Aankoop nieuwe smartphone tijdens de solden

4ringsdude
Topic Starter

Aankoop nieuwe smartphone tijdens de solden

#1 , 11 jan 2012 08:25

Ik heb zondag tijdens de eerste koopzondag een nieuwe smartphone aangekocht . Thuis gekomen direct toestel aangesloten en aan gezet zoals gevraagd door de verkoper... volgende morgen was hij leeg en heb hel dan 12u aan de lader gehangen zoals voorgeschreven. Gisteren kon ik dus eigenlijk gewoon gebruik maken van het toestel, maar toen ik mijn eerste telefoongesprek voerde viel hij tot 3 keer toe uit... zomaar zonder reden. Bij de 3de keer blokkeerde het toestel volledig. batterij eruit en terug opstarten en alles werkte weer... tot ik een bericht kreeg dat ik een gemiste oproep had. ik hoorde hem niet meer bellen... volume op max, maar geluid was heel stil. Tegen de middag weer vastgelopen en heb hem zo laten staan en ben ermee naar de winkel gereden.

Daar kreeg ik de melding dat ze het toestel zouden binnen brengen om te herstellen?????? herstellen van een toestel dat eigenlijk nooit deftig gewerkt heeft! Ik heb gevraagd om een ander nieuw toestel in ruil te krijgen, maar dat ging niet omdat ik hem in de Solden gekocht had. Maar ik vind dat ik het recht heb om een ander toestel te krijgen want het is duidelijk dat het een defect is waar ik niets aan kan doen. En het is binnen de 7 dagen...

Wat kan ik doen? ik ga vandaag terug naar daar. Kan ik de koop ontbinden als ze geen nieuwe geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 jan 2012 08:38

Garantiewetgeving bepaalt dat de verkoper volgende opties heeft: herstellen, vervangen, of terugbetalen indien beide vorige niet kunnen. Dat de verkoper eerst kiest voor herstellen is zijn goed recht. Als de problemen na meerdere herstellingen niet opgelost raken, dient de verkoper u een ander toestel te geven. Solden hebben hier niets mee te maken.

4ringsdude
Topic Starter

#3 , 11 jan 2012 10:20

Is dat in alle gevallen zo???
Dus als ik het is eender wat zou kopen dan mag de verkoper ook al is het item nog geen 3 dagen oud zeggen.. ok je bent het enkele weken kwijt we gaan het herstellen? Ik koop een nieuw toestel en betaal er de prijs voor en verwacht dan ook dat dit toestel niet na 3 dagen defect geraakt. Dit is toch wel schandalig. Trouwens is het in mijn geval dan nog zo dat ik mijn vertrouwen in het merk stilletjes verloren ben ook...
300€ voor een gsm dat nog geen dag deftig kan werken... sorry maar hoe vaak gaat die dan werken en hoe vaak zal die in herstelling blijven?
Nee ik ga toch vragen een nieuwe toestel in de plaats te krijgen of anders mijn geld terugvragen. En als dat niet lukt wel dan zullen onze abonnementen, tv (2 maal) en de vaste lijn samen met de gsm abo's (3 maal) stopgezet worden. Reden verhuis naar het buitenland aangezien deze manier de enigste is om een contract met zo min mogelijke kosten te stoppen aangezien ze niet al hun diensten in het buitenland kunnen garanderen en omdat het in hun contracten staat dat alle facturen naar adressen in Belgiê moeten worden verstuurd.

ben benieuwd of ze dat ervoor over hebben... als groot bedrijf waarschijnlijk niet eens voelbaar, maar als ik dat doe in een volle winkel dan denk ik wel dat ze mijn zin zullen geven.

Reclame

Turaki

#4 , 11 jan 2012 10:24

De koper mag geen schade leiden door de duur van de herstelling, en deze moet redelijk zijn (en dit hangt wat af van de interpretatie van de rechter, mocht het zover komen). Blijkt een toestel te vaak in herstelling te moeten, denk ik dat de vraag voor een vervangtoestel niet onredelijk is.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2012 11:42

Herstellen is idd het goed recht van de verkoper. Maar als consument is het uw recht om moeilijk te gaan doen in de winkel, liefst als er klanten bij staan. Ik heb zelf al enkele keren "iets meer klantvriendelijkheid" kunnen afdwingen in bepaalde winkels, door voet bij stuk te houden in de winkel met andere klanten bij, en termen te gebruiken als "belabberde klantenservice", "had ik het geweten, naar een andere winkel gegaan", "laatste keer dat ge mij hier ziet" en vooral namen van concurrerende winkels in de buurt beginnen noemen... ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter

#6 , 11 jan 2012 16:40

Ben net terug van de store... zonder toestel.
Zeer mooie uitleg van dat onbekwaam ding.
Sorry ik kan hem niet ruilen want het plastiekje op het scherm werd verwijderd. Ik zei dat het plastiekje er door haar collega zelf de zaterdag werd afgehaald om de protector erop te kleven (het bijgeleverde beschermlaagje dus) Ik heb mij niet laten doen en bleef voet bij stuk volhouden dat ik een nieuw toestel wou hebben. Ze belde met de hoofdzetel vermoed ik en die zeiden dat ze het toestel volledig moest nakijken op het minste krasje en mij dan de verkooppsvoorwaarden moest tonen waar de uitzonderingen in vermeld staan.
Dus ja 1 van de zovele achterpoorten van de store

Ik heb een vervangtoestel gekregen tot mijn hersteld is... maar natuurlijk zonder de functies waarvoor ik dit toestel gekocht had. Namelijk het feit dat er een GPS in stond en aangezien ik naast een gsm en een gps moest hebben was dit de oplossing... Nee dus want dit toestelletje dat ik nu heb kost 39€ en kan naast bellen ook sms'kes versturen als je zeer fijne vingertjes hebt.
Dus ben ik nu verplicht ofwel tegen morgen iemand te vinden die zijn gps wilt lenen met de kaarten van Oostenrijk ofwel mag ik een nieuwe gps kopen. En had ik dus een gewone gsm kunnen kopen.

