#12 , 14 sep 2012 20:56
Beste,
De zaak is nog "interessanter" geworden. De aangetekende brief die ik gestuurd had is onbezorgd teruggekeerd. Bleek dat het adres niet klopte. Na onderzoek o.a. via Internet blijkt dat het bedrijf in de laatste 4 jaar 2x verhuisd is, maar wel nog steeds haar oude adres als briefhoofd gebruikt. Er stond onderaan de brief een klein stempeltje met "het nieuwe adres vanaf 2010". Toegegeven, ik had dat moeten zien, maar het is toch met opzet misleidend. In VIER jaar tijd hadden ze toch die 2 adreslijntjes in hun briefhoofd kunnen veranderen.
Ik heb dan ook een nieuw aangetekend schrijven opgesteld en heb die verdachte adrestoestand ook in mijn argumentatie opgenomen. Ik heb ook het ontbreken van attesten, betalingsbewijzen e.d. vermeld. Ter volledigheid hieronder even de inhoud van dat schrijven ... geanonimiseerd natuurlijk.
"gemeente x, 02-09-2012
Geachte heer,
Geachte mevrouw,
Mijn naam is X en ik zorg reeds enkele jaren voor de administratie van Mevr. Y. Zij is mijn familielid en is reeds enkele jaren hulpbehoevend en dementerend. Zij is door u gekend als klantnummer 00951.
Ik stuur u deze brief naar aanleiding van ons telefoongesprek vorige maandag 03-09-2010 en naar aanleiding van uw ongedateerde brief van minstens een week geleden. Deze brief aan u komt laattijdig aangezien het adres in uw briefhoofd niet meer blijkt te kloppen met uw huidig bedrijfsadres, waardoor mijn brief terugkeerde.
Vorig jaar is een deur-tot-deur verkoper van uw bedrijf bij haar langs geweest om haar een schoorsteenonderhoud aan te smeren. Aangezien mevrouw te goedgelovig en verward is, heeft zij toen een bestelbon getekend. Maar een onderhoud was toen niet nodig (de familie en mezelf kijken sinds wij voor haar dagelijkse zorg instaan zelf elk jaar voor een vakman uit de buurt) en bovendien was het zijn minst deontologisch twijfelachtig om een verwarde, oude vrouw een dienst aan te smeren. Haar verwardheid en Alzheimer is wel degelijk vastgesteld door artsen, kan op papier bewezen worden, en is duidelijk merkbaar in de omgang met haar. Uw verkoper MOET het dus gemerkt hebben, maar heeft haar de opdracht toch opgedrongen. U beweerde in het telefoongesprek dat er een contract bestond. Als dat zo is, waarom is dan nog iemand van deur tot deur gaan leuren vorig jaar? Als het was om een bestaand contract te verlengen, dan had iemand met een beetje beroepseer mevrouw met rust gelaten.
Ik heb u vervolgens vorig jaar opgebeld en de afspraak afgezegd, vermelding makend van bovenstaande feiten. U bent daar telefonisch mee akkoord gegaan en u hebt beloofd niet meer langs te gaan bij Mevr. Y. U hebt toen met geen woord gerept over een contract. U hebt zelf bevestigd dat de deur-tot-deur leurder geen bestelbon had mogen laten tekenen. Ik dacht dat daarmee de kous af was.
Vorige week moest ik echter vaststellen dat naar mevrouw OPNIEUW een brief gestuurd is door u, met daarin een afspraak om op dinsdag 4 september een onderhoud te gaan doen. Er wordt melding gemaakt van een betaald voorschot van 20 euro, wat mij doet vermoeden dat u mevrouw weer bent gaan lastigvallen bij haar thuis. Er wordt beweerd dat het onderhoud van vorig jaar slechts “uitgesteld” is geweest, terwijl ik heel goed duidelijk heb gemaakt niets meer van u te willen horen.
Bij deze wens ik net zoals aan de telefoon nog eens duidelijk te waarschuwen Mevr. Y niet meer te gaan lastigvallen. Het voorschot van 20 euro waarover u spreekt in uw brief en hetwelke op een door mij ongegekende wijze cash hebt verkregen, kan teruggestort worden op rekeningnummer 000 van Mevr. Y. Het heeft geen zin nog langs te gaan bij mevrouw. Er is nu meestal een huishoudster aanwezig en deze zal u niet binnenlaten. Er is ook geen cash geld meer in huis, dus u kunt geen geld meer vragen. Voor het jaarlijkse onderhoud werk ik nu samen met iemand die op FACTUUR werkt. Mocht er al een contract bestaan met Mevr. Y, dan is dat bij deze opgezegd. Het had namelijk nooit getekend mogen worden gezien de mentale toestand van mevrouw.
Samenvattend de feiten die mijn argwaan wekken omtrent uw bedrijf:
• U beweert aan de telefoon een contract te hebben met Mevr. Y. Van dat contract vind ik niets terug in de administratie van mevrouw. Er is dus niets gekend i.v.m. aanvangsdata, duur enz. Ik begrijp ook niet hoe iemand met beroepseer een oude vrouw die overduidelijk verward en dementerend is een meerjarencontract zou aansmeren.
• In al de jaren dat u beweert langs te zijn geweest voor onderhoud is nooit een attest voor de brandverzekering afgeleverd. Hiervan is niets teruggevonden in de documenten van Mevr. Y. Nochtans is zoiets de gewoonte bij een respectabel schoorsteenvegersbedrijf. Het attest is zeker niet naar de verzekering gegaan, aangezien in de paar jaar dat ik al voor haar administratie zorg, de verzekering nooit om een dergelijk attest gevraagd heeft. Dit neemt echter niet weg dat zo’n attest had moeten opgemaakt worden.
• In al de jaren dat u beweert langs te zijn geweest is nooit een factuurtje opgemaakt of een betalingsbewijs afgeleverd. Ook hiervan vinden wij niets terug. Dit doet vermoeden dat Mevr. Y veel cash geld aan jullie betaald heeft.
• Bij een eerste poging tot het versturen van een aangetekend zenden blijkt het bedrijfsadres in uw briefhoofd niet meer te kloppen. Onderzoek via Internet leert dat u sinds 2008 al 2x verhuisd bent. 4 jaar later is uw briefhoofd nog steeds niet aangepast. Dit bevestigt nogmaals het vermoeden van onprofessioneel handelen.
• Mijn tante is door u gekend als FOUTIEVE SPELLING VAN DE NAAM. Blijkbaar kon zelfs haar naam niet correct genoteerd worden door uw leurder.
• Al deze feiten laten mij vrezen dat ook het werk niet correct uitgevoerd werd. Ik ben dan ook blij zelf een andere vakman te hebben gecontacteerd om het onderhoud dit jaar uit te voeren.
Indien ik toch nog verneem dat mevrouw lastiggevallen wordt of indien er verder geld gevraagd wordt of het voorschot niet terugkeert, zal ik niet aarzelen klacht in te dienen bij de bevoegde instanties (FOD Economie – Economische inspectie enerzijds en Externe directies toezicht op de sociale wetten i.v.m. zwartwerk anderzijds) en indien nodig een advocaat te consulteren.
Groeten,
X
mijn gegevens
In naam van:
gegevens van mijn tante"
Ik heb me wat agressief opgesteld want deze zaak maakt me echt kwaad!
Ik heb nog geen reactie gekregen maar dit keer is de brief wel afgeleverd. Ik ben benieuwd.
[Brief en post verder geanonimiseerd: Vandebos]
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)