Beste,
in juli 2012 doen mijn ouders (75 jaar beiden) een bestelling van 4 brillen bij X. Alles verloopt prima want de betaling wordt begin augustus 2012 afgerond. Alle facturen worden meegegeven en er wordt betaald met bancontact. Bij betaling gaat er ( typisch X) her en der nog wat korting af en blijkt het bedrag voor de 4 brillen nog goed mee te vallen zeggen mijn ouders. Vorige week krijgen mijn ouders een telefoontje van X dat er wat mis gelopen is met de betaling en dat er "per vergissing" een bepaald bedrag van hun aankopen is aangerekend aan een andere klant. Zij vragen telefonisch of mijn ouders dit eens willen controleren en dat zij dan desgevallend het tekort komen betalen in hun zaak. Ze moesten dan maar alle 'papiertjes' van de bank met de betaling en de facturen meebrengen. Het zou gaan om een bedrag van ongeveer 120 euro.
Deze week lag er echter een aangetekende brief in de bus waarop X aanmaant om het bedrag zo snel mogelijk te betalen "om hogere kosten te vermijden".
Ik nam reeds , lichtjes opgewonden, contact met X en vond dat het niet kon dat je na 3 maanden een fout vaststelt en dan olijk de klant nog een factuurtje nastuurt,aangetekend. Volgens de verkoper ging het om een persoonlijke fout die rechtgezet moet worden en dan stuurt de hoofdzetel een aangetekende brief op zijn aangeven. Voor ons allen NOOIT meer X want ik vind dit ongehoord.
Vraag is nu : Kan men na drie maanden nog een factuur sturen wanneer je ervan overtuigd bent dat je de verkoop volledig hebt betaald ? Zijn mijn ouders verplicht om gevolg te geven aan het 'onderzoek' dat X opstart ten gevolge van bijvoorbeeld een fout van hun medewerkers ? Wat kunnen de gevolgen zijn en/of welk advies kunnen jullie geven ?