#4 , 14 jan 2013 23:21
In antwoord op vorige reacties geef ik nog wat meer uitleg.
Er werd getelefoneerd door een Nederlands bedrijf met een klantendienst in België. Spelregels waren dat ik na het kennismakingspakket om de 3 maanden een nieuw zou ontvangen tenzij ik op tijd verdere orders opzegde. Een pakket zou een 17 euro kosten. Op een bepaald moment namen ze het gesprek op.
Het kennismakingspakket kwam toe eind november. Er zat een brief bij dat ik tijd had tot en met 14 februari 2013 om op te zeggen, dat zoniet een nieuwe 3-maandelijkse levering zou plaatsvinden. Nog geen maand later ontving ik een groter pakket, inderdaad al voor 3 maanden, opnieuw met een brief met een datum die exact 3 weken later was dan de eerste, met een prijs die veel hoger was dan 17 euro, ongeveer het dubbele.
Daarop belde ik de klantendienst. Deze heeft zich geëxcuseerd omdat een 'verkeerde brief bij het kennismakingspakket zat'.
Vraag aan de telefoon was of ze het bedrag op mijn rekening konden terugstorten. Ik zei dat ik dit in het kader van de wet Sepa met de bank zou regelen.
Ze gingen met de werkwijze akkoord, vroegen het pakket terug te sturen.
De bank op zijn beurt had enkel een refertenummer voor toestemming voor een internationale domiciliëring (in Nederland automatisch incasso) voor het kennismakingspakket, voor de rest voor geen enkel ander.
De leveringen werden door mij stopgezet op 2 januari, tijdens dit telefoongesprek. Er werd door hen diezelfde datum een mail ter bevestiging gestuurd, enkel voor stopzetting verdere orders. Er werd met niets gerept over de verkeerde brief, de regeling met de bank, enz...
Terugsturen moet in de dichtgekleefde reeds wat beschadigde verpakking met 'retour aan afzender' en de brief er in naar een postbus in Nederland. De brieven blijven uiteraard hier. Het refertenummer van hun vandaag toegekomen herinneringsbrief kan bijgevoegd.
Vraag blijft natuurlijk of dit wel zal toekomen. Of er wel bewijs is dat het teruggestuurd werd.
Ik heb ze voor alle zekerheid vandaag per mail in gebreke gesteld want in hun herinnering dreigen ze al met administratiekosten bij niet betaling binnen 14 dagen.
Hun mail als antwoord vermeldt dat ik de herinnering niet zou ontvangen hebben, mochten ze het pakket al terug ontvangen hebben. Snel zijn ze wel want de handeling bij de bank is vorige dinsdag gebeurd. De maandag er op komt er al een herinnering toe.
Hun mail in antwoord van vandaag, stelt verder dat ze het bedrag kwijtgescholden hebben. Ze blijven wel retournering vragen.
Ooit hoorde ik eens dat iemand een groot deel van een boekenreeks niet hoefde te betalen omdat hij ze bleef ontvangen na opzegging (maar dat is nog ietsje anders dan mijn situatie). Dat ongevraagde goederen, automatisch uw eigendom worden (dat is wel mijn situatie). Het is nu een heel gedoe met brieven, deadlines, mails, weg en weer geloop naar de bank geweest. Dit omdat 'zij' in fout zijn.
Mocht ik gewacht hebben tot bijv. 17 februari, dan zou ik overigens zelf mijn pakket wel betaald hebben, ook al zou het bijv. een fout geweest zijn door toedoen van mijn nalatigheid.
Conclusie is dat de klant toch veel correct is, maar de bedrjiven soms hun slag slaan door op zijn nonchalance te rekenen als zij aangekondigde regels niet volgen, toch betaald worden. Hoeveel klanten van dit bedrijf zouden gewoon geen geld terugvorderen, hun pakket behouden, hun brief kwijtgeraakt zijn, enz... enz... ?
Dank voor uw advies tot hiertoe!