tweedehandswagen particulier voorschot

Danio
Topic Starter

tweedehandswagen particulier voorschot

#1 , 19 jan 2013 20:16

Hoi ,

Zoon is gisteren in Limburg gaan kijken naar een tweedehandswagen .
De wagen werd aangeboden op de website van de officiele dealer van dat merk , maar werd door de particulier ( klant van die garage )zogezegd zelf verkocht , dus zonder garantie .
De verkoper van die garage regelde wel alle formulieren zoals het voorschot .
Dus zoon heeft gisteren een voorschot betaald aan die dealer en dat staat ook op contract , maar natuurlijk op dat contractje staat de naam van de eiegenaar en niet van de garage ( ook geen gevens van die garage ).
Er is dus nog geen verkoopscontract , maar enkel een contractje van voorschot en dat hij gekocht heeft zonder garantie .
Ik vroeg mijn zoon daarstraks of hij goed gekeken heeft naar die wagen en blijkbaar heeft hij dit niet goed gedaan .

Ik zou nu graag volgende week woensdag mee de wagen gaan halen en nog maar eens inspecteren .

Indien de wagen toch echt slecht is , kan zoon dan het voorschot toch terug eisen ?

Of kan dit absoluut niet ?

Dank U

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 19 jan 2013 20:41

echte (vorige) eigenaar heeft dat contract dus niet ondertekend?

Danio
Topic Starter

#3 , 20 jan 2013 11:37

Jawel de echte eigenaar heeft dat contract ondertekent .

Dus niet de verkoper ( dealer ) , en er staan ook geen enkel gegevens op van de dealer.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2013 14:13

Er kan geen enkel wagen verkocht worden zonder carpas en keuring, dus als je die wagen niet wil zal je u voorschot zowiezo kwijt zijn !

De meeste garages doen dit nu zo, rechtstreeks bemiddelen voor de particulier, want 2 jaar garantie geven op een tweede hands wagen je zou voor min.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freelance

#5 , 20 jan 2013 14:20

Indien een overeenkomst opgesteld is met handtekening van beide partijen , dan is deze overeenkomst bindend .
Als er op de overeenkomst staat : " voor verkoop van ..." dan is dit een verkoopsovereenkomst.
Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.
Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.

Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Als er op papier uitsluitend staat :
"voorschot op ..." , dan is het een verkoopbelofte .
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Wanneer de verkoopbelofte niet nagekomen wordt door de koper , dan behoudt de verkoper het voorschot .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#6 , 20 jan 2013 14:24

Er kan geen enkel wagen verkocht worden zonder carpas en keuring, dus als je die wagen niet wil zal je u voorschot zowiezo kwijt zijn !

De meeste garages doen dit nu zo, rechtstreeks bemiddelen voor de particulier, want 2 jaar garantie geven op een tweede hands wagen je zou voor min.

Er is hier toch geen sprake dat er géén carpass of keuring zou aanwezig zijn ?
Een garagehouder dient maar 1 jaar garantie te geven op tweedehands ( 2 jaar is voor nieuwe goederen ) .
Onder particulieren geldt deze garantie niet .

Jef 007

#7 , 20 jan 2013 16:46

1. ik begrijp het niet goed : had de garagist/verkoper dan al een voorgetekend document van de eigenlijke verkoper/particulier? met Datum?prijs? etc..
2. is er hier geen sprake van "zwarte verkoop" in hoofde van garagist ( bemiddeling zoals hierboven mooi omschreven is). Het is populair dat de garagisten verkopen van "oude eigenaar" naar "nieuwe eigenaar" en hun commissieloon zwart in hun zak steken en ondertussen ook geen garantie dienen te geven
3. telt deze verkoopovereenkomst wel indien de garagist aanvullingen zou doen : ik denk aan prijs, datum, koper....

