GSM provider dreigt met incasso

kosw
Topic Starter

GSM provider dreigt met incasso

#1 , 25 feb 2013 12:04

Mijn vrouw is 6 november 2012 overgeschakeld van X naar Y.
Nadat we dachten dat alle facturen betaald waren, heeft ze de domiciliëring stopgezet.
Na een tijdje kregen we een brief in de bus van X waarin stond dat we een openstaande schuld van 24,25euro hadden.
Aangezien mijn vrouw toen hoogzwanger was en die zwangerschap niet van een leien dakje liep, hadden we andere zaken aan ons hoofd en hebben we hieraan niet onmiddellijk gehoor gegeven.
Na de geboorte van onze dochter hebben we weer een herhalingsbrief gekregen.
Heb toen proberen te bellen naar X ' facturatiedienst, maar na een kwartier wachtmuziek, heb ik ingelegd.
Week of zo later nog eens proberen te bellen en kreeg ik iemand aan de lijn.
Heb hen uitgelegd dat we niet wisten waarvoor dat openstaand bedrag diende wegens het ontbreken van een gedetailleerde factuur. Heb toen heel beleefd gevraagd om een gedetailleerde factuur en dat als zou blijken dat dit bedrag terecht is, ik niet moeilijk zou doen om te betalen. Juist is juist uiteindelijk! De factuur kon enkel via de post verstuurd worden niet via mail.
Paar dagen later weer brief van X in de bus. De factuur dacht ik, maar neen, er kwamen nu 9 euro administratiekosten bij.
Dus weer een telefoontje naar de facturatiedienst. Mijn correspondente had geen oor naar mijn verhaal en heeft uiteindelijk de telefoon ingehaakt.
Weer een paar dagen later eindelijk de factuur ontvangen. Heb ze even nagekeken en het bedrag leek correct te zijn, dus heb ik dat bedrag betaald.
De 9 euro administratiekosten heb ik niet betaald.
Via een kennis die in een X winkel werkt, hebben we een klacht laten inleggen bij X facturatiedienst, maar aangezien we geen klant meer zijn bij X, kunnen we dit dossier niet inkijken...

Vandaag weer een brief van X met de melding dat we nu 69,24 euro moesten betalen
- hoofdsom: 33,25
- kosten: 60,00
- interesten: 0,24
- betaald: 24,25
- saldo: 69,24

Wat kunnen we doen? Ik weet dat we te laat waren met betalen, maar dit was wegens de omstandigheden en ik denk ook dat we getoond hebben dat we niet van kwade wil waren door het betalen van de factuur.
Als we niet binnen 15 dagen betalen, adviseert het incassobureau hun klant (X NV) om gerechtelijke procedure op te starten.

[Namen bedrijf verwijderd: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 25 feb 2013 15:56

Vandaag weer een brief van X met de melding dat we nu 69,24 euro moesten betalen
- hoofdsom: 33,25
- kosten: 60,00
- interesten: 0,24
- betaald: 24,25
- saldo: 69,24

Als we niet binnen 15 dagen betalen, adviseert het incassobureau hun klant (X NV) om gerechtelijke procedure op te starten.
Van WIE komt deze brief . Van X of van incasso ? ( incasso adviseert ....in welke brief ? .)
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

kosw
Topic Starter

#3 , 25 feb 2013 19:19

Sorry dat mijn verhaal niet helemaal correct was, mijn vrouw was nogal van haar melk toen ze die brief las.
De brief komt dus van het incassobureau en niet van provider X zoals ik eerst schreef.
In diezelfde brief schrijven ze dat als we niet betalen, ze hun klant (de gsm provider in kwestie) zullen adviseren om gerechtelijke procedure te starten.

Reclame

freelance

#4 , 25 feb 2013 19:43

Wat u verschuldigd zou zijn is de originele factuur ( die u niet betwist , en betaald hebt ) , alsook de 9 € administratiekosten ( waarschijnlijk wegens laattijdige betaling ) . Dus : 33.25 €

De overige kosten ( zeker de 60 € ) zijn kosten die er bij gelapt worden door het incassobureau . Deze worden NIET opgeëist door X ( zo niet zou u van X een factuur dienen te krijgen voor dit bedrag ) .
Het is een typische ( en ronduit onwettelijke ) manier van werken van incassobureau's , waar u verder totaal niets mee te maken hebt . ( als consument bent u er ook tegen beschermd ) .
U mag NIET reageren op het incassobureau ( zo niet zou dit een erkenning van schuld inhouden ) .
Of provider X het nodig zal vinden een gerechtelijke procedure op te starten voor 9 € valt te betwijfelen. ( maar in theorie kan het , dus dit kunt u beter betalen aan X , indien u akkoord gaat met de laattijdige betaling , waarvan die 9€ het gevolg is -- zal wel zo in de verkoopsvoorwaarden staan wellicht ) .

freelance

#5 , 25 feb 2013 19:48

Bijzonder verbod 4: de inning van niet voorziene of niet wettelijk toegestane bedragen

1. Met “niet voorziene” bedragen wordt er bedoeld dat de bedragen in de onderliggende overeenkomst (de overeenkomst waaruit de schuld is ontstaan) moeten overeengekomen zijn.

Met “bedragen” wordt bedoeld dat de gevraagde vergoedingen zodanig nauwkeurig beschreven worden in de onderliggende overeenkomst dat ze bepaald of bepaalbaar zijn louter op basis ven het lezen van de overeenkomst.

Bijvoorbeeld, indien er in de onderliggende overeenkomst enkel sprake is van “inningskosten” zonder nadere bepaling van deze kosten, kunnen die niet gevraagd worden.

2. Met “niet wettelijk toegestane” bedragen worden, bijvoorbeeld, de bedragen bedoeld die de wettelijk maximaal toegestane bedragen in de wet op het consumentenkrediet overschrijden of bedragen die in strijd met de bepalingen van de wet handelspraktijken worden gevraagd.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... vordering/" onclick="window.open(this.href);return false;

U hebt géén overeenkomst met het incassobureau .

kosw
Topic Starter

#6 , 25 feb 2013 21:29

Alvast bedankt voor je antwoord!
Zal morgen of zo nog eens proberen contact op te nemen met facturatiedienst van provider X.
Heb ergens gelezen dat bij een geldige reden de administratiekosten kwijtgescholden kunnen worden... ik kan maar proberen. Indien nodig kan ik aan de hand van ziekenhuisfacturen wel aantonen dat we andere zaken aan ons hoofd hadden.

kosw
Topic Starter

#7 , 22 mar 2013 08:24

Omdat we hier met een kleine baby zitten en ik niet veel zin had om weer in discussie te treden met de provider, had ik besloten om die 9 euro aanmaningskosten toch maar te betalen. Het was me al die zever niet waard... 2 dagen nadat ik betaald had, kregen we weer een brief in de bus van de provider. Ditmaal met een creditnota. De 9 euro werden ons kwijtgescholden... waarschijnlijk omwille van die klacht die ik had laten inleggen.
Dus ik teruggebeld naar de facturatiedienst en ze gaan ons die 9 euro terugstorten. :-)

kosw
Topic Starter

#8 , 22 mar 2013 19:26

Vandaag is de 9 euro overgeschreven op onze rekening! :)
Bedankt freelance voor je hulp!

freelance

#9 , 22 mar 2013 21:46

Eind goed , al goed . :)
Maar incasso kan nog altijd proberen . ( u hebt er geen overeenkomst mee , en uw schulden zijn betaald ) .

Terug naar “Consumenten Koop”