Herstelling (onder garantie) van poort met motor

Vincentvh
Topic Starter
Berichten: 1

Herstelling (onder garantie) van poort met motor

#1 , 20 feb 2013 20:32

Hallo,

Ik ben de syndicus van ons appartement. De VME heeft 4 jaar geleden een poort/rolluik aangekocht voor de portiek af te sluiten voor onnodige gasten.
De vorige eigenaars van de appartementen hebben deze werken laten uitvoeren door een firma. In de verkoopsvoorwaarde stond vermeld dat er een garantie is van 10 jaar op poorten en 3 jaar op de motor.
De poort kan worden afgesloten via een sleutel aan de buitenkant van het portiek en via een schakelaar aan de binnenkant van het portiek. Volgens onze elektricien die langskwam voor verbouwingen zou dit wettelijk niet in orde zijn, daar de schakelaar enkel voor toepassingen binnenshuis mag gebruikt worden. Daarnaast blijft deze schakelaar soms vaststeken waardoor de motor door blijft draaien. Ten slotte zegt onze elektricien dat er door deze constructie een tegengestelde stroom naar de motor kan gaan (iets ivm de sleutel- gewone schakelaar)

Nu valt het herhaaldelijk voor dat de poort blokkeert waarschijnlijk door een van de bovenstaande redenen. De firma in kwestie komt steeds de poort herstellen. De eerste maal hebben ze de motor vervangen zonder ons hiervoor in te lichten. De factuur die men ons stuurde was bijna even duur als de oorspronkelijke poort. Hier hebben we enkel de prijs van de motor en de daarvoor nodige werkuren betaald. Dit vinden we logisch aangezien de motor slechts 3 jaar garantie had

Hierna blokkeerde de poort nog regelmatig. Men stuurt ons steeds een factuur met de herstelkosten + verplaatsing + werkuren. Valt dit niet onder de de 3 jaar garantie van de nieuwe motor die ze hebben geplaatst? In de algemene voorwaarde staat niet vermeld dat er verplaatsing en werkuren worden aangerekend bij herstellingen onder garantie, er staat enkel dat we de garantie hebben.

Hoe reageren we het best op de aanmaningen van de firma?
Wat kunnen we nog doen tegen de gebrekkige installatie van de poort?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Vincentvh op 21 feb 2013 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 20 feb 2013 22:44

Als er in de algemene voorwaarden van de NIEUWE motor een garantieperiode bepaald is , dan geldt die garantieperiode vanaf installatie van die NIEUWE motor .

In verband met de gebrekkige installatie , dient u zelf "verborgen gebreken " aan te tonen ( uw electricien zou dit kunnen , maar WEL op papier zetten ) .
Daarvoor bestaat volgende wetgeving - Burgerlijk Wetboek :

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.
Art. 1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.
Art. 1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 27 feb 2013 14:39

...Daarnaast blijft deze schakelaar soms vaststeken waardoor de motor door blijft draaien.
Vervangen schakelaar. Het ingemetseld doosje kan 99% van de tijd opnieuw gebruikt worden. Nieuw afsluitplaatje dient IP44 te zijn geloof ik? Kost 2 keer niets, is instaleerbaar door iemand met 2 linkerhanden etc etc.
Ten slotte zegt onze elektricien dat er door deze constructie een tegengestelde stroom naar de motor kan gaan (iets ivm de sleutel- gewone schakelaar)
Ik hoop ten zeerste dat dit mogelijk is, anders zal uw motor maar in 1 richting kunnen draaien...

Indien de vervangmotor hetzelfde model/type is als de vorige, en ook als "vervangmotor" opgelijst staat, dan is er geen nieuwe garantieperiode van kracht en is de motor dus buiten garantie eens de 3 jaar verstreken zijn na originele installatie van poort + motor.

Voor slechte oplevering is alle redelijke termijn voor betwisting nu overschreden (beter: ik denk niet dat de rechter u hier nog gelijk zal geven als u nu zelf gaat betwisten). U kan natuurlijk wel de constructie door een expert laten controleren en hiermee eerst minnelijk daarna, indien nodig, via de rechtbank een schadevergoeding/reparatie eisen.

Nu na de uitspraak over "tegengestelde stroom" zou ik iemand anders vragen dan "onze elektriciën". Deze kan ook de andere aspecten evalueren die mogelijks oorzaak zijn van het blokkeren van de poort (indien niet elektrisch van aard).

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 27 feb 2013 22:51

Indien de vervangmotor hetzelfde model/type is als de vorige, en ook als "vervangmotor" opgelijst staat, dan is er geen nieuwe garantieperiode van kracht en is de motor dus buiten garantie eens de 3 jaar verstreken zijn na originele installatie van poort + motor.
Indien nieuwe motor geplaatst ( op factuur ) dan heeft deze nieuwe motor terug een garantieperiode ( minstens 2 jaar wettelijk , tenzij een commerciële garantie van 3 jaar op papier zou staan ).
Er is wel betaald voor nieuwe motor ( is niet gratis vervangen geweest ) .
De eerste maal hebben ze de motor vervangen zonder ons hiervoor in te lichten. De factuur die men ons stuurde was bijna even duur als de oorspronkelijke poort. Hier hebben we enkel de prijs van de motor en de daarvoor nodige werkuren betaald. Dit vinden we logisch aangezien de motor slechts 3 jaar garantie had
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”