Aanmaningskost van 7 euro betalen of niet

krisje1973
Topic Starter

Aanmaningskost van 7 euro betalen of niet

#1 , 10 jan 2013 21:02

Operator t*****t stuurt mij vandaag een factuur.

De vorige factuur klopte niet wegens compensaties die zij mij moesten toekennen en niet toekenden op de vorige factuur.
Deze moest betaald worden tegen 22/12/2012.

Door drukke omstandigheden ben ik pas op 20/12/2012 naar de operator geweest met de factuur die niet juist was.
Op die dag erkenden zij dat de factuur te hoog was en werd er zeer duidelijk afgesproken dat ik de factuur niet moest betalen maar dat zij een nieuwe zouden maken met het juiste bedrag.

Deze factuur heeft als opsteldatum 20/12/2012 maar kreeg ik pas in de brievenbus op 31/12/2012.
Ik betaalde deze op 01/01/2013 en is volgens mijn uitreksels op 02/02/2013 van mijn rekening gegaan.

Vandaag krijg ik een nieuwe factuur waarin het bedrag van de vorige factuur open staat samen met een aanmaningskost van 7 euro.
Er zit een brief bij dat als dit bedrag toch al zou betaald zijn (wat dus zo is) ik hiermee geen rekening moet houden maar dat ik WEL de 7 euro aanmaningskost moet betalen aangezien zij de betalingen verwerkt hebben tot 2 januari.

Ik vraag me bijgevolge dan ook af:
zij sturen factuur die aankomt bij mij op 31/12 maar opgesteld is op 20/12: krijg ik hier geen tijd voor om deze te betalen?
Mogen zij die 7 euro aanmaningskost aanrekenen aan mij?

Graag jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2013 21:25

Kan u bewijzen dat ze op 31/12 is aangekomen.
Hebt u de naam van de contactpersoon.
Is handig.

krisje1973
Topic Starter

#3 , 10 jan 2013 21:30

Bewijzen dat ze op 31/12 is toe gekomen?
Moeilijk want op envelop staat wel poststempel maar is niet leesbaar.

Ik dacht dat je toch een minimum betalings termijn had bij overschrijving, ook al is dit een verbeterde factuur?
Er staat wat betreft betalingstermijn niets op hun verbeterde factuur, ook niet 'te betalen tegen ....'

Reclame

freelance

#4 , 10 jan 2013 22:06

Quote : "Deze factuur heeft als opsteldatum 20/12/2012 maar kreeg ik pas in de brievenbus op 31/12/2012.
Ik betaalde deze op 01/01/2013 en is volgens mijn uitreksels op 02/02/2013 van mijn rekening gegaan."

Welke uiterste betalingsdatum staat op deze factuur ?
Tegen die dag moet het bedrag van uw rekening zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mcarma

#5 , 11 jan 2013 12:18

Gewoon bellen naar T*****T, en een beetje van uw oren maken. Heb ook al gehad dat ze de aanmaningskost laten vallen, kunnen ze blijkbaar doen op de helpdesk als het de eerste keer is.
Je zou er van verschieten hoeveel je daar gedaan kan krijgen als je een beetje dreigt met de concurrentie

WP002

#6 , 11 jan 2013 13:46

Zeker niet bij t****t gaan want het is daar blijkbaar nog steeds dezelfde miserie met hun kl*te facturatiedienst.

freelance

#7 , 11 jan 2013 14:29

Zeker niet bij t****t gaan want het is daar blijkbaar nog steeds dezelfde miserie met hun kl*te facturatiedienst.
Wat géén oplossing is voor het gestelde probleem . TS zit namelijk bij T. en heeft een vraag .
Ik had ook een vraag , maar krijg er geen antwoord op .

krisje1973
Topic Starter

#8 , 11 jan 2013 15:36

@ freelance: op de nieuwe factuur, diegene die dus verbeterd is, staat geen uiterste datum van betaling.

De eerste factuur, de foutieve dus, moest betaald zijn tegen 22/12/2012.
Maar die moest ik niet betalen zeiden ze me op telenet.

Zal volgende week weer al eens langs gaan.
Er heeft nog geen enkele factuur geklopt sinds ze mij heel veel compensaties moeten toekennen wegens 6 maanden geen aansluiting te kunnen krijgen.

VDG2

#9 , 11 jan 2013 15:53

Staat er geen algemene betalingstermijn in de algemene voorwaarden? Indien er geen termijn is vermeld op de factuur kan je u daarop beroepen.

krisje1973
Topic Starter

#10 , 11 jan 2013 16:38

Net opgezocht:

8.1. Iedere factuur die door Telenet wordt uitgeschreven wordt
geacht invorderbaar te zijn op de datum waarop de factuur werd
opgemaakt (factuurdatum) en is behoudens schriftelijke afwijking
op de factuur betaalbaar dertig (30) kalenderdagen na de
factuurdatum, netto en zonder korting. Elke betwisting betreffende
de factuur of een deel ervan moet per aangetekend schrijven ter
kennis worden gebracht van de financiële dienst van Telenet binnen
vijftien (15) kalenderdagen na factuurdatum. Na deze termijn
wordt de Klant geacht de factuur te hebben aanvaardt.

Maar als ik nu aangetekend niet akkoord ga met deze factuur, is het volgens hun ook te laat want de factuurdatum staat op 20/12/2012.
Terwijl dit wel zeer raar zou zijn dat hij toen al verstuurd is.
Ben die dag om 18u00 buiten gegaan uit de telenet shop in Mechelen.

