Verjaring

mieneke
Topic Starter

Verjaring

#1 , 30 aug 2012 15:52

Mijn ouders bezitten een rijwoning. Onlangs werd het huis van de buren verkocht. Nu blijkt dat mijn ouders onbewust een stuk tuin van dat huis in gebruik hebben. De scheidingsmuur staat een meter te ver naar de buren toe dus. Deze situatie bestaat al 39j. De nieuwe eigenaars eisen nu dat mijn ouders die muur verplaatsten. Hebben zij dat recht of is hier sprake van verjaring?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2012 00:05

Bij mijn weten verjaring na 30 jaar.
Wie heeft trouwens de muur gebouwd?

j.demoor

#3 , 01 sep 2012 09:00

“Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Deze situatie bestaat al 39j’

De nieuwe eigenaars beschikken dus niet meer over een zakelijke rechtsvordering tegen uw ouders om de muur te verplaatsen.

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(B.W.) juncto art.38-47 Veldwetboek 7 oktober 1886 doen deze verjaring niet te niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mieneke
Topic Starter

#4 , 01 sep 2012 09:26

Bedankt

Terug naar “Consumenten Koop”