PC Data verloren bij reparatie

MentalParadox
Topic Starter

PC Data verloren bij reparatie

#1 , 22 mar 2013 11:49

Hallo,

Mijn situatie is als volgt: ik kocht in januari 2012 een PC. Begin maart ging hij echter kapot, en ik wist 100% zeker dat het de grafische kaart was die kapot was, en dat de harde schijf waarop al mijn data stond, intact was (ik kon in veilige modus probleemloos aan mijn files aan). Dus, ik doe de PC binnen bij de winkel (hij was mooi binnen de garantie van 2 jaar) en zeg tegen de jongedame achter de balie dat ik graag zou hebben dat ze de harde schijf NIET vervangen, en dat ze een backup maken van mijn data. Ze kan geen garanties geven dat ze de harde schijf niet zullen moeten vervangen (waarom niet snap ik ook niet, ik weet 100% zeker dat die intact was) maar beloofde een backup te laten maken (dat typte ze bij haar rapport in het ticketsysteem).

Drie weken later (ferme tijd voor één deeltje te wisselen lijkt me zo, maar dat geheel terzijde) kon ik de PC terughalen, en jawel, ze hebben niet alleen de grafische kaart vervangen, maar ook het moederbord en de harde schijf! De oude HD kon ik niet meer terugkrijgen volgens de man van de winkel. Hij wist niet of er een backup gemaakt was of niet.

Ik sloot mijn PC terug aan, en alles was weg. Geen backup, niks. Windows was geherinstalleerd, dus mijn profielen waren ook weg. Foto's, muziek, persoonlijke data (bank enzo), favorieten, games, alles weg.

Kan dit zo maar? Kan ik hier niks tegen ondernemen?

[Namen verwijderd: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel

#2 , 22 mar 2013 12:16

de back-up had je zelf moeten maken , ik ben er vrijwel zeker van dat dit vermeld staat in je waarborgbepaling of met kleine lettertjes op je herstelbon ,

MentalParadox
Topic Starter

#3 , 22 mar 2013 12:23

de back-up had je zelf moeten maken , ik ben er vrijwel zeker van dat dit vermeld staat in je waarborgbepaling of met kleine lettertjes op je herstelbon ,
Nope, die backup heb ik ter plekke aangevraagd (dan kan je doen), ik heb dat meiske die aanvraag in het dossier zien zetten, en nu krijg ik een papiertje waarop staat "backup: nee".
Het had idd slim geweest als ik een backup had genomen, maar dat neemt niet weg dat ze niet hebben gedaan wat ik vroeg. Ik vroeg de HD NIET te vervangen, deden ze wél. Ik vroeg een
backup, deden ze niet. Mijn oude HD willen ze niet teruggeven. Komaan zeg, is "het is je eigen fout" nu echt het enige dat ik hier krijg van reacties?

Reclame

Vandebos

#4 , 22 mar 2013 12:30

Persoonlijke data word je steeds geacht op te slaan op een onafhankelijk medium voor je een toestel in reparatie geeft aan een derde.

Geen enkel reparatiecentrum ter wereld garandeert het behoud van je data bij een standaard reparatie.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2013 12:34

Ik heb het zelfde mee gemaakten na aandringen heb ik de oude HD meegekregen mits een borg te betalen, die gelijk was aan een nieuwe, ik heb alles kunnen van de oude hd kunnen halen, en dan terug de oude naar de winkel gedaan en heb de borg terug gekregen !
En dit was in een grote pc winkel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone

#6 , 22 mar 2013 16:06

ik vraag mij af wat het moederbord en de harde schijf te maken hebben met het vervangen van een grafische kaart . . .

dat is de vraag die ge u moet stellen en aan de winkel en EIS hiervan een gedetailleerd verslag van de reden waarom ze het moederbord en de harde schijf dienden te vervangen.

dat op het moederbord een fout voordoet die invloed heeft op de grafische kaart is in extremis nog te "aanvaarden" maar twijfelachtig, dat dit invloed heeft op de harde schijf is al wat verder te zoeken.

kwestie van eerst een back-up te maken van de harde schijf lijkt inderdaad logisch, maar dat neemt niet weg dat de winkel niet zomaar de harde schijf mag vervangen, laat staan de data die er op staat te wissen en de "oude" harde schijf zomaar in de vuilbak kieperen.

tevens blijft de "oude" harde schijf uw eigendom, net zoals alle andere onderdelen die (nutteloos) vervangen zijn, eis deze dan ook op, zo niet de winkel in gebreke stellen en een schade vergoeding eisen.

