gratis grond gebruiken

croos
Topic Starter

gratis grond gebruiken

#1 , 11 mar 2013 06:16

dag iedereen,
ons schoonmoeder is gepensioneerd, en heeft een moestuin van 15x10m.
Ze is niet meer in de mogelijkheid om die te beplanten en te onderhouden.
Dus dachten we: waarom laten we het stuk grond niet bewerken door een liefhebber die de opbrengst ervan mag behouden.
De liefhebber mag hetstuk grond dus gratis gebruiken en de opbrengst ervan houden.

Kan dit zomaar, moet daar niets van op papier gezet worden?

vriendelijke groeten
croos

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 11 mar 2013 09:23

In dit geval zouden jullie een commodaatscontract kunnen opstellen. Dat is héél eenvoudig:
Je laat de gebruiker het goed gebruiken "om niets".
Dat wil zeggen dat de eigenaar er niet voor betaald moet worden, dat de afspraak zolang duurt als jullie zelf willen (best wel opzegtermijn afspreken, zeg maar 3 maanden) en dat de gebruiker het goed in goede staat houdt. Dat wil dus zeggen dat hij de grond niet laat verkommeren én teruggeeft later in goede staat..
Nog belangrijk: een commodaatscontract is niet overerfbaar; Dus als de gebruiker overlijdt stopt het. Overlijdt de eigenaar, stopt het ook.

k.b.

#3 , 11 mar 2013 15:07

Zeker niets aanvaarden , zelfs geen bloemkool ...
je riskeert anders onder de pachtwet terecht te komen ...

k.b.

Reclame

eylis

#4 , 11 mar 2013 15:49

k.b. Van zodra er een commodaatscontract getekend is, prevaleert dat hoor. Dan is er een afspraak gemaakt.
als de gebruiker dan nog een bloemkool geeft, rsurteert dat onder de noemer: ik heb een bloemkool over en ik geef je er eentje.
bovendien denk ik dat (stel dat er geen commodaatscontract gemaakt zou zijn en de gebruiker geeft je een bloemkool) iemands tuin eigenlijk niet onder de pachtwet kan vallen. Een tuin vormt een gesloten geheel met een woning. als er zonder contract iemand in je tuin zou werken en hij schenkt je een bloemkool dan is het wat het is. Een hobbytuinder zie ik in dit geval nog niet de zaak aanhangig maken alsdat dit een mondelinge pachtovereenkomst zou zijn;
Ten andere: de bloemkool gaat toch meteen de soep in. TRacht dat maar eens te bewijzen :-)

k.b.

#5 , 12 mar 2013 13:11

k.b. Van zodra er een commodaatscontract getekend is, prevaleert dat hoor. Dan is er een afspraak gemaakt.
als de gebruiker dan nog een bloemkool geeft, rsurteert dat onder de noemer: ik heb een bloemkool over en ik geef je er eentje.
bovendien denk ik dat (stel dat er geen commodaatscontract gemaakt zou zijn en de gebruiker geeft je een bloemkool) iemands tuin eigenlijk niet onder de pachtwet kan vallen. Een tuin vormt een gesloten geheel met een woning. als er zonder contract iemand in je tuin zou werken en hij schenkt je een bloemkool dan is het wat het is. Een hobbytuinder zie ik in dit geval nog niet de zaak aanhangig maken alsdat dit een mondelinge pachtovereenkomst zou zijn;
Ten andere: de bloemkool gaat toch meteen de soep in. TRacht dat maar eens te bewijzen :-)
zal inderdaad wel zo zijn ... na de aanschaf van onze bouwgrond deed de notaris echter toch heel gewichtig over het feit dat ik een klein deeltje ervan nog enige tijd wou laten bewerken door een gepensioneerde buurman ...
De notaris heeft hier toen een documentje voor opgesteld (kosteloos ... dus zijn motief was hier niet alleen €€)

k.b.

eylis

#6 , 12 mar 2013 13:51

en dat was waarschijnlijk een commodaatscontract :-)

dako

#7 , 14 mar 2013 11:58

Met de opzegtermijn zou ik wel iets voorzien ivm de plantseizonen. Bij altijd vb 3 maanden loop je het riscico dat er, nadat alles geplant is, er een opzeg gegeven word en dat de "opbrengst" van de moestuin niet meer voor de "planter" is.

vb
opzeg tussen 1/10 en 1/3 = vb 1mnd opzeg
opzeg tussen 1/3 en 1/10 = vb 6mnd opzeg
of vb enkel opgezegd kan worden tussen 1/10 en 31/12,... met 1mnd opzeg

Meestal is het wel niet nodig, en gebeurd alles in onderling overleg/goede verstandhouding, en ja, met de "nodige bloemkolen"

Xastheron

#8 , 15 mar 2013 11:25

Oppassen met aanvaarden van bloemkolen, er is mij uit goede bronnen vermeld geweest dat daar kindjes uit kunnen komen...

eylis

#9 , 15 mar 2013 11:44

die halen ze er eerst uit hoor.
Anders lag de supermarkt vol met babies :-)

Terug naar “Consumenten Koop”