Adm + douanekost via Fedex

ch1984
Topic Starter

Adm + douanekost via Fedex

#1 , 21 feb 2013 17:49

Beste,

Ik kreeg onlangs een gepeperde rekening voor de ontvangst van een pakketje met een kleedje uit Australie verstuurd via Fedex,
mn voor het pakje 21,30 EUR + admn 10,50 EUR = 31,80 EUR
Ik belde met Fedex om te horen hoe de berekening hiervan in elkaar zit, en kreeg te horen dat de tax op het pakje 21% zou zijn of een aanvangsttarief kan ook aangerekend zijn.
Het pakje had de kostprijs van 57,97 EUR (waarvan een 10 EUR verzendingskosten). 21,30 EUR douane is dus totaal overdreven.

Mijn vraag is nu,
1) Mag er een aanvangsttarief wordt aangerekend, en dus meer dan 21% douanerechten door Fedex? Wat zijn de regels hiervoor... het is me totaal niet duidelijk. Zijn dit commerciële richtlijnen die Fedex mag volgen?
2) Fedex heeft me niet gevraagd of ik de douaneformaliteiten zelf wilde verrichten, zoals aangegeven op overheidssite (http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/cit ... kket.htm#c" onclick="window.open(this.href);return false;) dat dit wel zou moeten: De koerierdiensten moeten de geadresseerde evenwel de vrijheid laten om eventueel zelf of door een door de geadresseerde vrij gekozen vertegenwoordiger de douaneformaliteiten (indienen van een douaneaangifte) te laten verrichten.

Ik vermoed dat de douanekosten geldig zullen zijn (anders zou het maar echt erg zijn van Fedex) - kan iemand dit alsnog bevestigen? Maar wat met de administratiekost aangezien ik niet ben gevraagd om de formaliteiten zelf te regelen. Kan ik deze weigeren?

Alvast bedankt voor jullie feedback..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gasttongeren

#2 , 22 feb 2013 10:29

Het hangt er al vanaf wat er in uw pakje zat:
- Kan er sprake zijn van invoerrechten? Indien ja wordt hierop ook nog eens BTW betaald.
- Zat de factuur erbij? Indien niet wordt er een waarde "geschat" en kan men er dus redelijk naast zitten.
- Was de factuurprijs realistisch? Sommige firma's durven (al dan niet met medeweten van de klant) er een lager factuurbedrag op te zetten dan werkelijk betaald om zo BTW + eventuele invoerrechten te vermijden. Als men hier op valt wordt er zoals in 2e streepje eveneens een waarde "geschat".

Dan voor de administratiekosten: Dit is niet bij wet vastgelegd hoe hoog deze mogen zijn. Het is echter als particulier onmogelijk om een invoeraangifte zelf op te maken daar dit een veel te complexe materie is. Je kan zeggen "ik betaal niet en maak zelf een invoeraangifte op" wel veel succes dan maar het gaat je nooit lukken en je zal je pakje dus nooit krijgen...

kerbje

#3 , 27 feb 2013 14:11

Ik zit met dezelfde 'ergernis'.

Kregen een geboortecadeautje opgestuurd vanuit de US en moesten hierop 35 euro betalen.

Heb al wat afgemailed met de mensen van FedEx en elke keer mooi antwoord gekregen. De invoerrechten zijn inderdaad wettelijk geregeld, alleen jammer dat er ook een 'schat'-component aan vast zit, waar ze dus eigenlijk vrij spel hebben. Bij ons was de waarde mooi vermeld, maar geen transportkosten - die hebben ze dan ook maar geschat op 60 euro. Dat heb ik naast me neergelegd.

Wat me echter harder tegensteekt is dat zij 10,50 euro aanrekenen voor het voorschieten van de 24.50 euro. Dat is toch te gek! Op de vraag of wij daarin een keuze hebben, kreeg ik het antwoord dat het voor hen onmogelijk is om eerst akkoord te vragen, omdat dan de pakketje sdaar allemaal zouden blijven liggen tot iedereen akkoord geeft. Toch lijkt me dit eerlijker, dan gewoon iedereen de volle bak aan te rekenen. Zeker als ik dan hier lees dat het niet wettelijk is vastgelegd hoe hoog die voorschietnkosten/admin kosten mogen zijn. Dan kunnen ze evengoed nog meer vragen, ze vragen toch aan niemand akkoord en wettelijk is er niets wat ze tegenhoudt?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”