garage rekent volgens mij onjuiste kosten aan

tazpasbis
Topic Starter

garage rekent volgens mij onjuiste kosten aan

#1 , 23 jan 2013 22:05

Goeiavond iedereen!
Ik heb het volgende voorgehad:
Ik stond in panne op 500 meter van een garagist waar ik normal niet ga maar omdat het zo dicht was...
De linkerachterrem die geblokkeerd was. Kon nog onmoglijk vooruit geraken.
Hij heeft me getakeld naar de garage. Daar was de rem ietwat losser en er heeft een technieker naar gekeken en zijn conclussie was een defecte remklauw.
Ik heb hem gevraagd of hij dat zeker was en een positief antwoord gekregen.
Hij heeft die vervangen en daarna met ook nieuwe remblokken werkte de volledige linkerkant van de remmen niet meer, konden onmogelijk ontlucht worden. Ik was aan het wachten omdat ik toch een eindje van huis was.
Dat lag aan een gebarsten reservoir (plastieken vergaarbak voor remolie?), waren ze zeker van: Heeft hij vervangen. Werkte nog steeds niet.
Het was dan 100% zeker de drukpomp zelf. hebben ze een occasie voor gezocht en heb ik een hele tijd niets meer gehoord, de auto heeft daar 48u gestaan.
Een kennis had langs geweest en hij was er zeker van dat het gewoon een verstopte leiding was.
Enfin, ik heb 605 euro betaald voor de reparatie en moest betalen anders kreeg ik mijn 16 jaar oude auto met 350d km niet terug...
Mijn vragen:
-Is het mogelijk dat alle 3 die dingen tegelijkertijd ineens breken? Volgens onze plaatselijke garagist niet maar ik wou meerdere adviezen van personen hebben.
-Ik wou mijn oude remklauw meenemen naar huis om eens te bekijken maar dat mocht niet, ze moesten dat terugzenden naar de leverancier, als ik 121 euro extra betaalde mocht het wel. Ik heb dat op papier laten zetten.
-Moet een garagist als zijn oplossing niet werkt en het oude stuk niet defect is dat oude stuk niet terugsteken ipv het te laten zitten en aanrekenen?
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2013 07:00

1/ dit kan, door het één kan het andere stuk gaan.
2/Oude remklem terug geven? een nieuwe voor een oude mercedes kost +/- 110€ en bij mister-auto 65€+btw
3/ Neen, dit word niet gedaan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#3 , 24 jan 2013 13:42

Garage verbonden aan een officiële dealer? Indien wel, de importeur van het bewuste merk aanschrijven en daar uw beklag doen. In veel gevallen kommen zij tussenbeiden (merken kunnen iedere negatieve reclame missen als kiespijn, zeker nu het wat minder gaat in de auto-industrie).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jef 007

#4 , 24 jan 2013 16:30

en uiteraard uw factuur goed bijhouden, kan nog dienstig zijn later
u heeft toch een factuur ontvangen ten belope van 605 €?

ganapathi tantre

#5 , 24 jan 2013 17:44

takelwagen bovenhalen tot ginder rijden terug komen auto lossen etc allemaal gratis ?
Misschien voor nieuwjaar een touringwegenhulp lidmaatschap vragen.
Enige dank omdat de garagist nog wilde helpen is ook nergens te bespeuren.
En ik denk niet dat 600 € voor alles oplichterij kan worden genoemd. De factuur zal wel uit meer dan alleen stukken bestaan

tazpasbis
Topic Starter

#6 , 24 jan 2013 22:24

Tja, ik ben al een beetje gekalmeerd en heb me er bij neergelegd.
Maar ik vind het toch veel voor een rem die vastgelopen is.
Intusseen VW gebeld en het reservoir en de pomp kunnen breken/barsten/lekken als je er te veel druk opsteekt.
Zal waarschijnlijk zoiets gebeurd zijn.
takelwagen bovenhalen tot ginder rijden terug komen auto lossen etc allemaal gratis ?
Misschien voor nieuwjaar een touringwegenhulp lidmaatschap vragen.
Enige dank omdat de garagist nog wilde helpen is ook nergens te bespeuren.
En ik denk niet dat 600 € voor alles oplichterij kan worden genoemd. De factuur zal wel uit meer dan alleen stukken bestaan
Ik zal volgende keer de garagist bedanken om mijn auto 48u in te houden, volgens mij nutteloze vervangingen te doen en zoals ik aangaf lag de garage 500m verderop. en allemaal voor een vastgelopen rem! Aan je commentaar te lezen moet jij volgens mij ook een garagist zijn. Die beseffen niet dat zij er zijn om een klant te helpen. Niet om een beetje dingen te proberen als er een defect is en zeker niet om de dagen van zijn mecaniciens te vullen? Nooit het gezegde gehoord: "een tevreden klant is er 2 waard?". Ik wil daaraan toevoegen dat een ontevreden klant er 10 waard is. Ik vertel aan iedereen die het wil horen mijn verhaal en ze geven me allemaal gelijk. In dit geval is negatieve reclame helemaal geen extra reclame hoor.
Maar nogmaals: ik ben erover en bedankt voor het medeleven en/of kritiek/negatief commentaar...

