Terug vorderen van voorschot

Ludwig2012
Topic Starter
Berichten: 2

Terug vorderen van voorschot

#1 , 20 dec 2012 20:55

Hallo,
Mijn beste vriend en fietscollega zit in zak en as, en wil hem helpen zo goed ik kan. Hij had een nieuwe koersfiets besteld bij een fietsspeciaalzaak, speciale belettering en zijn naam ingespoten op het kader. Hij was volledig opgemeten, om de nieuwe fiets volledig naar zijn afmetingen af te monteren. Gisteren kreeg hij het goede nieuws dat zijn fiets kon afgehaald worden. Eens in de fietswinkel sloeg de blijdschap om in balen :( . Het was niet de fiets die op de bestelbon stond, de belettering stond verkeerd en ook zijn naam was verkeerd. Ook het zadel stond te laag, en gezien het om een vaste zadelpen gaat kon die niet meer verhoogd worden. Hij had voor deze fiets al 300€ voorschot betaald. Hij weigert deze fiets te aanvaarden gezien het niet de fiets van de bestelbon is. De firma weigert, ook na veel gebabbel om het voorschot terug te betalen. Kan hij het voorschot terugeisen, en welke stappen moet hij hier voor ondernemen.
Laatst gewijzigd door Ludwig2012 op 21 dec 2012 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 20 dec 2012 21:19

is er een bestelbon opgemaakt?

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 20 dec 2012 22:03

Uw vriend moet de firma (naam verwijderen in uw post, namen van firma's mogen niet tenzij nodig) de kans geven om hun verbintenis na te komen. Pas als ze dit weigeren, kan uw vriend het voorschot terug vorderen (samen met schadevergoeding, zie hieronder).

Laat uw vriend een AS sturen, waarin hij de firma meldt dat toen hij zijn fiets ging halen, deze duidelijk niet de bestelde fiets was volgens de bijgevoegde bestelbon (kopie van meesturen). Dat hij graag binnen de 14 dagen een nieuwe leveringstermijn wil ontvangen, die niet meer dan 2 maand (of wat redelijk is, ik heb geen idee wat een normale termijn is voor zulke bestelling, maar pak ongeveer de helft hiervan) in de toekomst mag liggen. Dat hij er anders van uit gaat dat de firma het contract wil verbreken, en hij, zoals bepaald in artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek, verwacht om binnen de 14 dagen zijn voorschot plus schadevergoeding, gelijk aan het voorschot, terugbetaald te zien. Voeg ter info artikel 1590 toe (Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.).
Voor de goede orde ook met de gewone post versturen, en afsluiten met vriendelijke groeten.

Blijf zakelijk en beleefd in deze brief.

Werkt dit niet, zal het vrederechter worden. Kan zonder advocaat en kost maar een 40€ (dewelke u natuurlijk opneemt in uw eisenbundel).

Reclame

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2012 22:13

Ineens uw rekeningnr mee in brief zetten

Ludwig2012
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 21 dec 2012 14:07

is er een bestelbon opgemaakt?
Ja, er was een bestelbon opgemaakt.

Terug naar “Consumenten Koop”