valt reguliere CD onder herroepingsrecht ?

ecvcaute
Topic Starter

valt reguliere CD onder herroepingsrecht ?

#1 , 02 dec 2012 23:57

Ik heb via internet een CD besteld. Enkele dagen later vind ik die bij een andere winkel 10 euro goedkoper. Ik mail de internetverkoper dat ik om die reden de bestelling wil annuleren op grond van het herrroepingsrecht dat geldt bij koop op afstand. De internetverkoper stemt er pas na aandringen mee in de betaalde som terug te storten. In zijn antwoord deelt hij me mee dat CDs - het betreft een reguliere audio-CD - niet in aanmerking komen voor het herroepingsrecht.

Van toepassing lijken me in dit geval de art 45 tem. 47 van de wet op marktpraktijken en cosumentenbescherming van 6 april 2010. In art. 47,§4,3° worden video- en audio-opnames inderdaad van het herroepingsrecht uitgesloten maar alleen als de leverancier expliciet vermeld dat er geen herroepingsrecht is (art46,§1, 3° met expliciete verwijzing naar art. 47,§4). Laat hij de vermelding van de ontstentenis van recht op herroeping achterwege dan zou er een herroepingstermijn van 3 maanden zijn(art.47, laatste lid). Ook als er recht op herroeping is, zou dit expliciet vermeld moeten worden, m.n. de termijn binnen dewelke dit recht kan uitgeoefend worden (minimaal 14 dagen) (art. 46, §1 2°). Op de site van de leverancier geen algemene voorwaarden noch enige vermelding van mogelijkheid tot herroeping.

We zijn er ondertussen wel uit. Toch zou ik graag weten of er bij koop op afstand inderdaad geen herroepingsrecht is voor een reguliere audio-CD. De wet en de Europese Richtlijn waarvan ze uitvoering is, spreken van audio- en video-opnamen. Ik denk bij het woord opname eerder aan video van bv. huwelijk.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding