Dag allemaal,
Bij mijn schoonouders werd even geleden een gevelreiniging uitgevoerd door een erkende firma. Bij het opmaken van de offerte had hij uitgelegd hoe dit in zijn werk zou gaan. Onder andere alles zou worden afgeplakt met plastic om beschadigingen aan raamprofielen of tegels (blauwsteen) te vermijden. De werkwijze van de werken stond echter wel niet gedetailleerd beschreven in de offerte. Daar stond enkel "reinigen en behandelen van gevel; xxx EUR".
Tijdens de werken zelf werden de beloofde voorzorgsmaatregelen echter niet in acht genomen (werk werd uitgevoerd door een medewerker). Er werd niks beplakt of afgeschermd. Mijn schoonouders hebben hun bedenkingen nog geuit en de eigenaar is nog komen kijken maar vond zelf niet dat er iets aan de hand was. Mijn schoonouders zagen echter al vlug vlekken op de raamprofielen en de tegels. Dit omdat de muur ingespoten werd met een soort silicone die dus ook daarop terechtgekomen is.
De eigenaar is dan nog eens teruggekomen om de profielen nog eens extra 'af te wassen' maar dit hielp uiteraard niet veel. Met betrekking tot de tegels heeft hij gezegd dat "het er wel uit zou slijten". We hebben het hier echter wel over een tegelpad dat pas twee jaar geleden is vernieuwd...
Mijn schoonouders hebben dan de factuur ontvangen en hebben een brief (klacht) teruggeschreven (binnen de juiste termijn zoals vermeld in de voorwaarden) met daarin de melding dat ze de factuur niet willen betalen tot de firma meer moeite gedaan heeft de vlekken te verwijderen. Er bestaan immers producten waarmee je dit kunt doen.
Nu hebben mijn schoonouders een brief van de advocaat van de firma ontvangen die stelt dat de firma geen problemen ziet en vind dat het werk naar behoren werd uitgevoerd. Ze worden dus verplicht de factuur te betalen zonder meer.
De oplossing is hier blijkbaar om zelf een advocaat onder de arm te nemen maar dit is natuurlijk nogal prijzig; zeker relatief aan het factuurbedrag.
Ik vraag mij hier gewoon bij af of dit zomaar kan. Op die manier kunnen zelfstandigen of firma's toch makkelijk weg geraken met slecht uitgevoerd werk. Ik vind dat de consument zich hier toch wel in een zeer zwakke positie bevindt. Of valt dit op een andere manier op te lossen (bepaalde rechten waar wij niet van afweten ofzo...)?