Scheuten zonnepanelen

spider
Topic Starter

Scheuten zonnepanelen

#1 , 23 mar 2013 10:11

Wij hebben sinds augustus 2011 zonnepanelen van Scheuten op ons dak liggen. Blijkbaar zijn er in europa al een 15tal dakbranden geweest omwille van slechte junctieboxen op de zonnepanelen.
Onze panelen zouden tot de slechte reeks behoren.
Fabrikant is falliet, onze installateur nog niet.
Welke stappen kunnen wij ondernemen?
Kunnen wij onze installateur nu aansprakelijk stellen omwille van een onveilige installatie of iets dergelijks?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 23 mar 2013 19:01

ScheutenSolar failliet ? laat ons zeggen dat het eerder een ge-orchestreerd scenario is zeker. Het moeder bedrijf heeft meer dan centen genoeg het is één van de grotere glasproducenten. De besproken afdeling werd idd een mnd of drie vier ontmantelt via de firma Troostwijk Veilingen
Maar zo lang er niks verkeerd gaat bij u denk ik niet dat u veel kan doen tenzij u kan bewijzen dat de verhouding ge-installeerde panelen en accidenten erg ongezond is. U zal ook eerst uw intallateur moeten aanspreken
In Nederland is dit wel een fel besproken item misschien zelfs een onderzoek hangende maar naar een Amerikaans scenario zal het nu ook wel niet gaan

pkt

#3 , 23 mar 2013 20:45

Uw installateur NOG niet???Zo weinig vertrouwen in uw installateur dan?Of is het enkel een firma die zonnepanelen plaatst en niks anders?

Reclame

Vandebos

#4 , 23 mar 2013 21:55

Vanwege de publieke bekendheid rond de feiten en de producent en de mogelijke risico's die installaties van dit type zonnepanelen met zich meebrengt laat ik de namen van de producenten staan. Wel wil ik iedere poster vriendelijk vragen de installateurs niet bij naam te noemen. Zij hebben enkel een product geplaatst waarvan ze dachten dat het veilig en reglementair was.

Vandebos

spider
Topic Starter

#5 , 24 mar 2013 10:57

Uw installateur NOG niet???Zo weinig vertrouwen in uw installateur dan?Of is het enkel een firma die zonnepanelen plaatst en niks anders?
Aangezien mijn installateur ook een 100tal installaties heeft geplaatst met deze panelen heb ik er toch minder vertrouwen in. Ook omdat hij geen andere werken uitvoerd.
Hij is dan ook nog mijn enige hoop om de installatie weer veilig te krijgen.

ganapathi tantre

#6 , 24 mar 2013 12:19

Maar u hebt geen enkel bewijs tot nu toe dat u geen veilige installatie hebt. U hebt een installatie waarvan zou kunnen blijken aan de hand van andere voorvallen dat die mogelijks niet veilig zou zijn. 15 gevallen over Europa van de tienduizende vierkante meter geproduceerde panelen lijkt mij geen voldoende. Er is geen enkel element aangebracht waaruit d'office blijkt dat u nummer 16 zal worden. Hoewel ik uw ongerustheid kan begrijpen.
Mbt de privacy kan ik Vandebos wel te kennen geven dat het probleem met deze panelen al eerder gekend is en ook al werd gepubliceerd in verschillende vakbladen.
Of het nog veel zal uitmaken weet ik niet want zoals gezegd is Scheuten Solar eigenlijk niet meer bestaande en ik twijfel of de curator in deze nog enig initiatief zou of zal nemen. Zeker schadeclaims zullen worden afgewenteld als het faillissement al niet gesloten is.

spider
Topic Starter

#7 , 24 mar 2013 13:45

Maar u hebt geen enkel bewijs tot nu toe dat u geen veilige installatie hebt. U hebt een installatie waarvan zou kunnen blijken aan de hand van andere voorvallen dat die mogelijks niet veilig zou zijn. 15 gevallen over Europa van de tienduizende vierkante meter geproduceerde panelen lijkt mij geen voldoende. Er is geen enkel element aangebracht waaruit d'office blijkt dat u nummer 16 zal worden. Hoewel ik uw ongerustheid kan begrijpen.
Mbt de privacy kan ik Vandebos wel te kennen geven dat het probleem met deze panelen al eerder gekend is en ook al werd gepubliceerd in verschillende vakbladen.
Of het nog veel zal uitmaken weet ik niet want zoals gezegd is Scheuten Solar eigenlijk niet meer bestaande en ik twijfel of de curator in deze nog enig initiatief zou of zal nemen. Zeker schadeclaims zullen worden afgewenteld als het faillissement al niet gesloten is.

Men geeft toe dat er een productiefout is geweest. Volgens mij moet je indien je elektrische producten op de Europese markt brengt toch voldoen aan bepaalde normen. Wat indien ze niet voldoen?
Volgens mijn installateur komt de verzekering van Scheuten tussen voor de herstelling, maar dit enkel voor meer in de zuidelijke regio's en voor panelen dit zijn ingebouwd in het dak.

Indien mijn woning in het slechte geval afbrand zal mijn brandverzekering dan tussenkomen als ze weten dat ik panelen op mijn dak heb liggen met mogelijk brandgevaar?

Ook heb ik 25 jaar garantie op mijn panelen. Nu vervalt de garantie op mijn instalateur. Wat als mijn installateur ook falliet is en ik dan met defecte panelen zit omwille van een slecht contact in de junctieboxen?

ganapathi tantre

#8 , 24 mar 2013 16:20

Hoe kan Scheuten Solar u nog enige verzekering geven/bieden en desbetreffend ook garantie als deze helemaal niet meer bestaan.
Mogelijkheid is wel dat een kleine entiteit verbonden aan de naam/moederbedrijf Scheuten of Scheuten zelf van de glasindustrie iets hebben overgenomen of hebben opgestart dat deze verdere garantie bied. Dat is aan u om uit te zoeken. Uiteraard moeten alle electrische producten voldoen aan bepaalde Europese regels dat zal niemand tegenspreken maar wat hebt u daar aan als die bedrijven die dit of dat product fabriceerden niet meer bestaan ?
Ik denk dat u in eerste instantie goed uw verzekeringskontrakt moet uitpluizen en daarnaast keiharde garanties vragen van uw installateur in de mate dat dit nog kan maar ik vrees er voor. Die installateur zal ook wel overstappen of over gestapt zijn naar een andere leverancier. Eén en ander is ook afhankelijk van wat in uw offerte of aannemingskontrakt staar. In onze branche wordt een tienjarige garantie gegeven door de fabrikant van de materialen en niet door ons als plaatser. Dat staat ook in onze kontrakten. Zoniet zijn de voorwaarden en de wettelijke bepalingen in de offerte/kontrakt van uw installateur van toepassing.
Absolute garanties zal u nooit krijgen. Nergens en bij niemand. Droom ook niet dat uw panelen 25 jaar zullen meegaan. Die beloftes komen uit een sector die mijn inziens zeer kunstmatig gegroeid is door oa die gekke subsidie-politiek. Zo is er nog een andere grote naam binnen die branche waar het licht is uit gegaan en vermoedelijk zullen er nog volgen. Scheuten valt nog mee maar wat met grote installateurs die op de markt zijn en die hun spul uit China halen. Wat als die de fles op gaan ? Garantie vanuit China :) ? Bezint eer ge begint. Anderzijds ik zou zeker eens mijn oor te luisteren leggen bij Scheuten Glas (Eindhoven Nederland) en eens horen of er iets is die u kan verder helpen.

Terug naar “Consumenten Koop”