Ik heb van een firma een prepaid mastercard, eentje zonder chip maar dus met een magneetstrook volgens Amerikaans systeem.
Op die kaart staat duidelijk mijn naam en handtekening op de keerzijde.
Toen ik daarnet in Media Markt een printer van 200 eur wou voorschieten voor familie, en met deze kaart betalen, wou men naast het zetten van een handtekening op het kasticket, ook nog eens mijn identiteitskaart. Niet enkel om mijn handtekening te controleren (die was namelijk identiek op mastercard en id-kaart), maar ze wouden een kopie maken om mijn rijksregisternr te registreren, zogenaamd 'instructies van hogerhand'.
Ik heb dit pertinent geweigerd en men heeft er dan de overste van de kassierster bijgehaald, en nadien de winkelverantwoordelijke.
De kassierster was duidelijk niet "in the know" en volgde domweg instructies.
Zij beweren dat Media Markt instructies van de hoofdvestiging krijgt, en ze bij alle betalingen met credit cards zonder een chip, ze de identiteitskaartnr van de betaler noteren, zogenaamd om de koper te beschermen in geval van diefstal of verlies.
Dit is de eerste firma die dit doet (heb al in hotels, delhaize, auchan, en andere IT winkels zonder moeite betaald) en ze dit duidelijk gemaakt dat zij wel ver gaan en ik geen geval verplicht ben om hen die gevraagde gegevens te bezorgen. Ze deden dit zogenaamd voor mijn veiligheid.
Ik heb hen ook gezegd dat indien ze mijn ID kaart zouden kopieren, ik klacht zou neerleggen bij Atos Wordline.
Ben dan uiteindelijk kunnen buitenwandelen maar er stond ondertussen een zeer lange file achter mij ....