Lange leveringstermijn alu ramen - overmacht

alain_vdh
Topic Starter

Lange leveringstermijn alu ramen - overmacht

#1 , 05 dec 2012 22:49

Hallo,
Ik ben pas geregistreerd op dit forum omdat ik met een probleempje zit:
Ik heb een contract afgesloten met een ramenman, die vermeldt op zijn offerte een leveringstermijn van 8 weken na opmeting.Opmeting is gebeurd medio augustus dus logischerwijs zouden de ramen geplaatst dienen te zijn medio oktober ( glas is wel al geleverd op de werf ).
Heden zijn de ramen nog steeds niet geplaatst wegens problemen met de levering van de profielen door de constructeur
Op de offerte van ramenman staat niets vermeld van overmacht, fabrieksttoring terwijl dit wel te vinden is op de achterkant van een voorschotfactuur
Momenteel heb ik al een ingebrekestelling verstuurd naar de ramenman waarin medling gemaakt van de vertraging ( minimum 2 maanden ) en de hieraan verbonden kosten ( 2 maanden extra huur te betalen aan de toekomstige kopers, planning van de werf loopt in het honderd,...)
Momenteel is blijkbaar 80% van de profielen geleverd en heeft de constructeur de nieuwe ontbrekende beelden opnieuw dienen te maken

Is het de moeite dit dossier over te maken aan een raadsman of kan ik een deel van de eindafrekening ( nog niet ontvangen - wel al een voorschotfactuur betaald )inhouden ( met name de gemaakte kosten )

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 07 dec 2012 00:44

Ja dat kan en dan zit je zo weer een week op 8/10/12/ of meer verde En dat is dan al in het geval dat uzelf of uw advocaat er in slagen een onderling akkoord te bereiken.
Overmacht is nu éénmaal overmacht en ik weet over welk bedrijf u het heeft en dit is geen verzinsel.
Medio oktober + november is nog geen twee mnd dus zeer de vraag of een rechtbank gaat denken dat u echt onheus behandelt wordt.
Nu ja als de profielen er al zijn u zegt 80 % maar zelfs een auto heeft wielen nodig om te rijden garandeert u nog niks. De ramen zullen er vermoedelijk niet zo maar in komen te staan er is ook nog een fabricagetermijn.
Ik denk dat u met uw ingebrekestelling eerder kwaad bloed zet dan een oplos.ssing naar voor schuift .diezelfde overmach Als deze constructeur voldoende werk heeft kan hij evengoed de overmacht inroepen om zijn opdracht te annuleren en dan staat u nog verder van huis.
Trouwens de patstelling bij deze leverancier is al maanden bekend dus u had daar ook kunnen op anticiperen. u precies met "nieuwe ontbrekende beelden
En wat bedoelt u precies met "nieuwe ontbrekende beelden" ?
Ik wil niet zeggen dat u ongelijk hebt ik probeer alleen de realiteit te schetsen. Verder is het alleen een rechtban die zal uitmaken welke schade er is geleden en wie wat betaald. Als u dat eigenhandig doet kan dat terugkomen als een boomerang

ps even ter clarificatie: uw schrijnwerker is de constructeur. De leverancier van de profielen noemt men een gammist en geen constructeur.

j.demoor

#3 , 07 dec 2012 08:23

“Wanneer in de door een contractpartij onderschreven tekst geen enkele verwijzing is terug te vinden naar de tekst van de algemene voorwaarden,die op de achterzijde zijn afgedrukt,bewijst de partij die ze heeft bedongen niet dat deze algemene voorwaarden deel uitmaken van de overeenkomst.“[Brussel 3 december 2001(N.R.G. t. R.V.S.),R.W.2004-05,627-630].

‘Op de offerte van ramenman staat niets vermeld van overmacht, fabrieksttoring terwijl dit wel te vinden is op de achterkant van een voorschotfactuur’

Overeenkomstig voornoemd arrest zou u die vermeldingen op de achterkant onbestaande kunnen achten.

Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”