Tickets, Mobiliteitsbijdrage

wimvandenborre
Topic Starter

Tickets, Mobiliteitsbijdrage

#1 , 07 feb 2013 16:09

Hey,

Onlangs wou ik ticketjes bestellen bij de X maar bij afrekening kwam hier ineens 1€ per ticket mobiliteitsbijdrage bij.

Ik heb helemaal geen behoefte aan het openbaar vervoer en wens hiervoor niet te betalen.
Ik heb een email naar de ab gestuurd en kreeg dit antwoord:

Uw opmerking betreffende de mobiliteitsbijdrage heeft onze aandacht weerhouden.

De mobiliteitsbijdrage werd ingevoerd naar aanleiding van een paragraaf in de beheersovereenkomst tussen AB en de Vlaamse Gemeenschap betreffende ecologisch ondernemen en stimuleren van gebruik van het openbaar vervoer. Deze past tevens in het gevoerde AB-beleid. Deze politiek wordt tevens enige jaren toegepast door het Sportpaleis te Antwerpen en Vorst Nationaal te Brussel.

Naast de mogelijkheid tot het gratis gebruik van het openbaar vervoer te Brussel kan de toeschouwers tevens gratis gebruik maken van de toiletten en sanitaire ruimten (voorheen betalend).

Dus als ik te voet naar de AB ga en ik maak geen gebruik van het sanitair moet ik alsnog die extra euro betalen.

Ook nog, het ticket kost in voorverkoop 16€, aan de kassa 19€ maar per ticket komen er 2€ administratieve kosten bij (je krijgt een e-ticket dat je zelf moet afprinten) + die 1€ mobiliteitsbijdrage waardoor je dus uitkomt op dezelfde prijs als aan de kassa.

Wat ik me dus afvraag, is dit allemaal wel wettelijk en kent iemand de wetgeving hieromtrent?

Mvg,

[namen verwijderd:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 07 feb 2013 16:19

Die kosten zijn opgenomen in de verkoopsvoorwaarden die U voorafgaand aan uw bestelling ter attentie worden gebracht en waarmee U akkoord gaat van zodra U tickets bestelt.
Het staat U vrij niet akkoord te gaan en dus geen tickets te bestellen bij de betreffende concertzaal.

wimvandenborre
Topic Starter

#3 , 07 feb 2013 18:38

Lightning,

Bedankt voor je antwoord, ik snap echter nog steeds niet dat dit legaal is, dit heeft niets met het product (concert) te maken. Dit zou volgens mij optioneel moeten zijn.

Kan X bvb bij aankoop van een zetel verplicht transportkosten aanrekenen als je de zetel zelf transporteert? Dit lijkt me heel vreemd.

Mvg,

Wim

[namen: Vandebos]

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2013 18:46

Ik dacht dat X net zoals veel cultuuractiviteiten subsidies krijgen.
Wel daarom moeten ze er alles aan doen om de bezoekers met het openbaar vervoer daar te krijgen.
In de overeenkomst met de overheid staat dat ze hun voorstellingen moeten aanbieden MET openbaar vervoer en dat ook dienen te vermelden.

PS Als u ooit naar het sportpaleis in Antwerpen zou komen dan weet u waarom. Aan de eindpunten van het openbaar vervoer staan de parkings vol.
Parkeren rond het sportpaleis....daar hebben we hier al meerdere topics over gehad inzake retributies, overtredingen en getakelde voertuigen.

[namen:Vandebos]

wimvandenborre
Topic Starter

#5 , 07 feb 2013 18:59

Dat begrijp ik allemaal maar dat moet toch optioneel blijven. Ik hoor ook veel klachten van mensen die in Brussel zelf wonen en gewoon te voet komen.

Het kan toch niet dat je voor zoiets verplicht moet betalen als je 2 straten ervandaan woont? En wat als andere instellingen dit beginnen doen of winkeliers? Dan betaal je binnenkort voor alles wat je koopt een euro extra meer?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2013 11:39

Hoe worden de prijzen van de tickets geafficheerd?

Misschien een vergelijkbare situatie waar de TS op doelt is de luchtvaartsector, waar in het verleden ook goedkope vluchten werden aangeboden, maar tegen de tijd dat je effectief langs de kassa passeerde bleek je een veelvoud aan kosten kwijt te zijn.

freelance

#7 , 08 feb 2013 15:21

Quote :
" Uw opmerking betreffende de mobiliteitsbijdrage heeft onze aandacht weerhouden.

De mobiliteitsbijdrage werd ingevoerd naar aanleiding van een paragraaf in de beheersovereenkomst tussen AB en de Vlaamse Gemeenschap betreffende ecologisch ondernemen en stimuleren van gebruik van het openbaar vervoer. Deze past tevens in het gevoerde AB-beleid. Deze politiek wordt tevens enige jaren toegepast door het Sportpaleis te Antwerpen en Vorst Nationaal te Brussel.

Naast de mogelijkheid tot het gratis gebruik van het openbaar vervoer te Brussel kan de toeschouwers tevens gratis gebruik maken van de toiletten en sanitaire ruimten (voorheen betalend). "

In deze wordt het bekende "GRATIS VERHAAL " nogmaals ontmaskerd .
Het gratis verhaal wordt bekostigd door iedereen , ook door degenen die er nooit gebruik van maken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wimvandenborre
Topic Starter

#8 , 08 feb 2013 17:58

De prijzen worden op deze manier getoond:

Concertstatus

x € 16.00 VVK

+ 2€ reservatiekosten per ticket + 1€ mobiliteitsbijdrage per ticket voor alle nieuwe concerten in verkoop vanaf 01.04.12
€ 19.00 avondkassa

Ik kan me dus echt niet voorstellen dat hieraan niets kan gedaan worden.

Stel, je wil met je partner een dagje Brussel doen, (of een andere stad) Je gaat naar 3 evenementen op die dag, als dat overal wordt ingevoerd moet je dus 6€ extra betalen in totaal en zit je met 6 "gratis" metroticketten waar je niks kan mee doen.

Dat kan toch niet legaal zijn?

Xastheron

#9 , 11 feb 2013 15:11

U verwart legaal met "voor mij niet economisch voordelig". De organisator rekent gewoon door wat hem opgelegd wordt door de administratie (reservatie van tickets gaat waarschijnlijk via een externe firma) en de overheid (die ene euro).

De verkoopsvoorwaarden zijn gekend en geafficheerd zoals u zelf toegeeft. Aan u de keuze om hiermee akkoord te gaan of niet. Niets weerhoudt u om op de dag zelf naar de kassa te stappen en trachten een eurotje minder te betalen voor uw ticket...

Of misschien kan je de verantwoordelijke voor deze beleidsverandering eens aanschrijven en vragen of je die euro terug kan krijgen uit z'n budget?

Terug naar “Consumenten Koop”