Het feit dat ik alle abo's zou stopzetten raakte haar koude kleren niet (wat logisch is als verkoopster) maar ik ben wel vrij genoeg geweest dit gesprek met de gsm van mijn dochter op te nemen en het leuke is dat ik tijdens het gesprek tegen haar gezegd heb "ik zou dit gesprek moeten opnemen en aan uw baas moeten laten horen hoe klantvriendelijk u bent" waarop ze prompt antwoordde "neemt gij alles maar op wat ik zeg dat veranderd niets aan de zaak, hij gaat in herstelling of je mag hem terug inpakken en vertrekken". Toch vriendelijk dat ze mij eigenlijk nu effectief de toelating heeft gegeven om deze opnamen te maken.
Nu is de vraag of die kiek het waard is ... en of dit voorval het waard is want als ik dit haar baas zou zijn en een klant heeft dit opgenomen dan is dit voldoende om haar te ontslagen. ... dus ja volgde ze de richtlijnen of deed ze echt gewoon moeilijk???? dat weet ik nu niet se, maar het feit alleen al dat ze niet vriendelijk deed zou voldoende moeten zijn om dit te melden.
Daar ga ik denk ik nog een nachtje over slapen.

Gebruiker21

#7 , 11 jan 2012 16:55

Ik denk niet dat je de verkoopster moet viseren. Zij volgt ook maar "orders" op. In principe is hier niets gebeurd wat niet wettelijk zou zijn. Ze zijn hoogstens wat klant-onvriendelijk geweest (en dan bedoel ik de keten, niet de verkoopster).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#8 , 11 jan 2012 18:13

SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.
Art. 2. In artikel 1604 van het Burgerlijk Wetboek wordt vóór het bestaande enige lid het volgende lid ingevoegd :
" De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is. "

Art. 1649ter. § 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.
§ 2. De verkoper is niet gebonden door de in § 1, 4°, bedoelde publiekelijk afgelegde mededelingen indien hij aantoont dat :
- bedoelde mededeling hem niet bekend was en hem redelijkerwijs niet bekend kon zijn,
- deze mededeling op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst was rechtgezet, of
- de beslissing tot aankoop van het consumptiegoed niet door deze mededeling kon beïnvloed zijn.
§ 3. Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn, dan wel als het gebrek aan overeenstemming voortvloeit uit het materiaal geleverd door de consument.
§ 4. Gebrek aan overeenstemming ten gevolge van een verkeerde installatie van het consumptiegoed wordt gelijkgesteld met gebrek aan overeenstemming van het goed wanneer de installatie deel uitmaakt van de koopovereenkomst betreffende het goed en door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is uitgevoerd.
Hetzelfde geldt als een goed dat bestemd is om door de consument geïnstalleerd te worden, door deze geïnstalleerd wordt en de verkeerde installatie een gevolg is van een fout in de montagehandleiding.
Bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Is het mogelijk de koop te laten ontbinden op basis van Art. 1649ter § 1 4°?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bartvdv

#9 , 11 jan 2012 18:44

Dat gaat toch over producten die niet aan de verwachtingen voldoen... bv. een toestel verkopen "waarmee je overal en altijd kan bellen" maar om de haverklap uitvalt omdat het bereik onvoldoende is door de slecht geplaatste antenne in het toestel of een decoupeerzaag die niet door 18 mm MDF gaat. Het toestel van 4ringsdude is gewoon stuk, DOD. Eigenlijk heeft de telefoonwinkel gewoon gedaan wat het moet doen. Pas mocht de herstelling ongewoon lang op zich laten wachten zou hij recht hebben op een ander toestel?

Fore

#10 , 11 jan 2012 18:55

maar je verwacht wel een werkend toestel te kopen :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21

#11 , 12 jan 2012 09:00

Da's waar, maar je kan al eens brute pech hebben, nietwaar? ;) Zolang de verkoper het toestel binnen een redelijk termijn herstelt, heeft de TS niet echt reden tot klagen denk ik (juridisch gezien dan, ik zou ook niet echt tevreden zijn in zo'n situatie...)

Turaki

#12 , 12 jan 2012 12:47

En daarvoor is de regeling van garantie er gekomen.

4ringsdude
Topic Starter

#13 , 12 jan 2012 13:11

Ik ben mijn licht gaan opsteken bij iemand die bij Belgacom werkt (een redelijk hoge piet)
Als alles verloopt zoals hij het gezegd heeft zal ik deze week waarschijnlijk nog een nieuw toestel ontvangen.
Belgacom probeert inderdaad toestellen eerst te herstellen maar als een toestel geen 7 dagen oud is en zulke defecten vertoond dan mogen ze niet moeilijk doen een 'échange standard" doen. Kapot binnen nieuw buiten. Dit is hier duidelijk met opzet niet gedaan maar hij ging de filiaal verantwoordelijke er vandaag zelf op aanspreken.
Enkel als het toestel al vertrokken zou zijn voor herstelling zal ik moeten wachten tot deze terug is, maar als dat het geval is mag ik kiezen dat toestel of een nieuwe.

Ik ben benieuwd...

drien

#14 , 23 jan 2013 23:34

Toch geen feedback van de TS dus post verwijderd.

Terug naar “Consumenten Koop”