Fraude op het internet

spetsnaz
Topic Starter

Fraude op het internet

#1 , 07 dec 2012 16:10

Beste mensen,

Onlangs kreeg ik een email van X voor een promotie voor een iPad. De enige betaalwijze was per overschrijving wat ik vreemd vond maar goed, ik kon het begrijpen omdat men mss de kosten wou drukken.
Nadat ik het geld overgeschreven had, bleek dat deze website door oplichters wordt gerund. Het is moeilijk om met hen telefonisch contact te krijgen en op emails antwoorden ze nooit.
Ze hebben al beweerd dat ze mij het product gingen opsturen en het geld gingen terugstorten. 3 weken na de aankoop heb ik nog altijd niks ontvangen !

Een zoektocht op het Internet leert me dat er nog vele mensen in dezelfde situatie als ik zitten...

Ik overweeg nu naar de politie te stappen. Zijn er nog andere stappen die jullie mij kunnen aanraden ?

mvg,

Paul

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2012 16:21

Wat is er tegenwoordig mis aan een einde stappen, en gewoon een mediawinkel binnen te stappen?

artemis

#3 , 07 dec 2012 17:22

Begrijp het ook niet. Een winkel is ook veel handiger wanneer je op de garantie beroep moet doen.

Reclame

freelance

#4 , 07 dec 2012 21:35

Een website gerund door oplichters ; die wel beweren van iets op te sturen , en verder beweren van het geld terug te storten ?
U hebt dus contact met deze "oplichters " ?
Zou u niet eens kijken of u wel op de reguliere website van edupartner iets besteld , en betaald hebt .
Indien ja , dan kan het niet zo moeilijk zijn om de winkel zelf te contacteren.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Hawkee

#5 , 08 dec 2012 07:51

hun btw-nummer is alles geldig, dus dat het oplichters zijn zou ik niet direct willen beweren.
het feit dat ze u gevraagd hebben om de ipad te betalen via overschrijving is hun manier van werken, zoals je zelf kan zien op de site.
1. Betalen via overschrijving

Zelf je betaling verrichten via je bank onder vermelding van je ordernummer (bv. 2012000004) .
Bevestiging via e-mail na ontvangst van je betaling.
Als het artikel voorradig is, zal het onmiddellijk na ontvangst van betaling verstuurd worden.
Geen betaalkosten.
er staat ook ivm leveringstermijn:
1. Levertijd
Na ontvangst van de betaling wordt uw artikel, indien voorradig, onmiddellijk naar u verzonden. Dit gebeurt via Taxipost 24u.
Als het artikel niet voorradig is, houden wij u op de hoogte wanneer de levering zal plaatsvinden.
op welke manier ben jij te weten gekomen dat het over oplichters gaat?
Ze hebben al beweerd dat ze mij het product gingen opsturen en het geld gingen terugstorten.
persoonlijk vind ik het wel straf dat ze u het product gaan geven en uw geld terug gaan geven, superdeal dan toch?

X is gevestigd in sint-niklaas, ik weet niet vanwaar je bent, maar misschien eens langsgaan?

openingsuren: elke werkdag van 9u - 17u, weekend gesloten

ganapathi tantre

#6 , 10 dec 2012 17:46

Amaai met zo een nickname u dan nog in de luren laten leggen :o)
Maar als het X (unig....)is langs de grote baan in St Niklaas dan zou ik toch even geduld oefenen. Zal wel weer iets met de "sorry ipads zijn op"- hype te maken hebben.
Je kan dat kwalijk een oplichtersbende noemen. Je kan er zo binnen stappen dus zich wegsteken doen ze zeker niet. Maar waarschijnlijk zullen ze zelf geen ipads liggen
hebben en is uw bestelling gewoon doorgestuurd naar een ander bedrijf. Zo kreeg ik onlangs een pakje uit Singapore rechtreeks van fabrikant voor een batterij besteld
in Nederland

mava105

#7 , 10 dec 2012 19:47

. Zo kreeg ik onlangs een pakje uit Singapore rechtreeks van fabrikant voor een batterij besteld in Nederland
Bestelde ook iets in Frankrijk: kostprijs 1.04 € (verzending INBEGREPEN) en kreeg het 3 weken later netjes thuisgestuurd vanuit Hong-Kong.

wjanssens

#8 , 12 dec 2012 10:31

Beste mensen,

Onlangs kreeg ik een email van X voor een promotie voor een iPad. De enige betaalwijze was per overschrijving wat ik vreemd vond maar goed, ik kon het begrijpen omdat men mss de kosten wou drukken.
Nadat ik het geld overgeschreven had, bleek dat deze website door oplichters wordt gerund. Het is moeilijk om met hen telefonisch contact te krijgen en op emails antwoorden ze nooit.
Ze hebben al beweerd dat ze mij het product gingen opsturen en het geld gingen terugstorten. 3 weken na de aankoop heb ik nog altijd niks ontvangen !

Een zoektocht op het Internet leert me dat er nog vele mensen in dezelfde situatie als ik zitten...

