jaarafrekening electriciteit

Logis
Topic Starter

jaarafrekening electriciteit

#1 , 14 nov 2012 22:30

Bij de jaarafrekening gebeurt bij verschillende energieleveranciers het volgende : de meteropname via Eandis gebeurt in de maand X. De jaarafrekening wordt aangeboden in de maand X + 1. Bij de KWh via de meteropname wordt honderden kWh toegevoegd, soms zelfs meer dan 1.000 KWh. Enfin bijlange niet in verhouding tot het verbruik van het voorbije jaar. Bovendien is het gevolg dat het voorschot voor de komende maanden ook fel hoger is dan het voorbije jaar.
Kan dit zomaar.
In de algemene voorwaarden van een energieleverancier staat: indien XXXX niet tijdig beschikt over de stand van meetinrichting of indien bij het opnemen van de meter dan wel bij het verwerken van de meterstanden een fout is gemaakt, mag XXXX de geleverde hoeveelheid schatten ....
Maar dit is bijlange niet het geval.
Een klacht indienen bij die energieleveranciers geeft tot hiertoe geen resultaat.
Wat kan ik nog verder doen om aan die toestand een einde te maken.
Veranderen van energieleverancier, OK, maar tot de overstapdatum is het probleem nog niet opgelost.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Contacteer: Website

#2 , 15 nov 2012 09:20

als je het kaartje krijgt onmiddellijk de juiste standen van je meters doorgeven zou ik zeggen. je kan dit zelfs met de computer doen. je krijgt 10 dagen, dat is misschien niet veel tijd, maar wees eerlijk, hoe lang duurt het om wat standen op te nemen, kaartje in te vullen en op de bus te doen of in te vullen via de computer. Hebt net ook zo'n brief gekregen van Eandis en er staat inderdaad op dat schatting definitief is. Zorg dus dat ze geen schatting moeten maken.

Logis
Topic Starter

#3 , 15 nov 2012 21:13

Daar zit het hem juist, glenn1976. Kaartje ontvangen op 11/09/2012, meterstand via computer overgemaakt op 12/09/2012 (ook kopie van gemaakt). Ondanks jaarafrekening vorig jaar op 12/09/2011 en opname meterstand dit jaar op 12/09/2012 wordt pas faktuur opgemaakt door energieleverancier op 12/10/2012 (zelfde leverancier als vorig jaar). Bij de opgegeven meterstand wordt zomaar 1857
Kwh meer aangerekend, zijnde quasi het dubbele van het jaarverbruik 2011/2012.

Reclame

octopus

#4 , 16 nov 2012 12:24

ik geef ook altijd correct en direct de stand door, en ook wordt toch telkens weer een schatting gemaakt, die ik 3 maand later in de bus krijg

Logis
Topic Starter

#5 , 16 nov 2012 14:19

Ontvang vandaag bericht van Eandis, mijn doorgegeven meterstand op 12/09/2012 was niet opgenomen in hun systeem en dan schat het systeem van Eandis zelf de metestand een periode later (maand, 2 maand, ...). Fout zat dus bij Eandis en niet bij energieleverancier.
Ere wie ere toekomt.
Ik kan dus niet anders dan ieder jaar na doorgegeven meterstand aan Eandis, via computer en via de site van Eandis een opmerking versturen met vraag of meterstand bij hen is toegekomen en opgenomen in hun systeem.

Terug naar “Consumenten Koop”