ongewenste levering

fair
Topic Starter

ongewenste levering

#1 , 14 jan 2013 14:44

Ik ontving op basis telefoonverkoop een kennismakingslevering voor een beperkt bedrag. Er zat een brief bij dat ik 3 maanden de tijd had om te beslissen of ik verdere orders wou.

Nog geen maand later kwam echter opnieuw een pakket toe voor een bedrag van enkele tientallen euro's. Daarop belde ik de klantendienst van het bedrijf en zette de samenwerking stop.

Het niet gevraagde en ook niet overeengekomen pakket werd nog niet betaald. Ben ik verplicht deze goederen terug te sturen naar de firma die ze leverde?

Dat zou overigens kunnen door de zending terug in de brievenbus te stoppen, met 'retour aan afzender'. Maar de verpakking sluit niet goed meer en het adres is een postbus ... Dus vertrouw ik dat ook al niet te erg. Zin om er veel aan te werken, het op mijn kosten te versturen, heb ik niet.

Dank voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 jan 2013 14:53

Zolang u nergens mee akkoord ging, moet u niet betalen of terugsturen. Die brief die u 3 maanden geeft om te beslissen is niet rechtsgeldig, daar enkel producten waar u expliciet mee akkoord gegaan bent om deze te ontvangen, aan u opgestuurd mogen worden. Impliciet akkoord gaan door niet te reageren is geen argument, deze manier van handeldrijven is verboden bij wet.

Mocht u dit nog eens meemaken, volgende keer niets laten weten aan het bedrijf. Ergste dat u gaat meemaken is een dreigbrief van een incassobureau (dewelke u verticaal klasseert, ze kunnen u toch niets maken), en ondertussen heeft u wat gratis spulletjes ontvangen.

Let wel, als men u aan de telefoon vertelt dat het om een abonnement gaat dat u moet opzeggen, gaat bovenstaande niet op. Enkel als er juist sprake is van een kennismakingspakket zonder bijkomende verplichtingen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2013 19:02

Brief enkel spreekwoordelijk verticaal klasseren maar WEL goed bijhouden ook mogelijke mails.
Als men u belt steeds zeggen dat men u telefonisch niet mag lastig vallen dat u wil dat uw telefoonnummer uit hun bestanden wordt verwijderd en neen ik moet daar niets voor doen u wel.
Dat bij volgende telefoon u klacht zal neerleggen wegens stalking.

Het is maar als er toch meer aan vastzit. Dan hebt u de bewijzen nog.

Reclame

fair
Topic Starter

#4 , 14 jan 2013 23:21

In antwoord op vorige reacties geef ik nog wat meer uitleg.

Er werd getelefoneerd door een Nederlands bedrijf met een klantendienst in België. Spelregels waren dat ik na het kennismakingspakket om de 3 maanden een nieuw zou ontvangen tenzij ik op tijd verdere orders opzegde. Een pakket zou een 17 euro kosten. Op een bepaald moment namen ze het gesprek op.

Het kennismakingspakket kwam toe eind november. Er zat een brief bij dat ik tijd had tot en met 14 februari 2013 om op te zeggen, dat zoniet een nieuwe 3-maandelijkse levering zou plaatsvinden. Nog geen maand later ontving ik een groter pakket, inderdaad al voor 3 maanden, opnieuw met een brief met een datum die exact 3 weken later was dan de eerste, met een prijs die veel hoger was dan 17 euro, ongeveer het dubbele.

Daarop belde ik de klantendienst. Deze heeft zich geëxcuseerd omdat een 'verkeerde brief bij het kennismakingspakket zat'.

Vraag aan de telefoon was of ze het bedrag op mijn rekening konden terugstorten. Ik zei dat ik dit in het kader van de wet Sepa met de bank zou regelen.
Ze gingen met de werkwijze akkoord, vroegen het pakket terug te sturen.

De bank op zijn beurt had enkel een refertenummer voor toestemming voor een internationale domiciliëring (in Nederland automatisch incasso) voor het kennismakingspakket, voor de rest voor geen enkel ander.

De leveringen werden door mij stopgezet op 2 januari, tijdens dit telefoongesprek. Er werd door hen diezelfde datum een mail ter bevestiging gestuurd, enkel voor stopzetting verdere orders. Er werd met niets gerept over de verkeerde brief, de regeling met de bank, enz...

Terugsturen moet in de dichtgekleefde reeds wat beschadigde verpakking met 'retour aan afzender' en de brief er in naar een postbus in Nederland. De brieven blijven uiteraard hier. Het refertenummer van hun vandaag toegekomen herinneringsbrief kan bijgevoegd.

Vraag blijft natuurlijk of dit wel zal toekomen. Of er wel bewijs is dat het teruggestuurd werd.

Ik heb ze voor alle zekerheid vandaag per mail in gebreke gesteld want in hun herinnering dreigen ze al met administratiekosten bij niet betaling binnen 14 dagen.

Hun mail als antwoord vermeldt dat ik de herinnering niet zou ontvangen hebben, mochten ze het pakket al terug ontvangen hebben. Snel zijn ze wel want de handeling bij de bank is vorige dinsdag gebeurd. De maandag er op komt er al een herinnering toe.

Hun mail in antwoord van vandaag, stelt verder dat ze het bedrag kwijtgescholden hebben. Ze blijven wel retournering vragen.

Ooit hoorde ik eens dat iemand een groot deel van een boekenreeks niet hoefde te betalen omdat hij ze bleef ontvangen na opzegging (maar dat is nog ietsje anders dan mijn situatie). Dat ongevraagde goederen, automatisch uw eigendom worden (dat is wel mijn situatie). Het is nu een heel gedoe met brieven, deadlines, mails, weg en weer geloop naar de bank geweest. Dit omdat 'zij' in fout zijn.

Mocht ik gewacht hebben tot bijv. 17 februari, dan zou ik overigens zelf mijn pakket wel betaald hebben, ook al zou het bijv. een fout geweest zijn door toedoen van mijn nalatigheid.

Conclusie is dat de klant toch veel correct is, maar de bedrjiven soms hun slag slaan door op zijn nonchalance te rekenen als zij aangekondigde regels niet volgen, toch betaald worden. Hoeveel klanten van dit bedrijf zouden gewoon geen geld terugvorderen, hun pakket behouden, hun brief kwijtgeraakt zijn, enz... enz... ?

Dank voor uw advies tot hiertoe!

Terug naar “Consumenten Koop”