Toyota Motors Europe geeft 3 jaar fabrieksgarantie op haar voertuigen. Toyota België geeft daarboven nog 2 jaar extra garantie. Dit alles beperkt tot 100000km. Tijdens de periode van fabrieksgarantie moet het voertuig onderhouden worden volgens de voorschriften van de fabrikant, en eventuele herstellingen dienen te gebeuren door een erkende dealer/hersteller.
In maart 2011 koop ik een nieuwe Toyota Avensis, en dit bij een niet door Toyota erkende autohandelaar en -hersteller (wel ooit erkend geweest daarvoor). Het voertuig is op stock, het is nieuw, nooit eerder gebruikt geweest, het heeft 20km op de teller. De verkoper heeft mij meegedeeld dat het voertuig uit het buitenland afkomstig is, nl. uit Denemarken, en dat er daardoor slechts 3 jaar garantie op zit, en geen vijf. Ik aanvaard, en koop het voertuig. Een paar dagen later schrijf ik het voertuig in. Het inschrijvingsbewijs (de "roze" kaart) vermeldt maart 2011 als "datum eerste inschrijving".
Eind januari, dus toen ik het voertuig bijna twee jaar had, treedt er plots terwijl ik op de autosnelweg rijd tegen 90 km/h (periode SMOG-alarm) een probleem op met de electronica van het voertuig. Allerlei meldingen over defecten op diverse plaatsen aan het voertuig. Het voertuig rijdt nog wel, maar er zijn o.a. problemen merkbaar aan de stuurbekrachtiging.
Ik bel en ga meteen terug naar de verkoper. Omdat het voertuig nog onder fabrieksgarantie is gaat hij met mijn voertuig naar een erkende verdeler. Waar hij te horen krijgt dat er _geen_ fabrieksgarantie meer is op het voertuig. Verstreken in december 2012. Staat zo in het systeem.
Nu, na veel heen en weer gebel en geschrijf tussen mij, Toyota België, Toyota Danmark en Toyota Motors Europe, blijkt het volgende:
Het voertuig is in december 2009 tezamen met 499 andere exemplaren verkocht aan een handelaar in Denemarken. Die heeft er een paar tientallen doorverkocht aan een aandere Deense handelaar. En die heeft ze verkocht aan de handelaar die het voertuig aan mij heeft verkocht. En blijkbaar is mijn voertuig dus vanaf het ogenblik dat het geleverd werd bij Toyota Danmark, want die maken die auto's ook niet zelf, zo een dertien à veertien maanden onderweg geweest. Ik wist dat hij uit Denemarken kwam, maar ik was niet op de hoogte van het feit dat hij zo lang onderweg is geweest.
Sinds eind januari staat mijn voertuig bij een erkend hersteller. Men vindt tot op heden de oorzaak niet. Ik heb wel de indruk dat men aan het zoeken is, maar het resultaat blijft uit. We zijn nu bijna een maand verder.
Wanneer vangt nu eigenlijk de fabrieksgarantie aan?