Franciscus

#7 , 24 jan 2013 22:45

Gezien hij gewerkt heeft heeft de garage wettelijk retentierecht.
Takelkosten kan hij rekenen .... staan die afzonderlijk en hoeveel?

freelance

#8 , 24 jan 2013 22:46

Ontevreden klanten die zich 10 maal meer achten dan een tevreden klant , hebben niet meer rechten dan die ene tevreden klant .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

tazpasbis
Topic Starter

#9 , 24 jan 2013 23:24

Ontevreden klanten die zich 10 maal meer achten dan een tevreden klant , hebben niet meer rechten dan die ene tevreden klant .
De ontevreden klant zal ook meer gebruik maken van gelijk welke uitlaatklep dan een tevreden klant om zijn rechten te verdedigen. Ik schat minstens 10x...
De takelkosten waren 50 euro en stonden op die factuur. Was ook telefonisch zo afgesproken.

Gebruiker21

#10 , 25 jan 2013 07:52

Moest dit een nieuwere VW geweest zijn, had ik toch even D'Ieteren gecontacteerd om mijn beklag te doen over de lage kwaliteit van hun remsystemen. Moesten ze bij mijn wagen afkomen met "Ja, sorry, maar héél uw remsysteem kan kapot gaan als je er wat te veel druk op steekt (wat bedoel je trouwens met te veel druk op steken?)", zou ik daar helemaal niet gelukkige mee zijn. Maar mijn wagen is ook maar 2 jaar oud. Moest hij 16 jaar oud zijn, zou ik misschien eens aan vervanging gaan denken. VW staat ook niet bepaald gekend om hun goedkope onderhoud / herstellingen. Ik vermoed dat je naar VW-maatstaven een correcte factuur gekregen hebt. Ik heb op een vroegere VW van mij ooit een sensor moeten laten vervangen en dat kostte me ook ongeveer zoveel (grootste deel werkuren om dat ding in te bouwen). Vooral omwille van het dure onderhoud van VW ben ik nu overgestapt naar een ander merk. Zeer tevreden over die wagen tot nu toe, en onderhoudskosten zijn een héél stuk lager (filters kosten plots maar de helft dan die van VW, idem met olie etc...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jerommeke

#11 , 26 jan 2013 22:56

2/Oude remklem terug geven? een nieuwe voor een oude mercedes kost +/- 110€ en bij mister-auto 65€+btw
Dat er 121 euro meer moet betaald worden, bij niet inleveren van het oude onderdeel, kan.
Ook bij mister-auto komt dit voor.
Het betreft dan een origineel ruilonderdeel, dat retour naar de fabriek gaat en weer gereviseerd word naar fabriekspecificaties.

En als je een wagen hebt van 16 jaar dan is een lidmaatschap van TW geen overbodige luxe.
TW zal je helpen met pech onderweg, maar je auto goed onderhouden moet je toch zelf doen. :wink:
Daar begint meestal (lees 99.9%) het probleem.
Bij een auto van 16 jaar en 350.000km is het dus niet vreemd, dat er onderdelen het laten afweten.
Onderhoud word dan héél vaak duurder dan bij een nieuwere auto...

tazpasbis
Topic Starter

#12 , 27 jan 2013 00:39

2 reacties verdwenen? Wat is het nut van een discusie zou ik me afvragen?

ganapathi tantre

#13 , 27 jan 2013 09:41

Omdat we als mensen ook op een forum wel eens van jetje geven en de moderator is daar niet altijd mee akkoord.
Tell them that it's human nature

Terug naar “Consumenten Koop”