MentalParadox
Topic Starter

#7 , 22 mar 2013 18:54

ik vraag mij af wat het moederbord en de harde schijf te maken hebben met het vervangen van een grafische kaart . . .

dat is de vraag die ge u moet stellen en aan de winkel en EIS hiervan een gedetailleerd verslag van de reden waarom ze het moederbord en de harde schijf dienden te vervangen.

dat op het moederbord een fout voordoet die invloed heeft op de grafische kaart is in extremis nog te "aanvaarden" maar twijfelachtig, dat dit invloed heeft op de harde schijf is al wat verder te zoeken.

kwestie van eerst een back-up te maken van de harde schijf lijkt inderdaad logisch, maar dat neemt niet weg dat de winkel niet zomaar de harde schijf mag vervangen, laat staan de data die er op staat te wissen en de "oude" harde schijf zomaar in de vuilbak kieperen.

tevens blijft de "oude" harde schijf uw eigendom, net zoals alle andere onderdelen die (nutteloos) vervangen zijn, eis deze dan ook op, zo niet de winkel in gebreke stellen en een schade vergoeding eisen.
Ik kreeg telefoon, en volgens de dame aan de lijn was mijn harde schijf volledig "kaput" bevonden. Ik WEET dat dit een grove leugen is, gezien ik nog aan mijn data aankon vlak voor ik de PC binnen deed. Er was niks mis mee. En de oude HD? Die is al terug opgestuurd naar de fabrikant in de States, en daar kunnen ze dus niet meer aan. Wat een toeval.

UPDATE: nu blijkt m'n PC NOG STEEDS stuk te zijn. Ik krijg alweer een blue screen...

FreelancerIT

#8 , 23 mar 2013 18:00

Niet zo snel, niet zo snel....

3 weken wachten
Bij het binnendoen van vele merkPC's moeten die worden doorgestuurd naar de fabrikant. Als dit hier gebeurde lijkt 3 weken mij nog goed meevallen. Anders... sjah... uitleg vragen kan je, maar de reparateur te verantwoording roepen zal u niet lukken...

Een moederbord vervangen wegens een fout op de videokaart?
Op veel moederborden zit de videokaart "on board", op het moederbord zelf. Een videokaart vervangen komt dan neer op:

1. Het vervangen van het volledige moederbord. Lijkt me logisch als als de garantie nog geld. Bij een oude PC komen er nl. nog extra kosten bij zoals de CPU (een oude CPU kan je niet zomaar op een nieuw moederbord aansluiten), het
geheugen, ....
2. Het steken van een "extra" videokaart en het uitschakelen van de oude videokaart.

Bovendien bezorgt een slecht functionerend moederbord je geen "standaard" foutmeldingen... Dit kan zich uiten als... bijv. een fout op de videokaart...

De harde schijf die plots kapot blijkt te zijn
Klinkt ongeloofwaardig, maar als er effectief een probleem was met het moederbord kan dit ook de elektronica van je schijf aantasten. Ook heb je nog de trip naar de winkel, een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Of... er is iets mee gebeurd in de winkel.... Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijke, maar valt zo goed als niet te bewijzen, zelfs al mocht je je oude HD terugkrijgen.

Back-ups zelf nemen of aan de winkel vragen
Mensen wiens PC belangrijke informatie bevat zorgen uiteraard zelf best voor een eigen back-upsysteem. Ook voor particulieren heb je daar "betaalbare" oplossingen voor: Drobo, Time Machine, ...
Geen enkele reperateur laat zich verantwoordelijk stellen voor de data op je schijven. Die dien je zelf veilig te stellen. Al was het door een simpele copy/paste op een externe harde schijf, ....

