Prijs hotel plotseling omhoog

tommo987
Topic Starter

Prijs hotel plotseling omhoog

#1 , 11 feb 2013 21:56

Ik en mijn vriendin hebben via de website van een Belgische touroperator een hotel geboekt.
Dit voor 6 nachten in een 2 sterren hotel in New York.

De prijs was op het moment van boeken (2weken geleden) bijzonder goed, waardoor we ook meteen geboekt hebben.

Het hotel kostte namelijk 214 euro voor ons tezamen.

Nu 2 weken later, waarna onze vliegtickets en dergelijke ook geboekt zijn, krijgen we telefoon dat de prijs niet correct is.

De juiste prijs zou 1500 euro zijn, zoals nu ook op hun website staat.

Ze geven ons de keuze om ofwel ons geld terug te krijgen ofwel bij te betalen.

Kan dit wel zomaar?

Ik heb immers een bestelbon en bevestiging met de andere prijs. Bovendien was het totaalbedrag al afgeboekt van mijn kredietkaart.

Ben er voorlopig dus nog niet op ingegaan dus ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 11 feb 2013 23:06

indien een prijs absurd laag is, kan men inderdaad vragen om bij te betalen of terug gave van het reeds betaalde bedrag.

u zou moeten weten dat 214 euro voor uw groep veel te laag is en zeker voor een stad als NY.

freelance

#3 , 11 feb 2013 23:10

Wat zeggen de verkoopsvoorwaarden ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

tommo987
Topic Starter

#4 , 12 feb 2013 07:19

Wat zeggen de verkoopsvoorwaarden ?
De algemene voorwaarden vind je op volgende link:

http://www.connections.be/Algemene-reisvoorwaarden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2013 13:37

indien een prijs absurd laag is, kan men inderdaad vragen om bij te betalen of terug gave van het reeds betaalde bedrag.
Ik weet dat men niet verplicht is aan een absurd lage prijs (wegens vergissing in een folder of iets dergelijks) iets te verkopen. Maar dit geld VOOR de verkoop gesloten is. In dit geval is de verkoop reeds doorgegaan: de topic starter heeft reeds betaald. Of men dan ook zo makkelijk kan zeggen "sorry, het was een vergissing, gelieve bij te betalen", daar ben ik niet zo zeker van. Hier zou immers makkelijk misbruik van gemaakt kunnen worden: stel dat er 20 van die boekingen verkocht zijn aan die lage prijs? De operator weet goed genoeg dat de mensen ook hun tickets al geboekt zullen hebben en niet veel anders kunnen dan bij te betalen om te zorgen dat hun hotel nog in orde is... Winstgevend zaakje: touristen lokken met lage prijzen, en als ze "vast" zitten, die prijs opdrijven...
u zou moeten weten dat 214 euro voor uw groep veel te laag is en zeker voor een stad als NY.
Geen idee van de prijzen voor NY, maar ik heb met mijn vriendin ooit in Londen voor een gelijkaardige prijs kunnen logeren in een hotelletje. Dit kwam op ongeveer 40 € per nacht voor onze tweepersoonskamer. Ontbijt was niet inbegrepen. Dus dat had voor 6 nachten 240 € geweest toen. Geen idee of dit hotel toen sterren had. Het was geen "grand luxe", maar de kamer was netjes en we hadden alles wat we nodig hadden (TV op de kamer, apart badkamertje met WC, lavabo, ligbad, enz...). Dus om te zeggen dat de TS had moeten weten dat die prijs absurd laag was, is wat kort door de bocht, denk ik...

Bijkomend probleem hier is dat de TS ondertussen de vliegtuigtickets betaald heeft, aangzien hij er van uitging dat het logies in orde was. Wie gaat voor die vliegtickets opdraaien, nu de operator plots de hotelboeking ongedaan maakt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

freelance

#6 , 12 feb 2013 14:51

Uittreksel uit de algemene voorwaarden van betreffende organisatie .
Hangt er dus ook nog vanaf wat in het specifiek contract ( bestelbon ) vermeld staat .

Artikel 6 De Prijs

De in het contract overeengekomen prijs kan niet worden herzien, tenzij dit uitdrukkelijk in het contract is voorzien samen met de precieze berekeningswijze ervan, en voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in :
de op de reis toegepaste wisselkoersen en/of
de vervoerskosten, met inbegrip van de brandstofkosten en/of
de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
Er moet dan wel aan de voorwaarde worden voldaan dat bedoelde wijzigingen ook aanleiding zullen geven tot een verlaging van de prijs.
De in het contract vastgestelde prijs mag in geen geval worden verhoogd binnen de 20 kalenderdagen die de dag van het vertrek voorafgaan.
Zo de verhoging 10 % van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken. In dit geval heeft de reiziger recht op onmiddellijke terugbetaling van al de bedragen die hij aan de reisorganisator heeft betaald.

