Hallo,
Ik ben de syndicus van ons appartement. De VME heeft 4 jaar geleden een poort/rolluik aangekocht voor de portiek af te sluiten voor onnodige gasten.
De vorige eigenaars van de appartementen hebben deze werken laten uitvoeren door een firma. In de verkoopsvoorwaarde stond vermeld dat er een garantie is van 10 jaar op poorten en 3 jaar op de motor.
De poort kan worden afgesloten via een sleutel aan de buitenkant van het portiek en via een schakelaar aan de binnenkant van het portiek. Volgens onze elektricien die langskwam voor verbouwingen zou dit wettelijk niet in orde zijn, daar de schakelaar enkel voor toepassingen binnenshuis mag gebruikt worden. Daarnaast blijft deze schakelaar soms vaststeken waardoor de motor door blijft draaien. Ten slotte zegt onze elektricien dat er door deze constructie een tegengestelde stroom naar de motor kan gaan (iets ivm de sleutel- gewone schakelaar)
Nu valt het herhaaldelijk voor dat de poort blokkeert waarschijnlijk door een van de bovenstaande redenen. De firma in kwestie komt steeds de poort herstellen. De eerste maal hebben ze de motor vervangen zonder ons hiervoor in te lichten. De factuur die men ons stuurde was bijna even duur als de oorspronkelijke poort. Hier hebben we enkel de prijs van de motor en de daarvoor nodige werkuren betaald. Dit vinden we logisch aangezien de motor slechts 3 jaar garantie had
Hierna blokkeerde de poort nog regelmatig. Men stuurt ons steeds een factuur met de herstelkosten + verplaatsing + werkuren. Valt dit niet onder de de 3 jaar garantie van de nieuwe motor die ze hebben geplaatst? In de algemene voorwaarde staat niet vermeld dat er verplaatsing en werkuren worden aangerekend bij herstellingen onder garantie, er staat enkel dat we de garantie hebben.
Hoe reageren we het best op de aanmaningen van de firma?
Wat kunnen we nog doen tegen de gebrekkige installatie van de poort?
Alvast bedankt