Natuurlijk, hier is er expliciet gevraagd naar het maken van een back-up bij het binnenbrengen van het toestel. Dat maakt de reperateur hier wel aansprakelijk. Versta me niet verkeerd, je kan hem enkel het niet maken van de back-up aanwrijven, de data op zich... die is & blijft jouw eigen verantwoordelijkheid!

Het opsturen van de schijf naar de USA/bedrijf van herkomst: dit is jammer genoeg de policy van een aantal bedrijven als je de garantie aanspreekt. Zo heb ik het zelfde voorgehad bij het merk Maxtor. De schijf is & blijft je eigendom, en dienen ze je in principe terug te bezorgen. Of dit ook gebeurd weet ik niet. Ik heb in elk geval nooit meer iets van mijn schijf vernomen.

Wat mij vooral irriteert aan dit verhaal is het eigengereide optreden van de reparateur. U bracht de PC binnen met een klacht, u liet hem nakijken en hij besloot op eigen houtje alles maar te vervangen, zit zonder u eerst een offerte op te sturen, of u in elk geval om toestemming te vragen. Als u effectief had gezegd de harde schijf niet te willen vervangen hadden ze u op zijn minst een telefoontje moeten geven alvorens verder te gaan....

Of heeft u ergens iets getekend waardoor zij "carte blanche" kregen?

De data bent u kwijt, en zal u nooit op de reparateur kunnen verhalen, de slechte reparatie, het niet nemen van de back-up, e.d. wel....

Ik hoop u hiermee toch van dienst te zijn geweest.

Vandebos

#9 , 23 mar 2013 21:49

Ik volg Freelancer IT.

Practisch iedere fabrikant van HD zamelt zijn defecte schijven terug in en dit om verschillende redenen:

- wettelijke recyclage opleggingen.
- het opsporen van de fouten in je HD die het defect veroorzaakt hebben en het eventueel zich voorbereiden op een reeks met produktiefouten. (Heb dit een paar weken geleden nog ervaren met WD. een hele produktiebatch werd vervangen zonder vragen.)
- Het recycleren van de gebruikte rare earth metalen in de HD zelf. Er is een wereldtekort op dit type van grondstof (van sommige wordt minder dan 100kg per jaar verhandeld) aan het ontstaan doordat 75% van de winningssites zich in China bevindt en dit land langzaam maar zeker alle export ervan uitdooft. (in dergelijke mate dat oude mijnen in Canada en Australië die al meer dan 50 jaar niet meer winstgevend zijn terug heropend worden)

Wat betreft service voor electronica, ik heb dit reeds 1000 maal herhaald; in een grote keten kan je misschien 10% goedkoper shoppen dan bij de zaak in de buurt maar die zaak in de buurt leeft van zijn buurt en biedt meestal een service die mijlenver boven deze van de veredelde groothandel uitsteekt. De winkel in de buurt had je hoogstwaarschijnlijk voorgesteld zelf een backup te maken bij het horen van je vraag hiertoe.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mar 2013 10:29

@MentalParadox: heb je ergens op papier dat de PC winkel voor een backup van uw oude HD ging zorgen? Indien niet heb je weinig bewijs om er "een zaak" van te maken. En zelfs al had je wel een bewijs van deze overeenkomst, hoe ga je bepalen wat de waarde was van de data op de schijf? (Hoe ga je de hoogte van een eventuele schadevergoeding bepalen?)

Als je geen schriftelijk bewijs hebt van de belofte dat men voor jou een backup ging maken, vrees ik dat het enige antwoord dat je hier gaat krijgen inderdaad "eigen schuld, dikke bult" achtig gaat zijn. Ikzelf vertrouw NOOIT op een PC winkel voor een backup van mijn eigen data. Bij laptops gebeurt het trouwens meer dat men de "internals" vervangt zonder echt te gaan zoeken wat er mis is. Goedkoper dan onderdeel per onderdeel uit te testen. Ook wil men uitsluiten dat een bepaald mankement softwarematig is. Dus bij veel prodcunten is het eerste wat ze doen: fabrieksinstellingen terugzetten en zien of het probleem nog bestaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”