problemen fabrieksgarantie Toyota

vtx
Topic Starter
Berichten: 9

problemen fabrieksgarantie Toyota

#1 , 21 feb 2013 19:54

Toyota Motors Europe geeft 3 jaar fabrieksgarantie op haar voertuigen. Toyota België geeft daarboven nog 2 jaar extra garantie. Dit alles beperkt tot 100000km. Tijdens de periode van fabrieksgarantie moet het voertuig onderhouden worden volgens de voorschriften van de fabrikant, en eventuele herstellingen dienen te gebeuren door een erkende dealer/hersteller.

In maart 2011 koop ik een nieuwe Toyota Avensis, en dit bij een niet door Toyota erkende autohandelaar en -hersteller (wel ooit erkend geweest daarvoor). Het voertuig is op stock, het is nieuw, nooit eerder gebruikt geweest, het heeft 20km op de teller. De verkoper heeft mij meegedeeld dat het voertuig uit het buitenland afkomstig is, nl. uit Denemarken, en dat er daardoor slechts 3 jaar garantie op zit, en geen vijf. Ik aanvaard, en koop het voertuig. Een paar dagen later schrijf ik het voertuig in. Het inschrijvingsbewijs (de "roze" kaart) vermeldt maart 2011 als "datum eerste inschrijving".

Eind januari, dus toen ik het voertuig bijna twee jaar had, treedt er plots terwijl ik op de autosnelweg rijd tegen 90 km/h (periode SMOG-alarm) een probleem op met de electronica van het voertuig. Allerlei meldingen over defecten op diverse plaatsen aan het voertuig. Het voertuig rijdt nog wel, maar er zijn o.a. problemen merkbaar aan de stuurbekrachtiging.

Ik bel en ga meteen terug naar de verkoper. Omdat het voertuig nog onder fabrieksgarantie is gaat hij met mijn voertuig naar een erkende verdeler. Waar hij te horen krijgt dat er _geen_ fabrieksgarantie meer is op het voertuig. Verstreken in december 2012. Staat zo in het systeem.

Nu, na veel heen en weer gebel en geschrijf tussen mij, Toyota België, Toyota Danmark en Toyota Motors Europe, blijkt het volgende:
Het voertuig is in december 2009 tezamen met 499 andere exemplaren verkocht aan een handelaar in Denemarken. Die heeft er een paar tientallen doorverkocht aan een aandere Deense handelaar. En die heeft ze verkocht aan de handelaar die het voertuig aan mij heeft verkocht. En blijkbaar is mijn voertuig dus vanaf het ogenblik dat het geleverd werd bij Toyota Danmark, want die maken die auto's ook niet zelf, zo een dertien à veertien maanden onderweg geweest. Ik wist dat hij uit Denemarken kwam, maar ik was niet op de hoogte van het feit dat hij zo lang onderweg is geweest.

Sinds eind januari staat mijn voertuig bij een erkend hersteller. Men vindt tot op heden de oorzaak niet. Ik heb wel de indruk dat men aan het zoeken is, maar het resultaat blijft uit. We zijn nu bijna een maand verder.

Wanneer vangt nu eigenlijk de fabrieksgarantie aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 feb 2013 21:13

Bij de eerste verkoop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 39692
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2013 21:18

Maar de anderen zijn blijkbaar allen handelaars.
Wat ik weet (maar niet van auto's) de garantie begint te lopen van het ogenblik dat de kleinhandelaar de machine verkoopt aan de particulier.
Die datum is de startdatum van de garantie en wordt ook zo gerespecteerd door de producent.

Reclame

vtx
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 21 feb 2013 23:33

Ik ben inderdaad de eerste particulier die in het bezit was van dit voertuig, de andere eigenaren waren allemaal handelaren die het voertuig doorverkocht hebben, en tijdens hun bezit is het voertuig niet gebruikt geweest noch ingeschreven geweest voor het verkeer op de weg in welk land dan ook.

Er is bij de auto een warranty leaflet geleverd, afgestempeld door de Deense groothandelaar die het voertuig verkocht heeft.

Deze vermeldt: "Garantiperioden begynder fra den dag, hvor bilen leveres til køberen eller registreres hand/hendes navn." wat in het Nederlands vertaald betekent: "De garantieperiode start vanaf de dag dat de auto geleverd werd aan de de koper, of geregsistreerd werd in zijn of haar naam".

Maar ja, welke koper, hé... ik zou denken de particuliere gebruiker, maar Toyota Motors Europe (TME) denkt daar duidelijk anders over.

De website van Toyota België is heel wat explicieter betreffende het einde van de fabrieksgarantie, maar volgens TME is deze niet van toepassing omdat het voertuig in Denemarken verkocht werd:

"- loopt af bij het verstrijken van het 3e jaar na de datum van de eerste ingebruikneming of van de datum van eerste inschrijving van het voertuig, of wanneer de 100.000 kilometer bereikt zijn (wat het eerst voorkomt,maar zonder enige kilometerbeperking tijdens het eerste jaar)."

De bijgeleverde warranty leaflet zou volgens TME de einddatum van de garantie moeten bevatten, maar helaas is de leaflet op de stempel van de Deense groothandelaar volledig oningevuld. Daar is die groothandelaar al in de fout gegaan t.o.v. de procedure die Toyota oplegt. Maar ik kan niet bewijzen dat die leaflet die ik in mijn bezit heb bij deze auto hoort, want ook het chassisnummer onbreekt.

Ik heb ondertussen de eerste juridische stappen gezet (enfin, laten zetten) tegen TME, en ben van plan als ze me geen gelijk geven dit voor de rechtbank te brengen, maar denken jullie dat ik een reële kans maak?

Terug naar “Consumenten Koop”