Wanneer een bestelbon , met akkoord over de te leveren dienst EN de prijs ;+ betaling reeds uitgevoerd , is de overeenkomst gesloten en bindend .
Een telefonische melding is van geen juridische waarde .

Gaat dit over Hotel Yotel ? Welke periode ?

tommo987
Topic Starter

#7 , 13 feb 2013 09:34

Ik heb nog eens gekeken en bij de bestelbon staat buiten de prijs, namen, datum, ... eigenlijk niet zo veel bijzonders.

Bij de factuur is dit ook en refereert men naar de algemene voorwaarden.
Er staat wel op dat het hotel niet meer te annuleren is door mij.

tommo987
Topic Starter

#8 , 13 feb 2013 09:36

Uittreksel uit de algemene voorwaarden van betreffende organisatie .
Hangt er dus ook nog vanaf wat in het specifiek contract ( bestelbon ) vermeld staat .

Artikel 6 De Prijs

De in het contract overeengekomen prijs kan niet worden herzien, tenzij dit uitdrukkelijk in het contract is voorzien samen met de precieze berekeningswijze ervan, en voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in :
de op de reis toegepaste wisselkoersen en/of
de vervoerskosten, met inbegrip van de brandstofkosten en/of
de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
Er moet dan wel aan de voorwaarde worden voldaan dat bedoelde wijzigingen ook aanleiding zullen geven tot een verlaging van de prijs.
De in het contract vastgestelde prijs mag in geen geval worden verhoogd binnen de 20 kalenderdagen die de dag van het vertrek voorafgaan.
Zo de verhoging 10 % van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken. In dit geval heeft de reiziger recht op onmiddellijke terugbetaling van al de bedragen die hij aan de reisorganisator heeft betaald.

Wanneer een bestelbon , met akkoord over de te leveren dienst EN de prijs ;+ betaling reeds uitgevoerd , is de overeenkomst gesloten en bindend .
Een telefonische melding is van geen juridische waarde .

Gaat dit over Hotel Yotel ? Welke periode ?
Het gaat over het bedford hotel midden september.

Vandebos

#9 , 13 feb 2013 12:00

- bedford hotel is een driesterren.

- rechtzetting fout is eveneens rechtsgeldig na verkoop indien blijkt dat:

a) het om een prijsfout gaat die niet anders dan foutief kan geïnterpreteerd worden. (15% van de reële prijs lijkt me een dergelijk geval.)
b) de koper de keuze krijgt tussen ofwel de overeenkomst te annuleren of de correcte prijs te betalen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 feb 2013 12:40

Of a) hier weldegelijk van toepassing is, is nog maar de vraag. Zoals ik al zei heb ik voor een gelijkaardige prijs een week in Londen gelogeerd (zonder ontbijt weliswaar). Het feit dat de betaalde prijs 15% is van de werkelijke prijs, is irrelevant, gezien de TS de werkelijke prijs niet wist. Een prijs van 214 € zou realistisch kunnen zijn als er één of andere promitieactie mee gemoeid is. Zo kan je bijvoorbeeld zeer goedkoop op cruise gaan als je boekt net voor de afvaart en er nog enkele kajuiten vrij zijn. Men vult deze liever voor een zeer lage prijs, dan ze leeg te laten...

Anyway, TS zal moeten zien wat hij ermee doet. Misschien is het beste om een commerciële geste los te krijgen bij de operator waardoor de prijs een stuk lager ligt dan wat hij nu zou moeten betalen. Er een zaak van maken is, gezien de twijfelachtige kans op het winnen van de zaak, misschien niet zo verstandig...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#11 , 13 feb 2013 12:59

Booking prijzen via populaire engines liggen voor die periode rond de € 1250 in het hotel in kwestie.

tommo987
Topic Starter

#12 , 13 feb 2013 13:57

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Zelf ben ik niet van plan er een zaak van te maken, ondanks dat ik wel een reisgeschillen verzekering heb.

Zelf besefte wij op het moment van boeken niet dat het hier ging om een "duidelijke fout".

Achteraf gezien, zien we wel dat de prijzen in NYC redelijk duur zijn.
Echter vind ik het dan wel jammer dat ze pas 2 weken later ons hiervan op de hoogte stellen.

freelance

#13 , 13 feb 2013 23:43

Momenteel geeft de Algemene Voorwaarden pagina een error code ( not found ) .

Hoe dan ook : in de reisvoorwaarden staat :
"Zo de verhoging 10 % van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken. In dit geval heeft de reiziger recht op onmiddellijke terugbetaling van al de bedragen die hij aan de reisorganisator heeft betaald."

Dan is dit totaal in tegenspraak met wat in de bestelbon zou staan ( nl . dat het hotel niet meer kan geannuleerd worden. )

Ik zou opteren voor geld teruggave . Als reis pas in september is , is er tijd om naar alternatieven te zoeken .
Lijkt mij geen correcte manier van werken van "reisorganisatie " .

Terug naar “Consumenten Koop”