Wachten op een tweedehands wagen

legovaer
Topic Starter

Wachten op een tweedehands wagen

#1 , 26 feb 2013 21:57

Nu al meer dan twee weken geleden heb ik van een particulier een wagen overgekocht. De enige voorwaarde was dat hij met deze wagen nog naar de keuring zou gaan om hem te laten keuren voor verkoop.
Nu dit heeft hij gedaan maar hij heeft een rode kaart gekregen voor een te hoge waarde van de CO2 emissie. Nu blijkt dat er nog heel wat kosten aan deze wagen zijn. Uiteraard moet ik deze niet betalen omdat we het bedrag al overeen zijn gekomen op papier (twee exemplaren met op elk exemplaar een handtekening van zowel koper als verkoper). Nu krijg ik te horen dat hij nog steeds aan het wachten is op stukken van de garage.
Uit goede bron heb ik vernomen dat de stukken waarop hij aan het wachten is normaal gezien op voorraad zijn. En dat het hoogstens slechts twee dagen kan duren voor deze stukken binnen zijn.
Dit is een zeer lastige situatie aangezien ik al een voorschot van €500 heb betaald op het totale bedrag van €3.300.

Daarom heb ik een paar vragen en hoop ik dat ik hier wat raad kan vinden.

- Is er een leveringstermijn bij een verkoop tussen twee particulieren?
- Kan ik iets ondernemen tegen het feit dat hij mij zo lang aan het lijntje aan het houden is?
- Ik heb vernomen dat als hij nu zegt dat hij niet wil verkopen ik mijn voorschot + een schade vergoeding kan terug eisen. Wat als hij nu wacht tot de moment dat ik het meer dan beu ben en zelf zeg dat ik mijn voorschot terug wil? Ik ga namelijk gaan 2 jaar wachten.

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie visie, raad, ..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2013 07:21

Je schrijft dat de stukken normaal gezien op voorraad zijn, maar dit kan ook anders zijn, als dit een katalysator is, en men gaat niet de originele kopen wat toch een 60 a 70% goedkoper is, en het is van een Japanse wagen kan dit één a twee weken duren vooraleer ze de stukken hebben.
Begin januari heb ik één gekocht de originele was 650€ en de andere was 312€ en heb 3 weken op moeten wachten, het was van een suzuki.

Voor het juridische zal er wel hier iemand correct op je vragen antwoorden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

legovaer
Topic Starter

#3 , 27 feb 2013 09:39

denlowie bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad ook een Japanner. De bobine moest vervangen worden. Het is helaas wel frustrerend om hier op te wachten. Hopelijk loopt het op dezelfde manier als bij jou af.

Reclame

pepperoni

#4 , 27 feb 2013 17:50

Beste, ik heb dit in het verleden ook meegemaakt, gekeurd voor verkoop, bij keuring rode kaart auto mocht zelfs niet op de baan , Ik moet er wel bijzeggen dat ik met de wagen naar de keuring ben gereden en het volledige bedrag reeds betaald had.
Verkoper ging dit zelf allemaal in orde zetten en nadien terug laten keuren;
Dit spelletje heeft 2 maand geduurd : door een erkende garage laten herstellen en de kosten doorgerekend via gerechtelijke weg .
stel een termijn vast waarop de wagen in orde en gekeurd moet zijn.

j.demoor

#5 , 28 feb 2013 09:15

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu al meer dan twee weken geleden heb ik van een particulier een wagen overgekocht.’

Indien uw koopovereenkomst niet uitdrukkelijk de leveringsdatum bepaalt dan dient de leveringstermijn REDELIJK te zijn. Maan uw verkoper aangetekend aan het gekochte te leveren binnen een termijn die u daarin zelf als redelijk vermeldt. Maak desnoods daarna toepassing van voornoemde artt. 1610 en 1611 door hem voor de rechtbank van eerste aanleg te dagvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”