Niet-goed uitgevoerde werken - welke rechten zijn er?

Starshine
Topic Starter
Berichten: 9

Niet-goed uitgevoerde werken - welke rechten zijn er?

#1 , 12 nov 2012 19:32

Dag allemaal,

Bij mijn schoonouders werd even geleden een gevelreiniging uitgevoerd door een erkende firma. Bij het opmaken van de offerte had hij uitgelegd hoe dit in zijn werk zou gaan. Onder andere alles zou worden afgeplakt met plastic om beschadigingen aan raamprofielen of tegels (blauwsteen) te vermijden. De werkwijze van de werken stond echter wel niet gedetailleerd beschreven in de offerte. Daar stond enkel "reinigen en behandelen van gevel; xxx EUR".

Tijdens de werken zelf werden de beloofde voorzorgsmaatregelen echter niet in acht genomen (werk werd uitgevoerd door een medewerker). Er werd niks beplakt of afgeschermd. Mijn schoonouders hebben hun bedenkingen nog geuit en de eigenaar is nog komen kijken maar vond zelf niet dat er iets aan de hand was. Mijn schoonouders zagen echter al vlug vlekken op de raamprofielen en de tegels. Dit omdat de muur ingespoten werd met een soort silicone die dus ook daarop terechtgekomen is.

De eigenaar is dan nog eens teruggekomen om de profielen nog eens extra 'af te wassen' maar dit hielp uiteraard niet veel. Met betrekking tot de tegels heeft hij gezegd dat "het er wel uit zou slijten". We hebben het hier echter wel over een tegelpad dat pas twee jaar geleden is vernieuwd...

Mijn schoonouders hebben dan de factuur ontvangen en hebben een brief (klacht) teruggeschreven (binnen de juiste termijn zoals vermeld in de voorwaarden) met daarin de melding dat ze de factuur niet willen betalen tot de firma meer moeite gedaan heeft de vlekken te verwijderen. Er bestaan immers producten waarmee je dit kunt doen.

Nu hebben mijn schoonouders een brief van de advocaat van de firma ontvangen die stelt dat de firma geen problemen ziet en vind dat het werk naar behoren werd uitgevoerd. Ze worden dus verplicht de factuur te betalen zonder meer.

De oplossing is hier blijkbaar om zelf een advocaat onder de arm te nemen maar dit is natuurlijk nogal prijzig; zeker relatief aan het factuurbedrag.
Ik vraag mij hier gewoon bij af of dit zomaar kan. Op die manier kunnen zelfstandigen of firma's toch makkelijk weg geraken met slecht uitgevoerd werk. Ik vind dat de consument zich hier toch wel in een zeer zwakke positie bevindt. Of valt dit op een andere manier op te lossen (bepaalde rechten waar wij niet van afweten ofzo...)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 nov 2012 19:45

Deze firma onmiddellijk per aangetekend schrijven in gebreke stellen, en vragen de werken goed en volledig uit te voeren (alhoewerl ik geloof dat dit niet meer mogelijk zal zijn zonder bepaalde materialen te vervangen).
indien dat niet binnen X tijd is gedaan, naar de vrederechter trekken, die een deskundige zal aanstellen.

Starshine
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 12 nov 2012 19:54

Dus hun antwoordbrief (was ook aangetekend) was eigenlijk geen deftige ingebrekestelling?
Wat is er dan anders bij een ingebrekestelling?

Het feit is dat mijn schoonouders het niet echt zien zitten een advocaat aan te stellen gezien het relatief kostenplaatje en gezien ze zich zowat "machteloos" voelen (zijn in het verleden ook betrokken geweest bij iets gelijkaardigs bij het bouwen van hun woning en hebben dit nooit gewonnen (noch verloren, de betrokken aannemer is gewoon failliet gegaan)).

Reclame

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#4 , 13 nov 2012 07:18

De gevel werd niet ingespoten met een soort silicone maar met een product wat syloxanen bevat. Dit dringt in de steen en maakt bij sommige gesteenten vlekken welke niet te verwijderen zijn.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 13 nov 2012 08:48

Wat u best kan doen is de schade oplijsten en foto's nemen. Zoek ook even contact op met uw verzekering indien u rechtsbijstandsverzekering hebt.

Verder zou ik eens uitrekenen hoeveel de schade u kan kosten (ga bvb uit van verloren tegels en reken de stukprijs aan). Zet dit mee in het lijstje (bvb: tegels beschadigd -> onverwijderbare vlekken. Kostprijs vervanging tegels = €XXX aan €XX per tegel).
Indien de raamprofielen van hout zijn: schuren en hervernissen, indien pvc/aluminium zal het aanrekenen van een nieuw profiel waarschijnlijk aanzien worden als extreem en kan u misschien wel een beperkte schadevoergoeding krijgen voor blijvende vlekken.
Dit bedrag trekt u mooi af van de rekening, en het overgebleven bedrag betaalt u al aan de firma als teken van goede intentie.

Starshine
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 13 nov 2012 09:47

@wingman: dat zal het product wel zijn inderdaad. Op de blauwsteen heeft het vlekken gemaakt die je vooral ziet bij regen. Ook blijft het water op de blauwsteen staan omdat het product zorgt voor een bescherming tegen vocht (nuttig op gevel maar niet zozeer op een wandelpad). Dit belooft voor deze winter... als het vriest zullen de tegels spekglad zijn.

@Xastheron: mijn schoonouders zouden de tegels willen behandelen met een bepaald product dat een oplossing zou kunnen bieden (doch twijfel ik hier ook aan, omwille van de reden die ook wingman aanhaalt). De factuur van dit product zouden ze dan laten betalen door de firma vooraleer hun factuur te betalen. Na telefonisch contact ging de eigenaar akkoord maar ik vind dit toch niet zo'n goed idee. Indien na behandeling de vlekken niet weg zijn, hebben ze geen poot meer om op te staan.

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 13 nov 2012 11:50

Firma zelf een oplossing laten aanrijken in plaats van zelf stappen te ondernemen om alles op orde te zetten, is namelijk de normaal te volgen procedure: u dient de aannemer altijd de kans te geven om zijn eigen boeltje op te kuisen (tenzij hij zelf anders voorstelt natuurlijk).

Starshine
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 13 nov 2012 12:15

De aannemer stelt niks voor want volgens hem is er geen probleem... is wel in strijd met het feit dat hij wel akkoord gaat met mijn schoonouders die zelf iets zouden proberen. Volgens mij weet hij dus ook maar al te goed dat ze dan zeker geen kans meer hebben om de schade op hem te schuiven.

Terug naar “Consumenten Koop”