VDG2

#11 , 11 jan 2013 16:57

Deze factuur heeft als opsteldatum 20/12/2012 maar kreeg ik pas in de brievenbus op 31/12/2012.
Ik betaalde deze op 01/01/2013 en is volgens mijn uitreksels op 02/02/2013 van mijn rekening gegaan.
Gezien er geen uiterste betaaldatum werd vermeld op deze factuur is de algemene termijn van 30 kalenderdagen van toepassing, en heeft u bijgevolg binnen die termijn de factuur voldaan.
Vandaag (10/01) krijg ik een nieuwe factuur waarin het bedrag van de vorige factuur open staat samen met een aanmaningskost van 7 euro.
Gelet op het feit dat de factuur waarop de aanmaningskosten betrekking hebben binnen de 30 kalenderdagen werd betaald (zoals bepaald in de algemene voorwaarden de toepasselijke termijn indien er niet schriftelijk wordt van afgeweken, wat in casu het geval is), werd deze wel binnen de geldende termijn voldaan.

Gezien u niet de oorspronkelijke factuur, die reeds werd rechtgezet, maar de nieuwe factuur (met de aanmaningskosten) dd. 10/01 betwist, heeft u vanaf die datum 15 kalenderdagen de tijd om te reageren.

U stuurt hen asap een aangetekend schrijven en verzoekt hen een nieuwe, correcte factuur op te maken met aftrek van de onterecht aangerekende aanmaningskosten, en dit binnen de 15 kalenderdagen na datum van uw schrijven.

Indien geen positieve reactie kan u de ombudsman telecommunicatie inschakelen. (hebben mij reeds goed geholpen in het verleden)

freelance

#12 , 11 jan 2013 21:49

Net opgezocht:

8.1. Iedere factuur die door Telenet wordt uitgeschreven wordt
geacht invorderbaar te zijn op de datum waarop de factuur werd
opgemaakt (factuurdatum) en is behoudens schriftelijke afwijking
op de factuur betaalbaar dertig (30) kalenderdagen na de
factuurdatum, netto en zonder korting. Elke betwisting betreffende
de factuur of een deel ervan moet per aangetekend schrijven ter
kennis worden gebracht van de financiële dienst van Telenet binnen
vijftien (15) kalenderdagen na factuurdatum. Na deze termijn
wordt de Klant geacht de factuur te hebben aanvaardt.
Ik kan mij vergissen ( ze maken het oneindig ingewikkeld en onoverzichtelijk ) , maar ik zie de Algemene Voorwaarden 2012 :

8. Aanrekenings- en betalingsmodaliteiten
8.1. Tenzij U enkel over kabeltelevisie van Telenet beschikt (jaarlijkse Aanrekening), wordt U maandelijks voor de diensten aangerekend. Telenet
behoudt zich het recht voor U met een andere regelmaat aan te rekenen in het geval van buitengewone volumes (zijnde dubbel zo hoog
als het gemiddelde verbruik voor de betrokken dienst), omwille van redenen van kredietwaardigheid ( ernstige aanwijzigingen van fraude,
gebrek aan krediet of niet betaling van de Telenet diensten) of om systeem- technische redenen (bv. IT- problemen).
8.2. Deze Aanrekeningen worden toegezonden of zijn beschikbaar op het door U opgegeven e-mailadres of Aanrekeningsadres of pc-bankingadres.
Telenet behoudt zich het recht voor om Aanrekeningen uitsluitend via e-mail ter beschikking te stellen. De verschillende betalingsmethodes
worden toegelicht op http://www.telenet.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
8.3. Op Uw verzoek wordt een duplicaat of een meer gedetailleerde versie van uw Aanrekening verstrekt. Telenet behoudt zich het recht voor
kosten aan te rekenen voor zulk duplicaat. Deze kosten zijn terug te vinden op http://www.telenet.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
8.4. De Aanrekening is aan U gericht of aan een door U aangeduide betalende derde. Indien deze betalende derde in gebreke blijft, ontslaat dit U
niet van Uw betalingsverplichting. De betalende derde verwerft geen enkel recht op de aansluiting.
8.5. De Aanrekeningen zijn betaalbaar uiterlijk op de vervaldatum zoals vermeld op de Aanrekening. Enkel bij het ontbreken van een vervaldatum,
is de Aanrekening betaalbaar na ontvangst van de Aanrekening.

Ofwel vervaldatum / ofwel geen vervaldatum -- na ontvangst is rekbaar .....
http://klantenservice.telenet.be/conten ... an-telenet#" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar komt die 8.1 van u vandaan ?
Hebben ze dan verschillende Algemene Voorwaarden ? ( voor elk wat wils ? )

krisje1973
Topic Starter

#13 , 12 jan 2013 09:53

Probleem opgelost.

Langs geweest bij Te*****.
Uitgelegd dat ik pas op 31/12 hun verbeterde factuur kreeg en deze betaalde op 1 januari.

Het zou kunnen dat post vertraging opgelopen heeft met de feestdagen zei men.
Uiteindelijk aanmaningskost van 7 euro kwijtgescholden.

Nu hopen dat volgende factuur wel juist is.

Bedankt voor jullie hulp.

Terug naar “Consumenten Koop”