tweede, de verborgen gebreken van die zaak of de koopvernietigende gebreken.

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
----- koppeling , alleen merkbaar na 15 km . --- koetswerkschade alleen zichtbaar op een brug .....

Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.
----- mistlamp - raamlijst .....is zichtbaar .

Art. 1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.

Art. 1645. _ Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.

Art. 1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.

Art. 1648. De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.

Met Art. 1649 quater en volgende zou ik uitkijken .
Dit gaat over " overeenstemming van het goed met de beschrijving en eigenschappen die door de verkoper gegeven werden " .
Dit artikel is toepasbaar op alle nieuwe goederen ( waarvan beschrijvingen bestaan , en geconstrueerd zijn naar vaste normen , en eigenschappen ) .
Bij 2e hands zijn de oorspronkelijke eigenschappen onderhevig geweest aan slijtage .
Tenzij de verkoper alle voormelde punten ( gebreken )EXPLICIET zou opgesomd hebben als zijnde in orde , is er een conformiteitsbewijs .
Een 2e handswagen is in principe conform aan zijn toestand op het ogenblik van verkoop , zij het dat bepaalde verborgen gebreken , die het voertuig ongeschikt maken voor zijn normale gebruik ( koppeling !! ) kunnen ingeroepen worden .
Het feit dat de wagen goedgekeurd geweest is na een technische controle ( deuken in koetswerk ) is op zich ook een conformiteit ( en is geen gebrek die het voertuig ongeschikt maakt voor normaal gebruik , zo niet zou de technische controle dit afgekeurd hebben ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sw@tLorD
Topic Starter

#14 , 29 mar 2013 07:22

Dank u Freelancer!

Als ik het goed begrijp dan sta ik recht in mijn schoenen wat betreft de koppeling. Gisteren heb ik twee garagisten laten luisteren en voelen hoe de wagen reageert. Beiden kwamen tot de conclusie dat het geen slijtage is, maar een technisch mankement. Er zou namelijk olie lekken op de koppelingsplaten.
Wat betreft de deuken: volgens de wet heeft de verkoper informatieplicht en dit op een manier dat hij verplicht is mij in te lichten in verband met de gebreken aan de wagen omdat deze niet zichtbaar waren. Ik zou namelijk de wagen voor die prijs niet gekocht hebben indien deze gebreken aangekaart zouden worden.

Wagen is 4 jaar oud, exclusive uitvoering, nog geen 50k op de teller.
De schade is niet noemenswaardig, maar kan tot roest leiden en daardoor zou de wagen op termijn, tenzij ingegrepen wordt, afgekeurd kunnen worden. Van deze schade is mij niets gezegd.

Afbeelding
Afbeelding

Maar wat als de verkoper alle meewerking weigert? Als hij weigert om onder garantie / op zijn kosten de wagen te laten nakijken en herstellen bij een andere garage, met name het merk waartoe deze wagen behoort.

Sw@tLorD
Topic Starter

#15 , 29 mar 2013 09:10

Op aanraden is er een Dossier Rechtsbijstand geopend bij mijn verzekering. Ik heb gevraagd om een expert nota te laten nemen van de schade.

Terug naar “Consumenten Koop”