Rechtzaak 2dehandswagen onder garantie

Dennis1
Topic Starter

Rechtzaak 2dehandswagen onder garantie

#1 , 29 jan 2013 23:57

Beste mensen

Ik heb een wagen aangekocht op 21-05-2012. Sindsdien is deze wagen al 6 in panne gevallen. Ik moest telkens weken zelfs maanden wachten tot mijn wagen hersteld was. Hij is zelfs mijn 2de sleutel ook al kwijt die ik hem gegeven heb. De laatste keer hield hij mij 3 maanden aan de lijn. Ik heb mijn garagist al keren op keren gevraagd om deze wagen terug te nemen en mij mijn 10000 euro terug te betalen aangezien deze toch onder garantie valt. Pas nadat ik dreigde voor een rechtzaak belde hij me volgende dag weer op dat de wagen hersteld was. Ik heb hem meegedeeld dat deze wagen niet naar behoren functioneerde en ik mijn geld terug wou. Maar hij wou 7500 betalen voor een wagen dat ik amper een maand mee heb gereden. Ik heb al stuk of 8 documenten van herstelling binnen gegeven voor mijn advocaat en al 2 takelfacturen van de VAB.

Nu beloofd hij de wagen hersteld te hebben en dat die deze keer wel goed gaat functioneren. Gezien die vorige 5 maal dat dezelfde problemen altijd terug komen met de wagen wil ik dit niet. Wat zijn mijn kansen van de koop verkoop overeenkomst te ontbinden. Hij gaf mij ook een vervangwagen met 2 valse platen waarvoor de politie mij heeft opgepakt. En meneer is ook al bekend bij de politie voor 18 feiten geld witwassen bedreigingen gestolen wagens enzo..

En ik wil een ander wagen aanschaffen wat gebeurd er als ik deze nummerplaat laat schrappen en verzekering opzeg? Pakt de politie deze mee als hij ze buiten zijn garage parkeerd? Kan ik een andere wagen aanschaffen zonder dubbele verzekering en takskosten te betalen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2013 10:43

En hebt u ook maar iets van wat u hier schrijft ooit schriftelijk aan de garagist medegedeeld of wat dat steeds mondeling.
Is de garagist elke maal schriftelijk en aangetekend in gebreke gesteld?

Dennis1
Topic Starter

#3 , 30 jan 2013 13:05

En hebt u ook maar iets van wat u hier schrijft ooit schriftelijk aan de garagist medegedeeld of wat dat steeds mondeling.
Is de garagist elke maal schriftelijk en aangetekend in gebreke gesteld?
Ik heb en papiertje getekend van hem dat hij de 2de sleutel kwijt is. Ik heb hem mails gestuurd alvorens te dreigen met een rechtzaak daar antwoord hij dat het allemaal maar jammer is en dat hij zijn best doet om alles in orde te krijgen. Hij ontkent niets van het boven vernoemde. Dezelfde problemen blijven telkens terug komen met name de wagen blijft stil vallen. Ik heb hier zelfs een speciale VAB pechverhelpingsbijstand aangegaan met vervangwagen omdat hij mij nooit een vervangwagen geeft tijdens de herstellingen. Nu beweert hij mij altijd een vervangwagen te gegeven hebben wat niet is gebeurd.

De laatste keer deed hij dat wel maar alleen de laatste 3 weken. Daarbij zaten er valse platen op de vervangwagen. Hij heeft mails van mij gekregen in september december en januari. Nu het mij echt beu is heb ik mijn raadsman nog 2 brieven laten sturen over laatst.

Zou ik mijn plaat laten schrappen bij DIV en mijn verzekering opzeggen? Wat zouden mijn nadelen hierbij zijn? Ik wil wel graag een andere wagen aanschaffen.

Reclame

krisje1973

#4 , 30 jan 2013 18:09

De termijn van wettelijke garantie voor een goed dat door een consument tweede- hands werd gekocht bij een professioneel kan worden ingekort tot minimum één jaar, voor zover deze verkorte duur van de garantie bij overeenkomst werd bepaald.

Dat betekent dat het u toegestaan is om u tegen uw verkoper te keren binnen een termijn van minimum een jaar als bij voorbeeld uw tweedehandsauto op onverklaarbare wijze pech krijgt.
Opgelet: als de koopovereenkomst een gedetailleerd overzicht geeft van de staat van het voertuig en de onderdelen ervan, dan zal u de wettelijke garantie voor gebreken waarvan u weet had niet kunnen inroepen!

Gedurende de 6 eerste maanden na de levering van de tweedehandsauto wordt het gebrek aan overeenstemming dat u hebt vastgesteld, geacht te hebben bestaan op het moment van de levering van het voertuig tenzij dat de eindverkoper het tegendeel bewijst.
Als deze termijn voorbij is (6 eerste maanden), dan zal u, in geval van betwisting door de verkoper, het bewijs moeten leveren dat het gebrek aan overeenstemming van uw voertuig reeds bestond op het moment van de verkoop en dat het niet gaat om een probleem waar u zelf verantwoordelijk voor bent (onachtzaamheid, abnormaal gebruik).

"De voorwaarden scheppen voor een competitieve, duurzame en evenwichtige werking van de goederen- en dienstenmarkt in België."
In eerste instantie heeft u het recht om het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de tweedehandsauto te verlangen.

Er zal evenwel rekening moeten gehouden worden met het feit dat de vervanging van een tweedehandsauto door een andere uiterst moeilijk kan blijken te zijn (zelfde merk, zelfde opties, zelfde jaar, zelfde waarde).
Als de herstelling of de vervanging onmogelijk of buiten verhouding ten aanzien van het gebrek zou zijn of niet binnen een redelijke termijn zou kunnen gebeuren zonder ernstige overlast voor u, heeft u het recht om prijsvermindering of ontbinding (annulering) van de koopovereenkomst te eisen.
U hebt echter niet het recht om de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenkomst van geringe betekenis is.

Misschien je garagehouder aangetekdn op de hoogte stellen van je problemen met de wagen.

Heb je ook de periodes dat de wagen is binnen gebracht voor herstelling en de dag dat hij terug is gekomen op papier?
Want telkens hij is binnen gegaan en je er geen gebruik van kon maken, word je garantieperiode met deze periode verlengt.
Kan dus goed zijn dat je wagen nog steeds binnen de garantie van 6 maand zit.

Waarom zou je je nummerplaat laten schrappen?
Je kan een nieuwe voertuig toch laten inschrijven met je oude platen en je verzekering zal gewoon overnemen.

Terug naar “Consumenten Koop”