#1 , 09 feb 2013 01:05
Sinds 9 juni 2011 ben ik eigenaar van een toen splinternieuwe Dacia Duster, benzine. Vanaf afgelopen zaterdag kregen we een probleem met het verbruik van de wagenen hij schokkerde soms ook tijdens het rijden. Mijn vriendin neemt maandag contact op met de garage waar we het voertuig gekocht hebben, en die raadden ons aan om de wagen vol te tanken, de km's op te schrijven en dan te zien of er een groot verschil is in verbruik. Het schokkeren lag volgens de garage aan de koude.
Dinsdagmorgen wil mijn vriendin de wagen starten, maar pas bij de 5de poging slaagt ze daarin. Terug telefonisch contact met de garage, en de afspraak om de wagen woensdagavond binnen te brengen voor controle. Dinsdag en woensdag geen problemen meer gehad met starten of rijden, de wagen wordt woensdag bij de garage afgeleverd. Donderdag zou ze hem terug kunnen afhalen.
Donderdag telefoon van de garage: er is inderdaad iets mis met de wagen, wanneer hij aan de computer wordt gehangen krijgen ze een foutmelding, alleen weten ze niet waar de fout zit. Er wordt druk over en weer gemaild met Renault om een oplossing te vinden. Donderdag geen wagen, maar het zou vrijdag in orde komen.
Vrijdag wederom telefoon van de garage. De computer van de wagen is gereset, maar nu doet hij niks meer. Opnieuw moet er contact worden opgenomen met Renault om de oorzaak hiervan te kennen.
Op de vraag of er voor een vervangwagen kon gezorgd worden was het antwoord: ja, aan 30€ per dag. Mijn vriendin heeft telefonisch contact opgenomen met Renault België met de vraag of er via hen voor een gratis vervangwagen gezorgd kon worden. Antwoord van de klantendienst: we zullen er een dossier van opmaken en prioritair behandelen. Nog steeds geen antwoord ontvangen.
Nu is mijn vraag de volgende: kan ik van mijn garage of merk een gratis vervangwagen eisen? Ik heb 20 maanden geleden een nieuw voertuig gekocht, waarvoor ik trouwens 36 maanden fabrieksgarantie kreeg, in de veronderstelling dat ik meerdere jaren met dat voertuig zou kunnen rondrijden, zonder mankementen. Dit blijkt dus niet het geval, aangezien hij nu in de garage staat.
Daar bovenop komt dan nog het feit dat, in plaats van de wagen te repareren hij nog verder stukgemaakt werd door een medewerker van de garage. Aangezien het nu weekend is, en er in het weekend geen reparaties plaatsvinden, zal ik minstens 4 dagen geen gebruik kunnen maken van mijn wagen. En als de wagen maandag niet klaar is, zal het nog langer duren. Kan ik hiervoor een vergoeding eisen?
Ik heb ook getracht om via mijn verzekering een vervangwagen te krijgen, de wagen is omnium verzekerd, maar daar kreeg ik enkel een vervangwagen als mijn wagen naar de garage werd getakeld.
Door deze ervaring met mijn garage weet ik 1 ding zeker: voor verder onderhoud zoek ik wel een andere Daciadealer.