#8 , 23 mar 2013 18:00
Niet zo snel, niet zo snel....
3 weken wachten
Bij het binnendoen van vele merkPC's moeten die worden doorgestuurd naar de fabrikant. Als dit hier gebeurde lijkt 3 weken mij nog goed meevallen. Anders... sjah... uitleg vragen kan je, maar de reparateur te verantwoording roepen zal u niet lukken...
Een moederbord vervangen wegens een fout op de videokaart?
Op veel moederborden zit de videokaart "on board", op het moederbord zelf. Een videokaart vervangen komt dan neer op:
1. Het vervangen van het volledige moederbord. Lijkt me logisch als als de garantie nog geld. Bij een oude PC komen er nl. nog extra kosten bij zoals de CPU (een oude CPU kan je niet zomaar op een nieuw moederbord aansluiten), het
geheugen, ....
2. Het steken van een "extra" videokaart en het uitschakelen van de oude videokaart.
Bovendien bezorgt een slecht functionerend moederbord je geen "standaard" foutmeldingen... Dit kan zich uiten als... bijv. een fout op de videokaart...
De harde schijf die plots kapot blijkt te zijn
Klinkt ongeloofwaardig, maar als er effectief een probleem was met het moederbord kan dit ook de elektronica van je schijf aantasten. Ook heb je nog de trip naar de winkel, een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Of... er is iets mee gebeurd in de winkel.... Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijke, maar valt zo goed als niet te bewijzen, zelfs al mocht je je oude HD terugkrijgen.
Back-ups zelf nemen of aan de winkel vragen
Mensen wiens PC belangrijke informatie bevat zorgen uiteraard zelf best voor een eigen back-upsysteem. Ook voor particulieren heb je daar "betaalbare" oplossingen voor: Drobo, Time Machine, ...
Geen enkele reperateur laat zich verantwoordelijk stellen voor de data op je schijven. Die dien je zelf veilig te stellen. Al was het door een simpele copy/paste op een externe harde schijf, ....
Natuurlijk, hier is er expliciet gevraagd naar het maken van een back-up bij het binnenbrengen van het toestel. Dat maakt de reperateur hier wel aansprakelijk. Versta me niet verkeerd, je kan hem enkel het niet maken van de back-up aanwrijven, de data op zich... die is & blijft jouw eigen verantwoordelijkheid!
Het opsturen van de schijf naar de USA/bedrijf van herkomst: dit is jammer genoeg de policy van een aantal bedrijven als je de garantie aanspreekt. Zo heb ik het zelfde voorgehad bij het merk Maxtor. De schijf is & blijft je eigendom, en dienen ze je in principe terug te bezorgen. Of dit ook gebeurd weet ik niet. Ik heb in elk geval nooit meer iets van mijn schijf vernomen.
Wat mij vooral irriteert aan dit verhaal is het eigengereide optreden van de reparateur. U bracht de PC binnen met een klacht, u liet hem nakijken en hij besloot op eigen houtje alles maar te vervangen, zit zonder u eerst een offerte op te sturen, of u in elk geval om toestemming te vragen. Als u effectief had gezegd de harde schijf niet te willen vervangen hadden ze u op zijn minst een telefoontje moeten geven alvorens verder te gaan....
Of heeft u ergens iets getekend waardoor zij "carte blanche" kregen?
De data bent u kwijt, en zal u nooit op de reparateur kunnen verhalen, de slechte reparatie, het niet nemen van de back-up, e.d. wel....
Ik hoop u hiermee toch van dienst te zijn geweest.