verkoper wilt voorschot niet terug geven.(tweedehands auto)

tonio
Topic Starter
Berichten: 8

verkoper wilt voorschot niet terug geven.(tweedehands auto)

#1 , 11 nov 2012 02:12

Hey,

Het is een redelijk lang verhaal en weet niet goed wat ik moet doen. Dus zal alles neerzetten.

Mijn vriend zijn vader is verkoper van 2e handswagens,en ik was op zoek naar een tweedehandswagen en vroeg bij hem om hulp,
de vader wou ook met mij naar auto's gaan kijken om te controleren of ze wel goed zijn of ni. Ik vond een goeje 2e handswagen
online en vroeg aan mijn vriend of zijn papa met mij wou gaan kijken,dat was allemaal geen probleem.

15oktober gaan we naar de auto kijken,na testrit etc besluit ik om de auto tekopen maar pas als hij door de keuring geraakte
(moest dus nog gekeurd worden). De afspraak was dat de vader van mijn vriend de auto op zijn bedrijf ging kopen (auto marchand)
en ik dan van hem. Moest eerst gekeurd worden natuurlijk.

18oktober,de auto wordt afgekeurd op de keuring omdat er een plaatje ontbreekte aan de moterkap en omdat de handrem niet goed
werkte. De vader van mijn vriend vraagt of ik de auto nog steeds wil en ze zeggen me dat de auto 22oktober in orde zou zijn. Ik zeg,
akkoord maar hij moet dan wel in orde zijn. Ik stel voor om een voorschot te betalen zodat ze zeker zijn dat ik de auto wil hebben
op 23oktober (indien gekeurd). De vader zegt dat er niets moet betaald worden zolang hij niet gekeurd is.


In het weekend van 18 tot 20oktober vraagt mijn vriend me een voorschot van 500euro omdat de verkoper op reis gaat en wil zeker zijn
dat de auto verkocht is.. De vader van mijn vriend ging het voorschot voorschieten..( of had het al voorgeschoten) Ik zeg hem dat een voorschot geen probleem is maar ik wil er een bewijs van. Hij zegt ok,maar laat verder niets meer weten.

Maandag 22oktober middernacht belt mijn vriend me om te zeggen dat de auto pas 6november zou in orde zijn. Ik aanvaard het niet
en zeg dat ik de auto niet meer wil. Hij zegt dat zijn papa dan het voorschot van 200euro gaat verliezen. Ik begin alles een beetje
raar te vinden omdat het eerst 500euro was en nu 200euro..We onderhandelen om eventueel het geld terug te krijgen uiteindelijk
zegt hij om het te laten vallen..

6november zegt mijn vriend tegen mij dat zijn papa het voorschot niet terug krijgt van de verkoper en dat hij 200euro van mij wilt
omdat mijn naam en adress op het voorschotsbewijs staan en zegt dat hij advocaten er gaat bijhalen omdat hij 'bewijzen" heeft.

***
- er is nooit een contract opgesteld geweest
- afspraak was dat auto in orde zou zijn op 22oktober,niet 6november
- vader van mijn vriend kent de verkoper ( ook auto handelaar )

Mijn vraag is nu of hij eigenlijk iets kan doen? Ikzelf vind dat hij niets van bewijzen heeft,er is nooit iets getekend geweest,
juist smsen en facebook berichten en enkele telefoons. De hele verkoop van de wagen vond ik op het einde een beetje
raar/louche te vinden. ( verkoper gaat op reis en vraagt daarom een waarborg,500euro wordt 200euro...).

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 nov 2012 09:21

-Er is een mondeling contract opgesteld, dat even geldig is als een schriftelijk (alleen moeilijker om te bewijzen).
-Gebeurt vaker dat een leverancier (of aannemer) niet op tijd is, maar enkel indien opgenomen als opschortende voorwaarde, of indien de levertijd onredelijk wordt overschreden, kan een vertraging gebruikt worden om het contract te verbreken. In alle andere gevallen moet u de leverancier (of aannemer) de kans geven om toch nog te leveren.

tonio
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 11 nov 2012 12:47

Het gaat meer over de vader van mijn vriend die tussenpersoon was. Hij heeft het voorschot voorgeschoten (zegt hij) van 200euro,maar het voorschotbewijs staat op
mijn naam. Ik zei dat ik de auto niet meer wilde dus ging hij het voorschot terug gaan vragen bij de verkoper. Verkoper wilt zijn geld niet terug geven dus komt hij nu
bij mij vragen voor 200euro te betalen. Let op : de vader van mijn vriend kent der verkoper,op 23oktober weet mijn vriend me te vertellen om gwn alles te laten vallen
en dat zijn papa zegt dat het een les was voor hem.. (dus dat ik niets moest betalen) nu 2 weken verder komt hij oppeens voor 200euro vragen.

Zo kan in mijn ogen,iedereen zeggen 'ik heb x zoveel euro voorgeschoten voor die persoon,en zijn naam gewoon op het voorschotsbewijs zetten zonder enige vorm van
handtekening of overeenkomst'

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 11 nov 2012 13:50

Als er niets op papier staat, zal het moeilijk zijn om te bewijzen dat u hiermee akkoord was. Ook met de melding van uw vriend dat u dit moet betalen zou ik geen genoegen nemen, zonder factuur (of vraag op andere manier op papier) zou ik gewoon doen of ik van niets wist.

tonio
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 11 nov 2012 14:13

Ze hebben het bewijs dat het voorschotbewijs op mijn naam staat...Zonder mijn handtekening of wat dan ook natuurlijk. Dit is toch totaal niet aanvaardbaar ?
Ben ook niet van plan om iets te betalen,het zou gewoon 200euro weggeven zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”