Ik overweeg nu naar de politie te stappen. Zijn er nog andere stappen die jullie mij kunnen aanraden ?
Ik zit met hetzelfde, en zeer waarschijnlijk dezelfde firma. Bestelling gedaan eind augustus, nog steeds niks. Ik heb nu een aangetekend schrijven met een ingebrekestelling, contact met de juridische dienst van Test-Aankoop, overweeg een klacht bij FOD Economische zaken en stap over 14 dagen naar de vrederechter. Het heeft lang genoeg geduurd.

Ik zou niet echt spreken van 'oplichters', oplichten is een andere vorm van misbruik. Hier gaat het om het niet uitvoeren van de verkoopsovereenkomst, met welk doel weet ik niet omdat alles in zijn (de zaakvoerder) nadeel wijst. Ik vermoed dat hij schulden betaalt met het geld dat hij binnenkrijgt. In alle geval zijn de promoties die hij voert op zijn website niet in voorraad, en niet leverbaar.

Ik hou jullie op de hoogte.

W.

serjos

#9 , 12 dec 2012 15:02

Ik heb (spijtig genoeg) ook bij deze webwinkel besteld. Ik heb mijn bestelling geannuleerd. Wacht nu totdat de termijn van 30 dagen voor terugbetalen voorbij zijn waarna ik via de ombudsdienst een bemiddelingsprocedure start voor ik gerechtelijke stappen onderneem. http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... en/Belmed/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar wat ik mij afvroeg of je ook in groep (met andere gedupeerden) een zaak kan inleiden bij de vrederechter.
Ook vraag ik mij af indien dit consistent gebeurd: het laten bestellen, niet leveren en ook niet terugbetalen, dit eigenlijk toch oplichterij is en eventueel strafrechtelijk kan vervolgd worden. Een ander punt is dat ik mijn twijfels heb bij de licenties van de software die dit bedrijf verkoopt, maar hiervan heb ik niet direct een bewijs.

redstar

#10 , 09 jan 2013 09:30

Beste,

Hier hetzelfde,

bestelling geplaatst bij EDU Partner in ST Niklaas. besteld op 14 dec 2012.
nog niks ontvangen.

amper bereikbaar per telefoon, geen antwoord op verschillende emails, faxen.

ik overweeg om stappen te zetten ! Dit kan niet !

Gd.

Update 09/1/2013

bestelling geleverd.
Laatst gewijzigd door redstar op 09 jan 2013 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.

mblb1

#11 , 09 jan 2013 09:45

Wij kennen niet echt 'class actions' in België (i.e. gezamenlijke procedures). In bepaalde omstandigheden gebeurt dit wel indirect (denk aan de Fortis verhalen).

Een vordering lijkt mij perfect doenbaar. Duidelijk eerst in gebreke stellen en gewoon melden dat je verdere stappen zal ondernemen.

Je zou de jaarrekening eens moeten nagaan maar als die onder een bepaald punt is gedaald, kan iedere belanghebbende (wat zeer ruim wordt opgevat in de rechtspraak) de ontbinding van de vennootschap vorderen

wjanssens

#12 , 09 jan 2013 11:00

Hoi allemaal,

Op mijn aangetekende ingebrekestelling kwam geen reactie. Test-Aankoop is ook bezig met de zaak, ik verwacht verder bericht hierover eerstdaags.
Als er anderen hier zijn die samen iets willen ondernemen, of mensen met ervaringen met EDUpartner, laat dat dan weten hier.

Ik merk dat het heel moeilijk is om gewoon een aankoop af te dwingen, maar ik laat het hierbij niet zitten. Zo'n handelaars zouden moeten vervolgd worden.

Wie info wil delen, contacteer me op PM. Ik eb al wel wat verzameld :)

W.

mblb1

#13 , 09 jan 2013 15:26

Volgens de laatste jaarrekening is de zaak nog steeds rendabel

thjerr

#14 , 29 jan 2013 11:29

Hallo mede gedupeerden ,ik bevind mij in het zelfde schuitje.Software voor de studerende zoon aangekocht op 17/12/2012 en tot op heden na vele mails ,telefoons zelfs fax geen gehoor of resultaat .
Heb deze morgen besloten een officiele klacht neer te leggen bij FODECO .Zaak zit nu in Gent waar men het nodige onderzoek zal verrichten.Wordt hopelijk vervolgd zodat deze zaak
voorgoed wordt opgedoekt zodat mensen niet meer worden bedrogen.Ik kan enkel andere gedupeerden hetzelfde aanraden ,en zal EDUPARTNER zeker niet als referentie doorgeven aan andere scholen .

Gebruiker21

#15 , 29 jan 2013 13:48

thjerr, in uw geval kan je proberen contact opnemen met de fabrikant van de software en de zaak voorleggen (met de bewijzen van betaling / van uw neergelegdee klacht en dergelijke meer). Sommige softwarefirma's zullen u alsnog een licentie geven als je kan bewijzen dat je er echt voor betaald hebt. Niet dat ze daartoe verplicht zijn, maar dit soort "commerciële gestes" zijn schering en inslag bij softwareberdijven: het kost hen bij wijze geen cent om u een licentie te bezorgen, en een tevreden klant maakt al een sneller reclame, nietwaar?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”