Franciscus

#8 , 20 jan 2013 16:49

Carpass en keuring dienen aanwezig te zijn.

freelance

#9 , 20 jan 2013 17:09

1. ik begrijp het niet goed : had de garagist/verkoper dan al een voorgetekend document van de eigenlijke verkoper/particulier? met Datum?prijs? etc..blijkbaar wel
2. is er hier geen sprake van "zwarte verkoop" in hoofde van garagist ( bemiddeling zoals hierboven mooi omschreven is). Het is populair dat de garagisten verkopen van "oude eigenaar" naar "nieuwe eigenaar" en hun commissieloon zwart in hun zak steken en ondertussen ook geen garantie dienen te geven niets zwart - perfect wettelijk--
3. telt deze verkoopovereenkomst wel indien de garagist aanvullingen zou doen : ik denk aan prijs, datum, koper...garagist zal wel vermijden dat zijn naam , of verwijzing naar ,zal ontbreken. prijs , datum en koper invullen zijn geen bewijs dat dit door garage gebeurt .[/color].
olor]

denlowie

#10 , 20 jan 2013 18:38

1. ik begrijp het niet goed : had de garagist/verkoper dan al een voorgetekend document van de eigenlijke verkoper/particulier? met Datum?prijs? etc..
2. is er hier geen sprake van "zwarte verkoop" in hoofde van garagist ( bemiddeling zoals hierboven mooi omschreven is). Het is populair dat de garagisten verkopen van "oude eigenaar" naar "nieuwe eigenaar" en hun commissieloon zwart in hun zak steken en ondertussen ook geen garantie dienen te geven
3. telt deze verkoopovereenkomst wel indien de garagist aanvullingen zou doen : ik denk aan prijs, datum, koper....
Iedereen kan toch een volmacht krijgen wat betreft het onderhandelen voor de verkoop van een roerend goed, waarom de garage niet ???

En zwart ?? misschien is dit een service dat deze garage geeft aan een klant die misschien een nieuwe wagen gekocht heeft, ik heb in mijn loopbaan ook veel bemiddel voor klanten van mij en dit gratis en voor niks, daar moet noodzakelijk geen zwart achter zitten.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007

#11 , 20 jan 2013 18:56

service? als ze geld willen voor een bestek(zie andere topics), zullen ze zeker geld willen voor een 2de handse auto, die een zekere tijd op hun bedrijfsterrein staat, waarvoor ze een verkoper moeten betalen die die auto aan de man moet brengen, voor een voertuig dat ze blijkbaar opgenomen hebben in hun website etcc
hoedanook, een extra woordje uitleg van de koper zou welkom zijn.
en : als ze bemiddelen in de verkoop van dit voertuig, zou dit voertuig moeten opgenomen zijn in hun "garageregister" onder code 4.

Franciscus

#12 , 20 jan 2013 21:06

ALS het voertuig op hun terrein staat moet het bij hen geregistreerd staan.

Jef 007

#13 , 20 jan 2013 22:22

inderdaad, elk voertuig dat te koop wordt aangeboden in een garage of bij een handelaar in 2de hands voertuigen dient onder code 4 in het "garageregister" ingeschreven te worden bij binnenkomst in de inrichting.
zowel voor verkoop in eigen naam van die garage en zowel in consignatie ( verkoop voor derden)
misschien kan TS er zo onderuit, als hij dat zou wensen

freelance

#14 , 20 jan 2013 22:25

ALS het voertuig op hun terrein staat moet het bij hen geregistreerd staan.
Zolang er niet aan het voertuig gewerkt wordt , dient het niet opgenomen in register .
Zolang het voertuig op naam van iemand anders staat , is het niet van de garage .

Opname in een register heeft niets met consumentenrecht te maken . Dus de vraagsteller kan hier niets mee aanvangen.
en : als ze bemiddelen in de verkoop van dit voertuig, zou dit voertuig moeten opgenomen zijn in hun "garageregister" onder code 4.
Geen enkel schriftelijk bewijs dat garage ook maar iets doet .
En voor de duidelijkheid : ik ben geen garagist .

Jef 007

#15 , 20 jan 2013 22:29

Jef 007 schreef:

Geen enkel schriftelijk bewijs dat garage ook maar iets doet .
En voor de duidelijkheid : ik ben geen garagist .

hoe dan ook dient voertuig opgenomen te zijn in hun garageregister (bij binnenkomst in hun inrichting, zowel voor verkoop als voor herstelling)

Terug naar “Consumenten Koop”