Voorschot aankoop moto bij dealer

ArnovH
Topic Starter

Voorschot aankoop moto bij dealer

#1 , 04 mar 2013 17:59

Ik heb onlangs een voorschot betaald bij de dealer in de zaak zelf na het bekijken van de moto.
Hij heeft een papier opgesteld waarop staat wat ik alreeds betaald heb en wat ik nog moet betalen.
Ik heb dit papier echter niet ondertekend, ik heb er enkel mijn adres en telefoonnr op geschreven.

Een uur later kwam mijn vader thuis en vertelde ik dat ik een voorschot had betaald.
Hij werd boos en zei me dat ik helemaal geen moto mocht kopen.
Hierna belde ik dus direct naar de dealer om te vragen of ik het voorschot terug kon intrekken. (2uur later ongeveer)

Aangezien ik het opgemaakte document waarvan de dealer een duplikaat heeft niet ondertekend heb,
vraag ik me af of ik dan wel een overeenkomst heb met de dealer?

Hij zegt dat hij volgens de wet niets moet terugbetalen en het voorschot mag houden indien ik niet overga tot aankoop.

Mijn scanapparaat werkte niet dus heb ik er maar een foto van genomen:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pepperoni

#2 , 04 mar 2013 19:39

Bete Arnovh, waarschijnlijk is het uit onwetendheid maar ik dacht dat het niet toegelaten was om naam en adres te posten " NV Motorcenter etc . "
Moderator kan je dit verifieren ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2013 19:51

Inderdaad best geen namen dus als u upload kan doen ZONDER adresgegevens...
Wat is uw leeftijd?
18 of meer dan neemt u de beslissingen.

Anders zijn volgende artikels geldig.

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).
(met dank aan J.demoor)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 mar 2013 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

freelance

#4 , 04 mar 2013 20:31

U hebt nog geen verkoopsovereenkomst voor het kopen van de moto .
Maar had wel de intentie die te kopen ( waardoor voorschot ) .
Verkoper mag voorschot wettelijk houden . (Art. 1590 Burgerlijk Wetboek ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ArnovH
Topic Starter

#5 , 04 mar 2013 23:12

Ik ben ondertussen al 20jaar, heb ik sowiso een verbintenis met de verkoper indien ik het document niet ondertekend heb?

Turaki

#6 , 04 mar 2013 23:16

Ik ben ondertussen al 20jaar, heb ik sowiso een verbintenis met de verkoper indien ik het document niet ondertekend heb?
Yep, koop is gesloten zodra er overeenstemming is over goed en prijs. De wet schrijft wel voor dat dit op papier moet gezet worden, maar dit nalaten leidt niet tot nietigheid van de koop.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2013 23:19

Trouwens wettelijk kan uw vader u niets verbieden of gebieden.
Uitz: verlengde minderjarigheid of onder bewindvoering.

freelance

#8 , 04 mar 2013 23:54

Yep, koop is gesloten zodra er overeenstemming is over goed en prijs. De wet schrijft wel voor dat dit op papier moet gezet worden, maar dit nalaten leidt niet tot nietigheid van de koop.
Uit wat blijkt een overeenstemming hier ?
Het nalaten van iets op papier te zetten , kan uiteraard niet leiden tot nietigheid ; want het bestaat niet .
Evenmin is het nalaten van iets op papier te zetten een bewijs van overeenstemming , aangezien er geen grond van bestaan is .

ganapathi tantre

#9 , 05 mar 2013 00:07

euh uit de betaling van een voorschot dat nu terug gevraagd wordt of is dat te simpel ?

freelance

#10 , 05 mar 2013 01:16

euh uit de betaling van een voorschot dat nu terug gevraagd wordt of is dat te simpel ?
Het moge duidelijk zijn dat ik hier advocaat van de duivel speel . :twisted:
En aldus de TS uit de brand wil helpen ( voorschot is hij/zij so wie so al kwijt ) .

TS kan maar beter zijn vraag om teruggave van voorschot niet op papier zetten , want dan vervalt mijn stelling .
In dat geval zou het dus een duidelijker bewijs zijn van overeenkomst ( wat het telefonisch vragen niet is , want geen bewijs - tenzij de verkoper het telefoongesprek zou opgenomen hebben )

Voor de TS : wanneer de overeenkomst duidelijk zou kunnen bewezen worden ( met uw handtekening , of bijkomende elementen zoals het terugvragen van voorschot op papier ) ,
zou de verkoper u kunnen dwingen ( gerechtelijk ) om de moto wel degelijk te kopen en volledig te betalen .

Turaki

#11 , 05 mar 2013 06:55

Art. 1590 BW: Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien:
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Redrum

#12 , 05 mar 2013 12:47

Als u in baar geld betaald hebt, en niks getekend, kan de verkoper strikt genomen inderdaad niet bewijzen dat u het voorschot betaald heeft en dat hij met u een verbintenis aangegaan is. Maar dat is helaas niet relevant voor dat voorschot. Van zodra u dat voorschot formeel gaat terugvragen, gaat u hem immers zelf het bewijs van de verbintenis bezorgen, zal Art. 1590 BW gelden, en kan u de verkoopbelofte enkel verbreken door hem het voorschot te laten houden.

Terug naar “Consumenten Koop”