Hallo iedereen,
Momenteel zit ik met een garantieprobleem.... Dankzij de vorige topics in dit forum ben ik al een heel eind geraakt, maar nu zit ik toch wel even vast.
Daarom eerst even mijn verhaal.
Bij een grote elektroketen koop ik eind oktober dit jaar een gsm van 250 euro. Na korte tijd begint het toestel allerlei kuren te vertonen. Het scherm knippert soms. De wifi werkt niet goed,... enz enz
Daarom geef ik eind november het toestel binnen in de winkel. met alle bijhorende klachten. Enig probleem, de SIM kaart kan niet meer uit het toestel. Die zit door een soort van schuivertje in de gsm. Op het einde van dit schuivertje zit een plastiekje wat natuurlijk meteen loskomt. De winkelierster geeft daarna het toestel aan iemand van de winkel zelf die de kaart er toch nog uitkrijgt (hoe heb ik niet gezien). Volgens de winkelierster geen probleem. Ze zet het gewoon mee op de bon voor de herstelling.
2 weken later krijg ik te horen dat het toestel niet onder garantie kan hersteld worden omdat het toestel beschadigd is aan de buitenkant & de simkaartlezer volledig stuk is. Dit is te zien aan de foto's die de persoon aan de telefoon heeft van het toestel.
Ik protesteer dat er geen schade aan de buitenkant kan zijn aangezien ik de gsm in goede staat heb binnengebracht. Geen probleem, inderdaad als ze nog eens goed kijken is er inderdaad geen schade aan het toestel. Vreemd toch denk je niet? Maar, binnen in het toestel is de volledige simkaartlezer stuk. Hiervoor zouden de kosten oplosten tot ongeveer 340 euro. Dus ja, geen garantie.
Meteen doe ik ook mijn verhaal van wat er zich in de winkel heeft voorgedaan. Reactie men zal overleggen & mij terug contacteren. Ondertussen wijs ik de mevrouw aan de telefoon er ook op dat het toestel zich binnen de eerste 6 maanden van de garantieperiode bevind & de wet er hiervan uitgaat dat het om contructiefouten gaat waardoor zij moeten bewijzen dat de schade niet bestond bij de aankoop van het toestel.
Even later terug telefoon. Men heeft contact opgenomen met de winkel & daar heeft men uiteraard de gsm niet aangeraakt.
Resultaat: geen garantie. Men laat wel de kost om de gsm terug te sturen vallen, ik krijg de gsm zo (onhersteld) terug.
Alsook sturen zij mij 2 foto's op van de telefoon waarmee volgens hen de schade is bewezen.
Daarop stuur ik volgende mail:
Geachte,
Bij deze laat ik u weten dat ik totaal niet akkoord kan gaan met het voorstel dat u mij aan de telefoon gaf dat mijn gsm niet onder garantie kan hersteld worden.. Alsook heb ik ondertussen testaankoop ingeschakeld om verder in dit dossier te bemiddelen.
Mag ik u ook verwijzen naar volgende links over de wetgeving ivm garantievoorwaarden waar u volgens mij frapant uw voeten aan veegt:
http://www.test-aankoop.be/familie-priv ... r/garantie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze citeer ik:
Art. 1649. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering.
Gelieve mij een nieuwe gsm te bezorgen/ deze te herstellen/ of indien deze niet kan hersteld worden mij de aankoopsom terug te betalen.
Dit schrijven stuur ik u ook aangetekend door met een kopie naar de klantendienst van testaankoop & de FOD economie.
In afwachting van uw reactie
Wat komt er uiteraard niet meer..... Reactie.
Wat kan ik nu nog doen? Binnenkort ligt ook het toestel terug in de winkel om op te halen. Mag ik dat dan ophalen? Ga ik dan niet akkoord met hun beslissing?
Graag uw advies.